نماینده سابق ایران در اوپک مطرح کرد

ضرورت ورود سران کشورهای عضو اوپک برای نجات بازار نفت از آشفتگی

نماینده سابق ایران در اوپک گفت: تنها راه‌حل بازگشت تعادل به بازار نفت مدیریت عرضه از سوی کشورهای عضو اوپک است و ضروری است که هر چه سریع‌تر جلسات این سازمان در سطح کارشناسی، وزرا و حتی سران کشورها تشکیل شود.

سید محمدعلی خطیبی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، در خصوص برگزاری اجلاس اوپک و کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی اظهار داشت: با توجه به اینکه زمان زیادی به اجلاس اوپک باقی نمانده و اجلاس پیش‌ رو نیز اجلاس مهمی است و با درآمد سال آینده همه صادرکنندگان نفت مرتبط است و تصمیمات مهمی نیز باید در این اجلاس صورت گیرد؛ بنابراین برگزاری نشست‌ها، رایزنی‌ها، تبادل‌نظرات بین کشورهای مختلف لازم است تا اوپک در اجلاس پیش‌رو به یک تصمیم سریع برسد.

وی تصریح کرد: شرایط بسیار حساس است چرا که بر اساس پیش‌بینی دبیرخانه اوپک تقاضا برای نفت اوپک در سال آینده میلادی حدود 29 تا 29.2 میلیون بشکه است و اکنون اوپک در حال تولید 31 میلیون بشکه نفت در روز است یعنی در حال حاضر نزدیک به 2 میلیون بشکه اضافه تولید در اوپک وجود دارد.
 
لزوم تداوم رایزنی برای قیمت نفت

خطیبی تاکید کرد: تصور بر این است با توجه به اهمیت این اجلاس لزوم این رایزنی‌ها بسیار پیش از این احساس می‌شد. امیدواریم این رایزنی‌ها تداوم داشته و ادامه پیدا کند چراکه قطعاً می‌تواند برای تصمیم‌سازی مفید واقع شود تا اوپک بتواند تصمیمی برای تعادل بازار نفت اتخاذ کند.
 
نماینده سابق ایران در اوپک اظهار داشت: اکنون بازار از تعادل خارج شده و اضافه عرضه در حال فشار وارد کردن به قیمت‌ها است ما انتظار نداریم اوپک در یک مرحله 3 میلیون بشکه از تولیدات خود را کاهش دهد. البته اگر این کار را بکنند خیلی خوب است و باید از آن استقبال کرد اما این کاهش می‌تواند در دو مرحله یا حتی در 3 مرحله انجام شود.
 
وی افزود: در سال‌های گذشته ما یک بار کاهش تولید می‌دادیم این کاهش را از ارزیابی می‌کردیم و یکی دو ماه بعد دوباره جمع می‌شدیم و اگر لازم بود دوباره تولید را کاهش می‌دادیم. باید تولید را کاهش داد، بازار را ارزیابی کرد و دوباره اقدام کرد.
 
خطیبی اظهار داشت: برای این جلسه اوپک باید از قبل کار شود تا جلسه موفقی داشته باشیم، این می‌تواند آزمون دیگری برای اوپک باشد که نشان دهد کماکان از توانایی لازم برای نجات بازار نفت از آشفتگی برخوردار است و می‌تواند تصمیمات مهم تأثیرگذار بر بازار نفت بگیرد.

 افزایش عرضه فیزیکی از تقاضا در بازار

وی تصریح کرد: کاهش قیمت نفت در بازار جهانی را از دو منظر می توان بررسی کرد یکی از بعد عرضه فیزیکی که هم اکنون از تقاضا بیشتر است به طوری که عرضه بیش از نیاز باعث شده گزارشهای ناامید کننده در این راستا منتشر شود. همچنین وضعیت روانی در این بازار است تاجاییکه قیمت‌ها در بورس ‌های بین المللی تاثیر گذاشته و اقتصاد جهانی را دچار مشکل کرده است.  
 
تقویت دیپلماسی انرژی برای بازگشت تعادل

خطیبی تاکید کرد: بهتر است سران کشورهای عضو اوپک وارد عمل شده و با به‌کارگیری دیپلماسی فعال در حوزه انرژی، کشورهای عضو اوپک را به کاهش میزان تولید ترغیب کنند.  
 
نماینده سابق ایران در اوپک خاطرنشان کرد: اولین بار نیست که شاهد کاهش شدید قیمت نفت هستیم و در دهه‌های گذشته نیز چندین بار این اتفاق افتاده است که عامل اصلی آن معمولاً افزایش میزان عرضه نسبت به تقاضای نفت است.  
 
وی با بیان اینکه تا زمانی که عرضه نفت نسبت به تقاضا کاهش نیابد، روند کاهش قیمت نفت ادامه می‌یابد، گفت: در ادوار گذشته که شاهد چنین اتفاقی بودیم اوپک چندین بار وارد عمل شد و با کاهش چندباره تولید تعادل را به بازار نفت بازگرداند و اضافه عرضه را از بازار خارج کرد.  
 
خطیبی گفت: متاسفانه عربستان و قطر حقی را برای خود قائل هستند و آن اینکه به هر میزان که بخواهند نفت وارد بازار می‌کنند و این در حالی است که این حق برای آنها در نظر گرفته نشده است.
 
بازگشت تعادل به بازار با مدیریت عرضه

وی ادامه داد: تنها راه‌حل بازگشت تعادل به بازار نفت مدیریت عرضه از سوی کشورهای عضو اوپک است و ضروری است که هر چه سریع‌تر جلسات این سازمان در سطح کارشناسی، وزرا و حتی سران کشورها تشکیل شود.
 
نماینده سابق ایران در اوپک خاطرنشان کرد: برای بازگشت تعادل به بازار نفت باید دیپلماسی انرژی بسیار فعالی داشته باشیم.   
 
وی با اشاره به اینکه برای جلوگیری از خام فروشی نفت بایستی برنامه ریزی داشته باشیم گفت: با تبدیل نفت خام به فراورده های نفتی می‌توان بازارهای صادراتی را توسعه داد.  
 
خطیبی در رابطه با اینکه اگر شرایط فعلی ادامه یابد و بازار به درستی توسط اوپک مدیریت نشود تصور می‌کنید ظرفیت کاهش قیمت نفت تا چه میزانی وجود دارد؟ گفت: بستگی به میزان اضافه تولید دارد اما قیمت‌ها از سطح فعلی پایین‌تر خواهد رفت.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.