صداي بوق قطار توسعه در بندر شهيد رجايي طنين انداز شد

مديركل بنادر و دريانوردي هرمزگان آخرين اقدامات صورت گرفته به منظور توسعه شبكه ريلي در بزرگترين بندر تجاري كشور در راستاي تحقق منويات مقام معظم رهبري و تاكيدات رياست جمهوري را تشريح كرد.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومي اداره كل بنادر و دريانوردي استان هرمزگان، مديركل بنادر و دريانوردي هرمزگان ضمن اشاره به ظرفيت‌هاي ايجاد شده در زمينه گسترش شبكه ريلي در بندر شهيد رجايي و توسعه زيرساخت‌هاي حمل و نقل چند وجهي، اظهار كرد: اين بندر به دليل وسعت مناسب خطوط ريلي (بيش از 50 كيلومتر)، اتصال به شبكه سراسري ريلي و حضور در كريدور شمال- جنوب به عنوان يكي از نقاط محوري و مسيري مطمئن براي ترانزيت دريايي- ريلي كالا به كشورهاي همسايه به شمار مي رود.
 
ايدني ضمن اشاره به وجود پتانسيل بسيار بالاي بندر در ارايه خدمات حمل و نقل ريلي براي انواع كالاهاي كانتينري، محمولات فله خشك و مايع و كالاهاي متفرقه، بيان كرد: وجود خطوط ريلي در بين انبارها و محوطه هاي دپوي كالا، وجود تجهيزات و امكانات مناسب براي تخليه و بارگيري واگني كالا شرايط مناسبي را براي صاحبان كالا فراهم كرده است.
 
وي همچنين از فعاليت قطارهاي برنامه‌اي روزانه براي ارايه خدمات مناسب به صاحبان كالا در بخش حمل و نقل ريلي سخن به ميان آورد و افزود: طبق هماهنگي‌هاي صورت گرفته با شركت راه‌آهن، قرار است قطارهاي برنامه‌اي محموله‌ها را هر شب رأس يك ساعت معين از مبدأ بندر شهيد رجايي به مقاصد داخلي و بين المللي جابجا نمايند.
 
مديركل بنادر و دريانوردي هرمزگان با اعلام اينكه يك باسكول ريلي استاتيك- ديناميك بندر مطابق با استانداردهاي روز در دست احداث بوده و به زودي به بهره برداري مي رسد، گفت: اين پروژه جزو پروژه هاي استراتژيك در حمل و نقل محمولات ريلي بوده و نقش مستقيمي در توسعه زيرساخت هاي ريلي بندر دارد.
 
وي اضافه كرد: در آينده بسيار نزديك اقدامات مربوط به انعقاد قرارداد همكاري و اجرائيات اوليه مربوط به باسكول دوم نيز آغاز خواهد شد.
 
ايدني ضمن اشاره به بهره مندي بندر شهيد رجايي از ايستگاه‌هاي بارگيري ريلي فله مايع (روغن نباتي) با ظرفيت بيش از 2000 تن در روز، خاطرنشان كرد: ايستگاه‌هاي بارگيري روغن نباتي وظيفه انتقال و پمپاژ روغن نباتي از مخازن به واگن هاي مخزني ويژه حمل روغن را بر عهده دارد.
 
عالي ترين مقام حوزه دريايي و بندري هرمزگان ضمن تشريح پروژه هاي آتي ريلي در بزرگترين بندر تجاري كشور خاطرنشان كرد: احداث شانتينگ يارد ريلي مواد نفتي به وسعت 6 هكتار شامل 15 لوله انتقال به طول 60 كيلومتر و 3 كيلومتر خط ريلي از جمله پروژه هايي است كه در دستور كار اداره كل بنادر و دريانوردي استان قرار دارد.
 
وي افزود: ايستگاه بارگيري وظيفه انتقال مشتقات نفتي از مخازن به واگن هاي مخزني مخصوص و بلعكس را پوشش مي دهد.
 
ايدني افزايش ايستگاه هاي ريلي بارگيري مواد فله مايع (روغن نباتي) را از جمله برنامه هاي آتي اين بندر دانست و گفت: ايستگاه بارگيري روغن نباتي در اراضي پشتيباني و در ضلع شمالي بندر احداث مي شود.
 
مديركل بنادر و دريانوردي هرمزگان ضمن اشاره به مذاكرات صورت گرفته با بخش خصوصي براي احداث دو محوطه سيلوي غلات با دسترسي ريلي در بندر شهيد رجايي گفت: سيلوي غلات 100 هزار تني در اراضي پشتيباني از جمله طرح هاي در دست پيگيري است .
 
وي همچنين بر ضرورت ايجاد دسترسي و توسعه خطوط ريلي در محوطه ها براي سهولت در ارايه خدمات حمل و نقل ريلي در بزرگترين بندر تجاري كشور تأكيد كرد.
 
عالي ترين مقام حوزه دريايي و بندري هرمزگان احداث ساختمان خدمات حمل و نقل ريلي براي حضور دائم كارگزاران و نمايندگان اين بخش را به عنوان يكي از ضرورت‌هاي مهم زيرساختي براي گسترش حمل و نقل چندوجهي در پايتخت اقتصادي ايران دانست و گفت: هر چند در حال حاضر دفتر شركت راه آهن و كارگزاران و نمايندگان صنعت ريلي در سالن خدمات بندري و دريايي و نيز محوطه عملياتي بندر براي ارائه خدمات ريلي وجود دارد اما اقدامات مربوط به احداث يك ساختمان مستقل توسط انجمن شركت هاي خدمات حمل و نقل ريلي با همكاري مديريت بندر در حال پيگيري است.
 
ايدني همچنين يادآور شد: توسعه ظرفيت ها و زيرساخت هاي ريلي در بزرگترين تجاري كشور در راستاي تحقق منويات مقام معظم رهبري، تاكيدات رياست محترم جمهور در جريان سفر به بندر شهيد رجايي و دستورات اكيد وزير راه و شهرسازي در خصوص ضرورت توسعه زيرساخت هاي حمل و نقل چند وجهي صورت مي گيرد.
 
وي اضافه كرد: مديران عامل سازمان بنادر و شركت راه آهن با حضور مديران اجرايي استان هاي ساحلي نشست هاي هماهنگي مشتركي را به همين منظور به صورت دوره اي در بنادر مختلف برگزار كرده اند كه اين اقدام مهم، حركتي شتابان را به منظور بهره گيري هر چه بيشتر از ظرفيت هاي موجود، ريل گذاري كرده است.
 
مديركل بنادر و دريانوردي هرمزگان در پايان خاطرنشان كرد: تاكنون كارگروه هاي مختلف اجرايي مربوط به اين نشست هاي مشترك نيز به منظور سرعت بخشي به پروژه هاي موجود و تحقق اهداف آتي به شكل مستمر تشكيل گرديده است تا موانع و چالش ها به طور مدون احصاء شده و مورد بررسي و پايش دقيق قرار گيرند.
 
انتهای پیام/

برچسب ها: پروژه ، ریلی ، دروازه ، اقتصاد ، طلایی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار