فرمانده مرکز آموزش‌های تخصصی قرارگاه پدافند خاتم الانبیا(ص) گفت: بیش از 80درصد تجهیزات آموزشی و نزدیک به 100درصد تجهیزات کمک آموزشی در قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا(ص) بومی هستند.

به گزارش خبرنگار دفاعی- امنیتی باشگاه خبرنگاران؛ آموزش در قرارگاه راهبردی پدافند هوایی خاتم الانبیا(ص) یک نقش ارزشمند را ایفا می‌کند و انجام آموزش‌های تخصصی در اعتلای کمی و کیفی نیروهای قرارگاه می‌تواند موثر باشد.
 
بدین منظور و برای آشنایی هر چه بیشتر با نحوه آموزش در قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا(ص) گفتگویی تفصیلی با سرهنگ ستاد "شهروز شجاعی‌راد" در این خصوص داشتیم.

باشگاه خبرنگاران: نحوه راه اندازی مرکز آموزش‌های تخصصی پدافند هوایی چگونه بود؟

برای رسیدن به اهداف ترسیمی معاونت تربیت و آموزش قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا(ص) با تدوین نظام جامع تربیت و آموزش ابلاغیه و دریافت ماموریت داشتیم و در اواخر سال 91 به ما ماموریت داده شد تا با تفکیک یکی از مراکز آموزشی شهید خضرائی نهاجا، فرماندهی آموزش‌های تخصصی پدافند هوایی را با توجه به ساختار پیشنهادی معاونت محترم تربیت آموزش راه اندازی کنیم.


باشگاه خبرنگاران: ساختار و هدف از تشکیل مرکز آموزش‌های تخصصی چیست و چه استراتژی‌هایی را جهت تحقق آن بررسی می‌شود؟


تربیت آموزش نیروی متخصص یکی ازاهدافی است که برابر نیاز قرارگاه طراحی شده و همراه با تقویت بنیه اعتقادی و روحیه کارکنان در سطوح افسری، درجه‌داری و سربازی که با استفاده از اساتید داخلی قرارگاه پدافند هوایی و اساتید مدعو از سایر یگان‌های ارتش انجام می‌شود و تعمیر و نگهداری این تجهیزات نیز به دست توانمند کارکنان متخصص قرارگاه انجام می‌پذیرد. بیش از 80 درصد تجهیزات آموزشی در قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا(ص) بومی است.

باشگاه خبرنگاران: محور اصلی تلاش‌ها در آموزش‌های تخصصی چیست؟


در مرکز آموزش‌های تخصصی، آموزش‌های رسته‌ای رزمی و پشتیبانی رزمی اجرا می‌شود. کار ویژه‌ای را در فرماندهی انجام دادیم و در آموزش فقط به آموزش رسته‌ای اکتفا نکرده و کلیه زیرشاخه‌های تخصصی بصورت مهارتی آموزش داده می‌شود.

 باشگاه خبرنگاران: شرح وظایف ابلاغی و مشی کلی فرماندهی آموزش‌های تخصصی چیست؟

وظیفه اصلی این فرماندهی، تربیت نیروی انسانی متخصص مورد نیاز قرارگاه می‌باشد. کلیه دانش‌آموختگان دانشگاه خاتم، مرکز آموزش درجه‌داری اراک و تعداد زیادی از کارکنان وظیفه پس از طی دوره رزم مقدماتی وارد این فرماندهی شده و آموزش‌های تخصصی خود را می‌گذرانند.

دوره‌های اولیه آموزشی (پایه) دوره‌هایی که در بدو ورود فراگیران پس از این که در مرکز آموزش‌های درجه‌داری اراک آموزش‌های الزامی را دیدند و در دانشگاه پدافند خاتم مورد آموزش علمی قرار گرفتند دوره‌های اولیه را در فرماندهی آموزش‌های تخصصی می‌بینند. دوره‌های ثانویه دوره‌هایی است که کارکنان جمعی پس از دوره‌های اولیه به حداقل 4 سال در یگان‌ها در سطح مناطق پدافندی پس از طی 4 سال تجربه عملی، کار با دستگاه‌ها در یگان‌ها می‌توانند این دوره‌ها را ببینند. در بخش‌ درجه‌داری دوره‌های آموزشی تخصصی را داریم که منجر به رشد و تخصص و هم چنین در بخش افسری دوره‌های رسته‌ای مثل دوره‌های Refresh Course و Cross training و OJT هم دوره‌های حین خدمت که کلیه کارکنان پدافند هوایی از روز ورود تا فراغت از خدمت چه در خدمت پیمانی 5 ساله و چه در خدمت کارکنان 30 ساله انجام می‌شود و بیلان آن براساس سرفصل سنجیده و بازخورد آن در عملیات و لجستیک بررسی می‌گردد. عامل برتری دهنده در پدافند هوایی دقت و سرعت در تمامی شرایط جوی در برخورد با انواع تهدیدات هوایی است، از این رو برای تمامی آموزش‌ها به خصوص تخصص‌های رزمی و پشتیبانی رزمی آموزش در شب هم در نظر گرفته می‌شود و این موضوع برای کلیه سطوح تخصصی صادق است.

 

  باشگاه خبرنگاران: پیش‌بینی نحوه آموزش‌دهی برای رسیدن به اهداف ترسیمی با چه ساز و کار و روشی انجام شده است؟ مشی فرماندهی مرکز آموزش‌های تخصصی چیست؟

برای رسیدن به اهداف ترسیم شده ما پنج مرکز آموزشی را طراحی کردیم: مرکز آموزش رسته‌ای و تکمیل تخصصی مسئول آموزش برای افسرانی که مقطع لیسانس را گذرانده باشند و حداقل 4 سال در مراکز عملیاتی خدمت کردند، و واجد شرایط به نیل درجه سرگردی یا فرماندهی گردان باشند. در سراسر دنیا این دوره‌های آموزشی به نامBatallion Commander's Course که شناخته می‌شود که ماهم تعامل خوبی با دانشگاه‌های آجا و خارج از آجا برای آموزش کارکنان داریم.

مرکز آموزش دیگر ما "سامانه‌های پدافندی" بوده که این مرکز عهده‌دار آموزش کلیه کارکنان نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران تحت لیسانس قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاست. در این محفل آموزش عملیات و تعمیر و نگهداری کلیه سامانه‌ها اعم از ارتفاع پایین، متوسط و بالا ارائه می‌شود.

مرکز آموزش دیگر ما "تخصص‌های پشتیبانی" بوده که مربوط به تخصص‌هایی است که رزمی نیست و در نیروهای دیگر مثل مرکز آموزش پشتیبانی نزاجا بوده و در این بخش تخصص‌های اداری مالی و دژبانی، ترابری و غیره انجام می‌شود.



مرکز آموزش "الکترومکانیک و مکانیک" دیگر مرکز آموزشی ما بوده که پیش‌نیاز سایر تخصص‌ها مثل آموزش‌های کامپیوتر و امثال آنها انجام می‌شود که مشابه مرکز آموزش مخابرات نزاجا است.


مرکز آموزش زبان‌های تخصصی دیگر مرکز آموزشی ما بوده که با توجه به نوع سلاح‌هایی که در فرماندهی پدافند هوایی مورد استفاده قرار می‌گیرد دارای دو هیئت آموزش زبان انگلیسی و روسی می‌باشد.



باشگاه خبرنگاران: طبق فرموده شما بیش از 80 درصد تجهیزات بومی و 100 درصد تجهیزات کمک آموزشی بومی هستند منظور از تجهیزات کمک آموزشی چیست؟

تجهیزات آموزشی سلاح‌هاست؛ قبل از پیروزی انقلاب سلاح‌ها اکثرا غربی بوده و بعد از انقلاب با ایجاد معاونت جهاد و خودکفایی سلاح‌ها با استفاده از نیروهای متخصص داخلی و دانش بومی این سلاح‌ها در داخل ساخته شده‌اند. مثلا سامانه "مرصاد" که یک سامانه کاملا بومی بوده و هم خود سامانه و هم شبیه آن وجود دارد و این تجهیزات به استاد کمک می‌کند که تجربه و دانش را به دانش‌پژوه منتقل کند مهمترین شبیه‌سازهایی که در بخش تجهیزات کمک آموزشی وجود دارد ما را تا مرحله تیراندازی پیش‌ می‌برد و این تجهیزات کمک می‌کنند که از اتلاف نیروی انسانی و مهمات جلوگیری کنیم و به جای این که دستگاه اصلی که با محدودیت‌هایی مواجه بوده را در اختیار هنرجو قرار دهیم از شبیه‌ساز آن که ایمنی بسیار بالایی دارد استفاده کنیم.



باشگاه خبرنگاران: در مورد مرکز آموزش‌های تخصصی زبان توضیح دادید؛ این دوره‌ها چه قدر طول می‌کشد و چه ساز و کارهایی برای تایید تخصص زبان هنرآموزان مرکز آموزش‌ها وجود دارد؟

طول دوره آموزشی و سیاستگذاری آن با معاونت آموزش قرارگاه و معاونت آموزش اجا است و دوره‌هایی که اجرا شده براساس نیازسنجی تصویب می‌شود و توسط معاونت عملیات و آماد بررسی شده و میزان آمادگی سنجیده و ریشه برنامه‌های تفصیلی نوشته شده است.  در دوره‌های طولی مدت زمان آموزش بالای 6 ماه و در دوره‌های عرضی زیر شش ماه است و براساس نوع آموزش مدت زمان متفاوت بوده و آموزش زبان بیشتر سمعی و بصری و ارتباطی براساس دانش روز دنیاست و در این بخش از  4 لابراتوار مجهز استفاده می‌کنیم و آموزش‌های زبان در 30 سال خدمت ادامه پیدا می‌کند و کیفیت آن در مناطق پدافندی یکسان است.



باشگاه خبرنگاران برخود تکلیف می‌داند تا از امیرسرتیپ ستاد"فرزاد اسماعیلی" فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا(ص) و روابط عمومی این نهاد به خاطر مساعدت و تسهیل در انجام مصاحبه و سرهنگ ستاد "شهروز شجاعی‌راد" به خاطر وقت مصاحبه‌ای که به این رسانه مبذول داشته است تشکر کند.


 گفتگو از محمد زرچینی

انتهای پیام/
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار