صدری نسب گفت: در طول تاریخ بحث دریا، علوم دریایی و اقیانوس شناسی در کشور ما مغفول واقع شده است و به همین خاطر در علوم دریایی، ما حرکت چشم گیری نداشتیم.

مسعود صدری نسب رییس اتحادیه دانشگاه ها و مراکز پژوهشی ساحلی و دریایی کشور در گفتگو با خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران گفت : دریاها اهمیت ویژه و فوق العاده ای در توسعه اقتصادی هر کشور دارند واقعیت این است که توانمندی در عرصه دریایی قدرت جهانی را برای کشورهای پیشرو در این زمینه به همراه داشته است و ثابت شده که اکثر کشورهای ابر قدرت از نظر اقتصادی، در جوار دریاها واقع شده اند. 

وی افزود : با این وجود، کشور ما متاسفانه علیرغم برخورداری از بیش از 5000 کیلومتر خط ساحلی به لحاظ تاریخی از استفاده از این نعمت الهی مهجور و مغفول مانده است. جمهوری اسلامی ایران در جنوب به خلیج فارس و از طریق دریای عمان به اقیانوس هند راه دارد که این یک موقعیت راهبردی برای ایران در نظر گرفته می شود. 

صدری نسب تصریح کرد : با توجه به این که دانشگاه های متعددی در سطح کشور رشته های مرتبط با علوم دریایی راه اندازی کرده اند، اتحادیه دانشگاه ها و مراکز پژوهشی ساحلی و دریایی به منظور هماهنگی و گسترش تعامل آموزشی و پژوهشی میان دانشگاه ‌ها و مراکز پژوهشی دریایی کشور و نیز ارتقای سطح علوم دریایی در جهت پیشبرد اهداف راهبردی جمهوری اسلامی ایران، در سال 1386 به پیشنهاد پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی تشکیل شدو دبیرخانه اتحادیه در پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی مستقر و دبیری این اتحادیه را دکتر عبدالعلی شرقی عهده دار است و تاکنون شانزده نشست با حضور کلیه اعضای اتحادیه برگزار شده است. 

وی اظهار داشت : در طول تاریخ بحث دریا،  علوم دریایی و اقیانوس شناسی در کشور ما مغفول واقع شده است و به همین خاطر در علوم دریایی، ما حرکت چشم گیری نداشتیم. گسترش رشته های علوم و فنون دریایی و کارهایی که در حوزه علوم دریایی و اقیانوس شناسی انجام شده همه بعد از انقلاب اتفاق افتاده است.  

وی در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران مبنی براینکه شانزدهمین نشست شورای عالی اتحادیه دانشگاه ها و مراکز پژوهشی ساحلی و دریایی که در پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی برگزار شد چه دستاوردی را در پی داشت، اظهار کرد : این نشست، نشست بسیار خوبی بود ودر این نشست مقرر شد که یک پروژه کلان ملی تعریف شود که اتحادیه بتواند با دانشگاه های عضو این پروژه کلان ملی را به سرانجام برساند.
  
صدری نسب تصریح کرد: دیدگاه کلی اتحادیه دیدگاه ملی است ما باید بتوانیم فرهنگ دریایی را در بین مسولان طراز اول نظام نهادینه کنیم که بیش از پیش توجه این عزیزان به حوزه دریا متمرکز شود. 
وی در خصوص فعالیت ها و دستاوردهایی که در اتحادیه محقق شده است، گفت :سال 1386 این اتحادیه راه اندازی شد و به طور کلی هر سال اتحادیه دو نشست برگزار کرده است. ما توانسته ایم بسیاری از دانشگاه هایی که در جوار سواحل هستند تشویق و ترغیب کنیم که دانشکده های دریایی یا رشته های دریایی ایجاد کنند که خوشبختانه در طی سه و چهار سال گذشته این امر تحقق پیدا کرده است و در شمال و جنوب کشور دانشکده های علوم دریایی در دانشگاه های هم جوار با سواحل کشور راه اندازی شده است. 

رییس اتحادیه در پاسخ به این سوال که آیا اتحادیه در عرصه بین المللی فعالیتی داشته است، گفت: در عرصه بین المللی اخیراً مصوب کرده ایم که با اتحادیه دانشگاه های دولتی کشورهای حاشیه دریای خزر ارتباط به وجود آید تا بتوانیم ارتباطات تنگاتنگی برای توسعه علوم دریایی در شمال کشور دنبال کنیم. 

صدری نسب ارتباط اتحادیه با دانشگاه های کشور را مفید خواند و تصریح کرد : خوشبختانه یکی از اهداف این نشست ها کمک کردن به دانشگاه های است که در صدد راه اندازی رشته های دریایی هستند. درهمین راستا، ما کارگروهی در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به نام کارگروه علوم و فنون دریایی به منظور راه اندازی رشته های دریای ایجاد کرده ایم و مجوزهای لازم برای آن کارگروه اخذ شده است. اتحادیه می تواند در این کارگروه  کمک کند و همچنین در خصوص فعالیت های آزمایشگاهی، آیین نامه استفاده مشترک اعضا از خدمات آزمایشگاهی یک دیگر در نشست های پیشین شورای عالی مطرح و سازوکار آن تدوین شده است تا یک انسجام ملی در کشور بوجود آید. 

صدری نسب در ادامه  با بیان این که این اتحادیه شاید تنها اتحادیه ای باشد که بین دانشگاه های کشور وجود دارد خواستار توجه مسوولان شد و تصریح کرد : انتظار می رود که مسوولان وزارت علوم تحقیقات و فناوری و وزارت خانه های دیگر، از نظر مادی و معنوی اتحادیه را کمک و حمایت کنند تا وظایف ذاتی اتحادیه برابر با اساسنامه به خوبی انجام پذیرد. ما هر چه بیشتر به دریاهای اطراف مسلط شویم و آشنایی و آگاهی پیدا کنیم از نظر تولید ملی می توانیم وابستگی بودجه کشور به نفت را به تدریج به منابع خدادای که در دریاهای شمال و جنوب کشور است، سوق دهیم و از این منابع خدادادی استفاده کنیم.  

وی در ادامه گفت : اتحادیه دانشگاه ها و مراکز پژوهشی ساحلی کشور در حال حاضر دارای هیجده عضو شامل دانشگاه های خلیج فارس، مازندران، هرمزگان، گیلان، گلستان، علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، دريانوردي و علوم دريايي چابهار، گنبد کاووس، تربیت مدرس ، صنعتي اميركبير ، علوم و فنون دریایی خرمشهر، علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری، صنعتی نوشیروانی بابل، شهید چمران اهواز، علوم دریایی امام خمینی(ره) – نوشهر، صنعتی اصفهان، دانشگاه صنعتی مالک اشتر است. 

صدری نسب در خصوص نحوه عضویت دانشگاه ها یا مراکز پژوهشی در اتحادیه،اظهار داشت :  اتحادیه دارای وب گاه به نشانی اینترنتی  http://inio.ac.ir/ucmurc است. روش عضو شدن در اتحادیه در این وب گاه وجود دارد. دانشگاه ها و مراکز پژوهشی در صورت دارا بودن شرایط لازم می توانند درخواست خود را به دبیرخانه اتحادیه ارسال کنند تا اتحادیه در اولین فرصت در جلسه شورای عالی مطرح کند، انشالله با موضوع موافقت خواهد شد. 
 




انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار