در آستانه نشست روز پنچشنبه؛

اعضای اوپک بر سر میزان تولید اختلاف نظر دارند / ونزوئلا و اکوادور خواستار کاهش توليد

کشورهای صادرکننده نفت خام (اوپک) به زودی يکی از دشوارترين و مهم‌ترين نشست‌های خود را در چند سال اخير برگزار خواهند کرد.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاري فرانسه، کشورهاي صادرکننده نفت خام (اوپک) به زودي يکي از دشوارترين و مهم ترين نشست هاي خود را در چند سال اخير برگزار خواهند کرد.

 اعضاي اوپک در اين نشست بايد درباره کاهش توليد نفت خام اين سازمان تصميم گيري کنند. اين در حالي است که بهاي نفت به تازگي تا حد زيادي کاهش يافته است.

اعضاي اوپک در آستانه نشست روز پنجشنبه در وين -مقر اوپک- بر سر سياستي که در پي کاهش 30 درصدي بهاي نفت خام از ماه ژوئن تاکنون و تاثير آن بر درآمدهاي نفتي اين کشورها بايد اتخاذ شود، اختلاف نظر دارند.

 اعضاي فقيرتر اوپک که ونزوئلا و اکوادور در راس آنها قرار دارند به طور علني خواستار کاهش توليد شده اند. در عين حال ايران نيز بر لزوم کاهش توليد نفت خام اوپک اشاره کرده است.

 اما به گفته تحليلگران آن دسته از کشورهاي عربي حوزه خليج فارس که عضو اوپک هستند و عربستان در راس آنها قرار دارد، با رد درخواست ها براي کاهش توليد نفت خام، موافقت با اين درخواست ها را مشروط به اين دانسته اند که سهمشان در بازار به شدت رقابتي نفت خام حفظ شود.

از سوي ديگر روسيه - که عضو اوپک نيست اما يکي از کشورهاي اصلي توليدکننده نفت خام در جهان به شمار مي رود- روز جمعه اعلام کرد سرگرم بررسي درباره کاهش توليد نفت خود به منظور بازگرداندن قيمت ها به حالت قبل است.

 اوپک حدود يک سوم نفت خام جهان را که معادل سه ميليون بشکه نفت در روز است، توليد مي کند. بنا بر اعلام آژانس بين المللي انرژي، اوپک ماه اکتبر روزانه 30 ميليون و 600 هزار بشکه نفت توليد کرد که فراتر از هدف تعيين شده در خصوص سقف توليد يعني 30 ميليون بشکه نفت در روز است.

 تام پاف، تحليلگر گروه پژوهشي «کپيتال اکونوميکس» اعلام کرد:  با توجه به تغيير سهم توليد کشورهاي عضو اوپک در مقايسه با هدف تعيين شده درباره سقف توليد اين سازمان در اوايل سال 2012، نشست آتي اين سازمان بسيار جالب توجه خواهد بود.

 وي افزود: عامل اصلي (کاهش قيمت نفت خام) افزايش عرضه نفت به بازار بوده است. البته عوامل ديگري نيز در کاهش بهاي نفت برنت درياي شمال از 115 دلار در هر بشکه در ماه ژوئن تاکنون دخيل بوده است که عبارتند از کاهش تقاضا، بويژه در اروپا و چين، و همچنين تقويت ارزش دلار هر بشکه نفت برنت درياي شمال در معاملات روز جمعه در برابر 79 دلار و 56 سنت به فروش رسيد.

اوپک مي تواند به جاي کاهش سقف توليد رسمي خود، ميزان مازاد توليد نفت را کاهش دهد. تحليلگران کومرزبانک در بيانيه اي براي مشتريان خود اعلام کردند: احتمال اعضاي اوپک در نشست آتي خود همچنان به هدف تعيين شده در خصوص سقف توليد معادل 30 ميليون بشکه نفت خام در روز پايبند خواهند ماند.

عربستان که بزرگترين توليدکننده نفت خام در جهان است در آستانه نشست اوپک، در اقدامي با هدف حفظ سهم خود در بازار به علت رويارويي با رقابت فزاينده ناشي از استخراج نفت در بسترهاي رسي در آمريکا، بهاي نفت را کاهش داده است.

 پاف تصريح کرد: هر گونه کاهش سقف توليد اوپک صرفاً پاسخ به کاهش تقاضا براي نفت خواهد بود تا تلاشي ملموس براي افزايش قيمت ها.

ونزوئلا که با افزايش توليد نفت خام در آمريکا رو به روست  پيش بيني مي شود توليد نفت خام در آمريکا که بزرگترين اقتصاد جهان را دارد، سال 2015 به بالاترين ميزان در 45 سال گذشته يعني رقم نه ميليون و 500 هزار بشکه در روز افزايش يابد.خواستار برگزاري نشست اوپک و کشورهاي غيرعضو اوپک براي مقابله با کاهش قيمت نفت خام شده است.

اين کشور براي تامين 96 درصد ارز خارجي خود نيازمند درآمد حاصل از صادرات نفت خام است. اين در حالي است که کاهش بهاي نفت مشکلات دولت ونزوئلا را در مهار تورم شديد و مقابله با کمبود شديد مواد غذايي و دارو، دوچندان کرده است.

اولي حسن، تحليلگر ساکسوبانک گفت: مسئله قطعي اين است که پس از سال ها داد و ستد نفت خام به بهاي بيش از 100 دلار در هر بشکه، در حال حاضر تلاش هايي براي ايجاد توازن در قيمت نفت صورت مي گيرد.

 افزايش قيمت ها در ابتدا ناشي از افزايش شديد تقاضا در کشورهاي نوظهور اقتصادي بود. اما در پي  افزايش نفت خام، ما با ظهور منابع جديد تامين نفت خام، به ويژه از بسترهاي رسي حاوي ذخاير نفت خام رو به رو شديم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار