قنادباشی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران؛

جریان داعش بنا بر طبیعت گروه‌های غربی بافته خواهد ماند/ با کشته شدن سرکرده داعش تغییری در اوضاع ایجاد نخواهد شد

یک کار‌شناس مسائل خاورمیانه گفت: با توجه به اینکه غربی‌ها بر ادامه فعالیت داعش بسیار علاقمند هستند، بنابراین با از بین رفتن سرکرده این گروه تروریستی وضعیت تغییری نخواهد کرد.

"جعفر قنادباشی" در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، گفت: در رابطه با کشته شدن ابوبکر البغدادی هنوز اختلافاتی وجود دارد.

وی ادامه داد: در رابطه با کشته شدن سرکرده داعش سه حالت ممکن است اتفاق افتاده باشد؛ یا ابوبکر البغدادی همچنان در راس کار است، یا کشته شده و هنوز جانشینی برای وی مشخص نشده و مسئله بعدی این است که ابوبکر البغدادی کشته شده و جانشین تعیین شده کار آن را ادامه می‌دهد. 

این کار‌شناس مسائل خاورمیانه تصریح کرد: آنچه را که در تاریخ ده ساله داعش می‌بینیم، این است که فعالیت‌های این گروه تروریستی با کشته شدن رهبرانش متوقف نشده، همانطور که قبل از ابوبکر البغدادی، "عمر البغدادی" سرکردگی این گروه را بر عهده داشته، چرا که یک جریان پرابعادی است که هم مورد حمایت کسانی هستند که علاقمند نیستند داعش از بین برود و همچنین گروه‌هایی آنرا همراهی می‌کنند که توقف داعش باعث ضرر و زیان‌های بسیاری برایشان است. 

قنادباشی اظهار داشت: لذا آنچه اتفاق افتاده با کشته شدن ابوبکر البغدادی  تغییر نمی‌کند و متاسفانه غرب یک جریان سیاسی، مذهبی، اجتماعی ایجاد کرده‌ که از میان رفتنش به سادگی امکانپذیر نیست.

وی افزود: این جریانی است که سالهای سال بنا به طبیعت گروه‌ها بافته خواهد ماند، لذا با کشته شدن سرگروه تغییری در اوضاع ایجاد نخواهد شد. 

این کار‌شناس سیاست خارجی ادامه داد: آمریکایی‌ها و همه کسانی که در منطقه کمک کردند داعش به وجود آید، بنابراین داعش همچنان برپا است، چرا که داعش سه مسئله را دنبال می‌کند؛ یکی اینکه در حاشیه امن قرار دارد و رژیم صهیونیستی و توجهات به مسائل انحرافی را منعکس می‌کند، دوم مسئله نفت است، یعنی هرجا که نفت است، گروه داعش هم حضور دارد و دیگری جلوگیری از احیای تمدن اسلامی است که این گروه تروریستی درجهت اختلاف افکنی میان شیعه و سنی و تضعیف دولت اسلامی است. 

قنادباشی در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه غربی‌ها  بر ادامه فعالیت داعش بسیار علاقمند هستند، بنابراین با از بین رفتن سرکرده این گروه تروریستی وضعیت تغییری نخواهد کرد.  

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار