رشناس روابط بین الملل و استاد دانشگاه کابل، همگرایی و همکاری منطقه ای را بهترین راه برای تامین صلح و ثبات در افغانستان و منطقه دانست.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران "عبدالطیف نظری" تحلیلگر سیاسی و کارشناس روابط بین الملل دانشگاه کابل روز شنبه  گفت: افغانستان با همگرایی و همکاری منطقه ای قادر خواهد بود به صلح و ثبات که آرزوی دیرینه مردم این کشور است، دست یابد.

نظری گفت: طی سالیان گذشته غربی ها برای دستیابی به منافع استراتژیک خود، سیاست خارجی افغانستان را تحت تاثیر قرار دادند و این اقدام دلسردی برخی کشورهای منطقه را در پی داشت، از این رو به نظر می رسد افغانستان به هر میزان توجه خود را از غرب کاهش دهد و به همگرایی منطقه ای رو آورد در تامین امنیت و بهبود شرایط اقتصادی خود موفق تر خواهد بود.

این استاد روابط بین الملل دانشگاه کابل گفت:غربی ها در افغانستان عملکردهای غیرشفاف و مشکوک داشتند و شواهدی وجود دارد که آنها در جهت تامین امنیت گام برنداشتند.

وی ابراز اطمینان کرد دستگاه دیپلماسی افغانستان با گامهای عملی، جدی، دقیق و هوشمندانه در همکاری های منطقه ای می تواند بر بحران ها در کشور غلبه کند.

نظری گفت: دولت وحدت ملی افغانستان در گام نخست سیاست خارجی خود به طور متوازن عمل نکرد، زیرا می بینیم به عربستان و پاکستان که اصلی ترین حامیان مخالفان مسلح در افغانستان به شمار می روند توجه نشان داد در حالیکه در همگرایی منطقه ای باید به صورت متوازن عمل کرد.

این استاد روابط بین الملل دانشگاه کابل گفت: سیاستمداران افغانستان با جلب اعتماد و همیاری مردم، به خوبی می توانند به اهداف که ثبات ، امنیت و رشد اقتصادی خواهد بود، دست یابند.

نظری به دشمنی دیرینه آمریکا با ایران نیز اشاره کرد و گفت: آمریکا هیچگاه نمی خواهد رابطه افغانستان با ایران، چین و روسیه بهبود یابد از این رو تلاش می کند کابل را از این کشورها دور کند که این اقدام به زیان افغانستان خواهد بود.

این استاد دانشگاه گفت: افغانستان و برخی کشورهای اسلامی امروز جولانگاه و میدان جنگ گروه های تروریستی متولد غرب است که در این میان افغانستان و کشورهای اسلامی بیشترین زیان را متحمل می شوند.

وی گفت: غرب همواره به دنبال منافع سیاسی و اقتصادی خود است از این رو به همگرایی منطقه ای افغانستان روی خوش نشان نخواهد داد زیرا به افغانستان نیازمند برای دستیابی به اهداف استراتژیک خود نیاز دارد.

این تحلیلگر افغان افزود: اکنون فرصت برای مقامهای افغانستان مساعد است تا با تغییر رویکرد در همکاری نزدیک با همسایگان در توسعه کشور خود بکوشند زیرا در وضعیت کنونی، غرب با توجه به چالش هایی که در منطقه با آن مواجه است، چاره ای جز تمکین ندارد.
/انتهای پیام
منبع:ایرنا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.