بی‌اثر شدن آنتی بیوتیک‌ها موضوعی نگران کننده است

براساس گزارش‌های جهانی در سالهای اخیر بسیاری از آنتی بیوتیک‌ها در درمان برخی از بیماری‌های عفونی بی‌اثر شده و یا اثر آن‌ها کاهش یافته که این موضوع بسیار جدی و نگران کننده است.

منصور خالصی استادیار دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: بسیاری از افراد این طور تصور می‌کنند که هر چه آنتی بیوتیک بیشتری مصرف کنند، امکان درمان و بهبودی کامل آن‌ها بیشتر خواهد بود. 

وی افزود: متاسفانه بسیاری از افراد جامعه برای یک سرماخوردگی و یا دندان درد، معمولی اقدام به مصرف انواع و اقسام آنتی بیوتیک‌ها می‌کنند و حتی به داروهای خوراکی بسنده نکرده و داروهای تزریقی را نیز به صورت گسترده مصرف می‌کنند. 

خالصی با اشاره به موضوعی اثر بخشی دارو‌ها به ویژه آنتی بیوتیک‌ها، تاکید کرد: براساس گزارش‌های جهانی در سالهای اخیر بسیاری از آنتی بیوتیک‌ها در درمان برخی از بیماری‌های عفونی بی‌اثر شده و یا اثر آن‌ها کاهش یافته که این موضوع بسیار جدی و نگران کننده است. 

وی یادآور شد: میکروب‌ها با ایجاد ژن مقاوم در برابر آنتی بیوتیک‌ها، این مقاومت را از نسلی به نسل دیگر منتقل می‌کنند و حتی به صورت شایع این ژن را از یک گونه میکروبی به گونه دیگری انتقال می‌دهند. 




انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار