رییس شورای اسلامی شهر قم گفت: زیر ساختهای قم متناسب با حجم زوار نیست و این امر نگاه ویژه مسئولان را می‌طلبد.

ولی الله بیاتی رییس شورای اسلامی قم در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران با بیان این مطلب افزود: سالیانه 20 میلیون زائر از سراسر کشور و از 70 کشور دنیا جهت زیارت استان مقدس حضرت معصومه (ص) و مسجد مقدس جمکران به شهر قم سفر می‌کند که متاسفانه به علت زیر ساختهای بسیار ضعیف امکان خدمات رسانی به این حجم از زائران وجود ندارد و به همین سبب میانگین ماندگاری زائران در شهر قم تنها چند ساعت است.

وی با اشاره تمایز بین زائر و گردشگری اظهار داشت: هر چند گردشگری که به قصد تضرع به شهر قم سفر می‌کند و زائری که به قصد زیارت سفر به شهری را تجربه می‌کند هر دو مسافر نیازمند ارایه خدمات رفاهی بهداشتی و اقامتی هستند اما ایجاد این زیر ساختها برای زوار به سبب اینکه زیارت یک سفر معنوی است بیش از پیش اهمیت پیدا می‌کند.

وی در عین حال ارایه خدمات به زوار از جنبه دیگری نیز حائز اهمیت دانست و گفت: به طور معمول گردشگر فردی با وضع مالی مناسب است اما زائر ممکن است همیشه دارای تمکن مالی نباشد و به همین سبب زوار نیاز بیشتری به خدمات رسانی دارند.

این مسئول با اشاره به اینکه افزایش میانگین زمانی ماندگاری مسافران و زوار از اهداف مهم شهرداری و شورای اسلامی شهر قم در دوره چهارم است بیان داشت: در جهت تبدیل قم به یکی از قطبهای نمونه زیارتی – سیاحتی کشور مجموعه مدیریت شهر قم می‌کوشد تا ضمن توسعه زیر ساختها امکان ماندگاری زوار در شهر قم را افزایش می‌دهد.

رییس شورای اسلامی قم در همین رابطه از عزم مجموعه مدیریت شهری قم جهت استفاده از ظرفیتهای بخش خصوصی جهت توسعه زیر ساختهای شهری قم خبر داد و گفت: از سرمایه‌گذاران به گرمی در شهر قم استقبال خواهد شد و تا حد ممکن مسیر پیچیده بروکراسی اداری برای آنها تسهیل خواهد شد.

وی در همین رابطه تصریح کرد: سرمایه‌گذاری در شهر قم با توجه به عبور مسافران بیش از 18 کشور استان کشور از این شهر و حضور سالانه بیش از 20 میلیون زائر در این شهر بسیار سودآور و زودبازده است.

وی با تاکید براینکه سرمایه‌گذاری در شهر قم با اجرای معنوی و پاداش اخروی همراه خواهد بود اظهار داشت: بی تردید سرمایه‌گذاری در زمینه توسعه زیر ساختهای شهری قم استفاده مجاوران و دوستداران اهل بیت عصمت و طهارت قرار می‌گیرد با پاداش اخروی و اجر معنوی همراه خواهد بود.
بیاتی در ادامه خواستار توجه بیشتر دولت به شهر قم شد افزود: دولت باید با نگاهی ملی و فرااستانی به شهر قم توسعه زیر ساختها در شهر قم را تسریع بخشد تا امکان خدمات رسانی حداکثری به زائران فراهم شود.

وی در همین راستا احداث هتل و مراکز اقامتی بهداشتی تجاری و خدماتی بهره‌برداری از مترو و منوریل قم را از مهمترین دغدغه شورای اسلامی شهر قم پویایی بخشیدن و افزایش توان خدمات رسانی شهر دانست و گفت: متاسفانه تکمیلی متروی شهر قم همچنان در انتظار اعتبارهای دولتی معطل مانده و این در حالی است که خطوط مترو یکی از مهمترین زیر ساختهای مورد نیاز شهروندان قمی طلاب حوزه علمیه دانشجویان و زوار ورودی به شهر قم است.

بیاتی در ادامه ترافیک تحمیلی به شهر قم را از دیگر چالشهای پیش روی شهر قم دانست و گفت:مجموعه پلهای روگذر جمهوری اسلامی که منطقه شهری را به یکدیگر متصل می‌کند طی یکماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

رییس شورای شهر قم، شهر قم را سرمایه معنوی کشور و جهان اسلام دانست و خاطر نشان کرد: باید هم به عنوان یک وظیفه دینی ملی در جهت پویایی و تلالو هر چه بیشتر شهر قم به عنوان یکی از قطبهای انسان‌ساز آیین تشیع تلاش کنند.

انتهای پیام/
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.