آنتی‌بیوتیک‌ها همیشه چاره‌ای برای سرماخوردگی نیستند

اغلب گلو دردها و سرماخوردگی‌ها نیاز به درمان با آنتی‌بیوتیک نداشته و با رعایت اصول غذایی، استراحت و سایر روش‌های درمانی، امکان درمان کامل آنها وجود ندارد.

علی‌اکبر مرادی دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران افزود: عوامل میکروبی می‌توانند ژن‌های مقاوم را از نسلی به نسل دیگر انتقال داده و حتی این ژن‌ها را بین ‌گونه‌های مختلف انتقال دهند.

وی گفت: در حالت انتقال ژن‌های مقاوم بین گونه‌های میکروبی، حتی تجویز آنتی‌بیوتیک‌ها در مقادیر بالا نیز چندان اثر بخش نبوده و عفونت‌ها پایدار می‌مانند.

مرادی تصریح کرد: در واقع میکروب‌ها یاد می‌گیرد که چگونه خود را در برابر آنتی‌بیوتیک‌ها محافظت کرده و اثر دارو را بی اثر یا خنثی کند.

وی با بیان اینکه یکی از مهمترین راهکارهای مقابله با گونه‌های مقاوم میکروبی،‌ مصرف منطقی آنتی بیوتیک است،‌ تاکیید کرد: باید توجه داشت که برای هر نوع بیماری نباید آنتی بیوتیک مصرف کرد و تا حد امکان باید راهکارهای دیگر را نیز امتحان کرد.

مرادی افزود: اغلب گلودردها و سرما خوردگی‌ها نیاز به درمان آنتی‌بیوتیک نداشته و با رعایت اصول غذایی،‌ استراحت و سایر روش‌های درمانی، امکان درمان کامل آنها وجود دارد.

وی خاطر نشان کرد: متاسفانه در سالهای اخیر به دلیل مصرف گسترده آنتی‌بیوتیک‌ها، این داروها تا حدودی اثر بخشی خود را بر روی برخی عفونت‌ها از دست داده‌اند که اگر روند فعلی ادامه یابد و چاره‌ای برای آن اندیشیده نشود،‌ در آینده گونه‌های بیشتری در برابر آنتی‌بیوتیک‌ها مقاوم شده و به شکل خطرناک در می‌‌آیند.


انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار