به گزارش
خبرنگار رادیو تلویزیون باشگاه خبرنگاران؛ "محمود معظمی"، در هنرستان صداوسیما در رشته کارگردانی و بازیگری به تحصیل پرداخت در دانشگاه تهران در ادبیات نمایشی تحصیلات خود را ادامه داد با دستیار یک و مدیر برنامهریزی نزد کارگردانانی چون فاطمه جعفری و علیرضا افخمی کسب تجربه کرد و همزمان با دستیاری، شروع به نوشتن متنهایی کرد که بعدها برای او نام و اعتبار آورد، "محمود معظمی" که کارگردانی مجموعه 30 قسمتی مردان تاریخ و 90 قسمت از مجموعه اپیزودیک "شاید برای شما هم اتفاق بیفتد" را در کارنامه کاری خود دارد، ولی توانست اولین سریال مناسبتی خود را در ماه مبارک رمضان روی آنتن ببرد، "فاخته" به نویسندگی علیاکبر محلوجیان و تهیهکنندگی "داوود قچاق" و به کارگردانی "محمود معظمی" توانست در ذهن مخاطبان ماندگار شود، این کارگردان به تازگی ساخت مینی سریال "زاویه هفتم" را به پایان رسانده است و به همین بهانه پای گپ و گفتی با او نشستیم که در مصاحبه زیر میخوانید.
- آقای معظمی شما از جمله کارگردانانی هستید که متنهای خوبی را به نگارش درآوردهاید و هر اثری که ساختهاید، توانست ذهن مخاطب را مشغول کند، این پتانسیل چگونه در شما شکل گرفت؟ در همه متنهایی که نوشتم، نهایت دقت را به کار گرفتم، سعی کردم تماشاگر بتواند ارتباط خوبی را با داستانهایم برقرار کند، شما در نظر داشته باشید، اگر متن قابل اطمینان نباشد با وجود ساختار کار، آن اثر موفق نخواهد بود.
به هر حال تمام سعی خود را داشتهام تا با نگاه به جامعه و زندگی مردم بتوانم با آثارم با آنها ارتباط برقرار کنم.
- عدهای از کارگردانان نان اعتبار گذشته خود را میخورند و متأسفانه آثار آنها آنقدر که انتظار میرود از متن قوی برخوردار نیست ولی بر عکس بعضی از آنان، جوانهای فعال این حوزه توانستند اعتبار خوبی را به دست آورند؟ خیلی از جوانان با ذوق و انگیزه کافی کار میکنند و به طبع عدهای نیز در مقام پیشکسوت همیشه اعتبار یک اثر را تضمین کردهاند و خوش درخشیدند و متأسفانه در هر صنفی هم دیده میشود که عدهای زمانی خوب بودهاند ولی به مرور زمان و بر اساس اعتبارشان، اثری را به آنها سپردهاند، خوشبختانه سازمان صدا و سیما به جوانان اعتماد کرده است و ساخت آثار بزرگی را به آنان سپرده است من به جرأت میگویم که بسیاری از آثار ساخته شده در تلویزیون به مراتب قویتر از آثار سینمایی است و به لحاظ تکنیکی قابل تقدیر خواهد بود، به عنوان مثال بسیاری از تله فیلمها با متنی خوب در جایگاه یک اثر سینمایی همیشه درخشیدهاند من فکر میکنم تلویزیون کمی محجور مانده و به جرأت میگویم که اگر آثار ساخته شده در آن به سینما میرفت، به طور قطع در چند جشنواره میتوانست، جایزه کسب کند.
من آرزو میکنم و امیدوارم که جوانان بسیاری بتوانند در حوزه فیلمسازی به تلویزیون بیایند و دست به خلق آثار بزرگی زنند.
- تا چه اندازه در حوزه فیلمسازی نیازمند افراد متخصص هستیم؟تخصص در هر رشتهای باعث دوام و تداوم آن رشته میشود، یک فرد متخصص سالها زحمت میکشد تا بتواند اثری را از خود باقی بگذارد، شاید یک فرد غیرمتخصص هم بیاید و بتواند راه صدساله را یک شبه طی کند ولی ماندگار نمیشود و خود به خود حذف خواهد شد به شرط اینکه دست به جذب افراد سفارشی نزنند امیدوار هستم که افراد کاربلد بیشتر از سوی مدیران حمایت شوند و اگر این اتفاق بیفتد بیشتر شاهد رشد و پیشرفت جوانان خواهیم بود.
* برآورد کار جوانان پایینتر از پیشکسوتان است - فکر میکنم فیلمسازان جوان آثار کمهزینهتری هم ارائه میدهند و البته با کیفیت خوب و برابر، درست است؟ بله. اثر یک جوان فیلمساز به لحاظ قرارداد به مراتب کم هزینه یا پایینتر از کار فیلمسازان پیشکسوت است که در بسیاری اوقات این مسئله به هزینههای پروژه کمک میکند، اما باید بگویم که کار به لحاظ کیفی در بسیاری از اوقات برابر و گاه بالاتر است و البته حضور پیشکسوتان خود باعث اعتبار کار و تضمین حضور مخاطب بیشتر پای گیرندههای تلویزیون است.
جوانان فعال عرصه فیلمساز در صدا و سیما نشان دادند که با هزینه کم هم میتوان کار خوب کرد، به عنوان مثال "فاخته" در حد یک سریال کامل بودجه نداشت، بودجه آن در حد یک کار کودک بود ولی با دعوت از هنرمندان کاربلد توانستم اثری قابل توجه را تحویل آنتن شبکه دو سیما دهم، تنها مسئلهای که من با آن درگیر بودم، این بود که نمیتوانستم آن تیمی را در پشت صحنه داشته باشم که مدنظر من بوده و به طبع باید با افرادی با دستمزد پایینتر و بودجه مدنظر گرفته شده، کار شروع و به پایان میرسید، معتقدم باید سطح کیفی آثار را با بودجه داده شده، مقایسه کرد.
- چطور شد که شما در ادامه مجموعه "مثل من مثل تو" سریال تلویزیونی "فاخته" را ساختید؟ البته در فاخته بزرگترها سهم بیشتری را داشتند. فاخته، یک سریال ملودرام اجتماعی بود و ادامه سریال "مثل من مثل تو" نبوده است ما در این سریال با محور قرار دادن یک کودک که به سن تکلیف رسیده، شاهد اتفاقاتی بودیم که برای بزرگترهای داستان رخ میدهد، در واقع بزرگترها را وارد دنیای کودکان کردیم.
* با کار مذهبی غریبه نبودم/ با سند میگویم از آثار من فیلم سینمایی ساختند با مروری بر کارنامه کاری شما باید بگویم که از شروع فعالیت شما آثارتان همواره مورد توجه مخاطب قرار گرفته است اما مجموعه "شاید برای شما اتفاق بیفتد" اولین کاری بود که مخاطب رسما با شما آشنا شد، از آن اثر بفرماید؟
بعد از ساخت چند تله فیلم من تجربه کارهای مذهبی و مناسبتی را داشتم و با این کار غریبه نبودم آن زمان سختترین داستانها را به تصویر میکشیدیم شاید برای شما هم اتفاق بیفتد به قلم عباس نعمتی و طلا معتضدی به نگارش درآمد و توانست موفق شود. به جرات و با سند میگویم که بیشتر داستانهایی که در قالب اپیزود روی آنتن میرفتند را بعدها بسیاری از فیلمسازان با بهره مندی از آن سوژه آثار سینمایی خود را ساختند و روی پرده بردند و بیشترین ایده را عدهای از کارهای من گرفتند و هراپیزود را با وسواس زیادی میگرفتم و به لحاظ فضا سازی سعی میکردم متفاوت پیش روم بیتشر داستانهای شاید برای شما هم اتفاق بیفتد بدون مکث و سکونی در سکانسها پیش رفت و ساخته شد جنس و نوع کار به زمان خود متفاوت بود و شاید به این دلیل میتوان آن کار را شاخص و موفق دانست.
* تکیه بر باد میتوانست مخاطب بیشتری داشته باشد - بلافاصله و بعد از گذشت مدت زمانی شما "تکیه بر باد" را ساختید که با وجود داستان خوب توانست مخاطب را جذب کند؛ از آنکار مدتهاست که میگذرد در خاطره شما چگونه نقش بست؟ "تکیه بر باد" روی آنتن شبکه تهران رفت که فکر میکنم اگر از شبکه یک و یا سه سیما پخش میشد، میتوانست مورد استقبال بیشتری از مردم قرار گیرد قصه آن کار هم توسط عباس نعمتی و طلا معتضدی طراحی شد و نوید یک داستان متفاوت و پر چالشی را به مخاطب میداد و توانست با یک چیدمان در بخش بازیگری و نیز تیم پشت صحنه به موفقیت شایان توجهی برسد.
- حضور فرامرز قریبیان و فخیم زاده در دو نقش متفاوت توانست بیش از بیش مخاطب را پای گیرندههای تلویزیون نگه دارد، چقدر حضور این دو هنرمند پیشکسوت برای شما دلگرم کننده بود؟ زمانی که طرح ما کامل شد از این دو هنرمند بزرگ کشورمان دعوت به همکاری کردیم و آنها هم صمیمانه دعوت ما را پذیرفتند و باید بگویم که لذت بخش ترین لحظههای کاری من زمانی بود که در این کار کنار دو هنرمند و کارگردان بزرگ کار کردم و از آنها آموختم برای هر کارگردانی حضور دو پدیده بازیگری در کارش بسیار مهم خواهد بود آنها با انگیزه کار میکردند. من سالها دستیار مهدی فخیم زاده بودم و بسیار همدیگر را میشناختیم هر کجا که لازم بود نظرشان را در مورد متن میدادند، حتی یک بخشی را هم بازنویسی کردند او هم یک بازیگر و نیز یک کارگردان حرفه ای است، همه مدیران شاهد بودند که فخیم زاده و قریبیان نیز مثل یک استاد در خدمت کار بودند و تیکه بر باد با حضور این عزیزان توانست جزو بهترین خاطرات من ثبت شود معتقدم پیشکسوتان حق انجام آثار فاخر را دارند و اعتبار هنر کشورمان هستند.
- در حال حاضر مشغول ساخت چه پروژهای هستید؟ به تازگی ساخت سریال "زاویه هفتم" را در هفت قسمت به پایان بردهام. زاویه هفتم اثری پلیسی است که از هفت زاویه مسائلی را برای مخاطب باز میکند، ساختار متفاوتی دارد و تهیه کننده آن امیر حسین شریفی است.
- چه بازیگرانی در آن حضور دارند؟ رویا نونهالی، حمید رضا پگاه، سام درخشانی، رحیم نوروزی، تینا آخوند تبار، بهرام ابراهیمی و بهزاد داوری از جمله بازیگران زاویه هفتم هستند که فکر میکنم در هفته مواد مخدر روی آنتن یکی از شبکههای سه و یا یک سیما رود.
* با قصهای بکر وارد سینما میشوم - تصمیم دارید وارد فضای سینمای شوید؟خیلی دوست دارم وارد سینما شوم ولی همیشه وسواس خاصی داشتم که داستان باید سنجیده و بکر باشد و با این شرایط به طور قطع وارد سینما خواهم شد.
- الگوی شما در فیلم سینمایی چه کسی بوده است؟ اگر به تاریخ سینمای ایران و اروپا نگاه کنیم میبینیم که به اندازه این تاریخ میتواند الگو وجود داشته باشد من سعی میکنم از افراد متخصص و بزرگ سینما الگو بگیرم.
- و حرف پایانی؟حرفی است که آن را برای اولین بار میخواهم بازگو کنم که چرا نباید در حد و اندازه سریال "تکیه بر باد"اثری به من پیشنهاد شود؟ باید به دوستانی که کار خوب میکنند، اعتماد داشت و به آنها آثار بزرگتری را سپرد.
هنوز اثری را در حد و اندازه "تکیه بر باد" نساختهام و در حد سریالسازی این اتفاق دوباره برای من نیفتاد و من همچنان میتوانم آثار بزرگ و فاخری را بسازم.
گفتگو از: الهه علیزاده
انتهای پیام/ اس