در حالی برخی نمایندگان از اصلاح قانون مجازات اسیدپاشی به شکل جدی در مجلس خبر می‌دهند که رئیس کمیسیون قضایی مجلس و همچنین دستگاه قضا قوانین فعلی را برای مجازات اسیدپاشی جامع و کامل می‌دانند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، عوض حیدرپور عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شامگاه سه‌شنبه (27 آبان ماه) در جمع مدیران و مسئولان شهرستان شهرضا بیان کرد که اصلاح قانون مجازات اسیدپاشی به شکل جدی در دستور کار نمایندگان مجلس قرار داد.

بر این اساس برای اطلاع از میزان پیشرفت این موضوع با "اللهیار ملکشاهی" رئیس کمیسیون قضایی مجلس، گفتگو کردیم که وی با رد طرح این موضوع در مجلس بیان داشت: قوانین فعلی مجازات برای امر اسیدپاشی جامع و کامل است.  

ملکشاهی با اشاره به اینکه تاکنون لایحه و یا اصلاحیه‌ای به کمیسیون قضایی مجلس نیامده است، خاطرنشان کرد: اگر دستگاه قضایی در رابطه با تغییر مجازات اسیدپاشی لایحه و یا اصلاحیه‌ای به این کمیسیون بیاورد، به طور قطع به آن رسیدگی خواهد شد.

گفتنی است، قانونگذار از سال 1337 طی ماده واحده لایحه قانونی نسبت به جرم‌انگاری اسیدپاشی اقدام و قوانین لازم را مقرر داشته است و چنانچه اسیدپاشی منجر به قتل شود، مرتکب به اعدام محکوم می‌شود.

همچنین چنانچه پاشیدن اسید منجر به مرض دائمی یا سقط و فقدان یکی از حواس گردد به حبس با اعمال شاقه و اگر موجب قتل یا نقصان و از بین رفتن یکی از اعضا شود به حبس از دو تا ده سال و اگر موجب صدمه دیگری شود از دو تا 5 سال محکوم خواهد شد.  

بسیاری از وکلای دادگستری مجازات فعلی اسیدپاشی را کافی ندانسته و می‌گویند در شرایط فعلی، اسیدپاشی قصاص دارد که با عدم اجرا به دیه تبدیل می‌شود و حبسی هم که برای مجازات اسیدپاشی تعیین شده است برای چنین جرمی کافی به نظر نمی‌رسد. این قانون باید به نحوی باشد که مرتکبان بدانند در صورت ارتکاب این جرم مابقی عمرشان را در زندان و بدون امکان خلاصی و یا برخورداری از حق مرخصی طی خواهند کرد.

سردار سرتیپ "اسماعیل احمدی‌مقدم" نیز صبح چهارشنبه ( 28 آبان ماه)  پیش از عزیمت به اصفهان به منظور بازدید و ارزیابی دوره‌ای خود در جمع خبرنگاران گفت: برای اسیدپاشی باید مجازات ویژه‌ای منظور شود زیرا حادثه اسیدپاشی اخیر در اصفهان قبح اجتماعی این جرم را افزایش داده و این قضیه نیاز به بازدارنده دارد تا از تکرار آن جلوگیری شود.

حال باید دید که آیا نمایندگان مجلس برای اصلاح در قانون مجازات فعلی اسیدپاشی طرحی را در مجلس بررسی خواهند کرد یا خیر؟

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار