به گزارش
خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، محمد رضا نجفیمنش و حسین گروسی عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی در برنامه «چراغ سبز» رادیو گفتگو به بحث و بررسی در رابطه بابودن یا نبودن گارانتی خودرو پرداختند.
گروسی عضو صنایع مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اگر کیفیت قطعات افزایش پیدا کند، حجم مراجعات کمتر میشود، گفت: اگر ما از قطعات با کیفیت بالا استفاده کنیم تعداد افرادی که مراجعه میکنند به خدمات پس از فروش، کاهش پیدا میکند لذا این مراکز با کیفیت و فرصت بهتری این خدمات را ارائه میدهند.
گروسی با ذکر اینکه پیشگیری بهتر از درمان است، افزود: این اصل نه فقط در پزشکی بلکه در صنعت هم صدق میکند. خودروسازان هزینهای گزاف را به عنوان مجموعه خدمات پس از فروش درباره گارانتی پرداخت میکنند، در حالی که رضایتمندی مردم هم آنگونه که باید باشد، نیست.
وی ادامه داد: امیدوارم خودروسازان اهتمام لازم را داشته باشند و بتوانیم خودرویی که در کشور تولید میکنیم از کیفیت مطلوبی برخوردار شود و خریداران برای قطعهای خاص به نمایندگان پس از فروش مراجعه کنند و نه برای هر مورد جزئی به این نمایندگیها مراجعه کنند و ناراضی از آنجا برگردند.
عضو کمیسیون صنایع با اعلام اینکه باید قطعه سازان حمایت لازم را داشته باشند، متذکر شد: قطعه سازان ما به لحاظ فنی، فناوری روز و تجهیزات لازم از موقعیت خوبی برخوردارند و این توان را دارند که قطعاتی با کیفیت بالا تولید کنند؛ منتها باید هماهنگی ایجاد شود و مطالبات اینها را به موقع بدهند.
گروسی با اشاره به اینکه کسانی که در خدمات پس از فروش کار میکنند، باید آموزش لازم را از لحاظ شیوه برخورد با مشتریان و هم در مورد نوع آن قطعه ببینند، تصریح کرد: مردم در مراجعه به خدمات پس از فروش نمیتوانند آن خدمات را بگیرند. باید در خدمات پس از فروش، هم قطعات لازم را در اختیار اینها بگذارند و هم آموزشهای لازم را خدمات پس از فروش ببینند.
نماینده مردم شهریار در مجلس، صادرات و ادامه دار بودن آن را به وجود خدمات پس از فروش وابسته دانست و تصریح کرد: دو ماه پیش با حضور سفیر ایران در روسیه، حدود ده هزار خودرو به روسیه صادر شد ولی اعتقادم این است که باید خدمات پس از فروش را در آنجا فراهم کنیم، اگر خودرویی نقصی پیدا کرد بلافاصله رفع شود و این ده هزار تا را به صد هزار تا برسانیم.
وی ادامه داد: قبلا این سابقه را داشتهایم که چند سال قبل خودروهایی صادر کردند منتها چون خدمات پس از فروش مطلوب نبود جلوی صادرات گرفته شد.
گروسی به رضایتمندی از خدمات پس از فروش و نتایج مثبت آن پرداخت و خاطر نشان کرد: اگر دنبال تولید با کیفیت، افزایش تیراژ تولید و اقبال مردم به استفاده از تولیدات داخلی و بحث صادرات هستیم همه اینها بر میگردد به اینکه ما خدمات پس از فروش و گارانتی خودروهایمان را با تضمین بهتری به مشتریها بدهیم و آنها این اطمینان را داشته باشند که در طول دو سال که خودرو گارانتی دارد و قرار است به سه سال افزایش پیدا کند، مراجعه کننده با رضایتمندی از آن مجموعه خارج شود و خدمات خودش را از آن مرکز دریافت کند.
وی ادامه داد: الان خودروسازان مبلغ زیادی را بابت گارانتی پرداخت میکنند، ما هرچقدر تلاش کنیم تعداد مراجعین کاهش پیدا کند قطعا بحث رضایتمندی افزایش پیدا خواهد کرد و دوم اینکه باید نیاز را تشخیص دهیم. اگر نیاز است که آن درصد را قبل از توزیع سود سهامداران اضافه کنند، بیایند و این را پیش بینی کنند. اگر این را انجام ندهیم باید شاهد این باشیم که تولیدمان به حد مطلوب نرسد. اگر میخواهیم خودروساز باشیم باید به ۳درصد تولید خودروی دنیا یعنی در حدود سه میلیون دستگاه برسیم. بنابراین اگر به آن نقطه نرسیم نباید انتظار داشته باشیم که بازار صادرات، اشتغال و سودمان افزایش یابد.
عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی، صرف هزینه برای پژوهش را برای بالا بردن کیفیت قطعات لازم برشمرد و متذکر شد: بهتر است یک درصدی از سود خالص را قبل از اینکه توزیع کنند، برای تحقیق و پژوهش بگذارند تا ببینند علت مراجعه زیاد به خدمات پس از فروش و تعمیرگاهها چیست. آن قطعاتی که مراجعه بیشتری دارد معلوم است که کیفیت پایینی دارد و باید کیفیتش افزایش پیدا کند، در حقیقت ۱۳۰۰ قطعهای که ۸ هزار عدد میشود، ببینیم کدام یک از اینها بیشترین فراوانیها را دارند و به مرور به آن سمت برویم و آنها را مرتفع کنیم.
گروسی به بحث ارتقای خدمات اشاره کرد و تصریح کرد: ارتقا خدمات پس از فروش دور از ذهن نیست و با پایشی که برای کیفیت قطعات در پیش دارند، قطعا این توان در داخل خواهد بود.
نجفی منش به مواردی که جزو گارانتی محسوب نمیشوند اشاره و عنوان کرد: اصولا قطعات تعویضی و مصرفی جزو گارانتی نیست، صاحبان خودروهای صفر کیلومتر در یک دوره مثلا ۱۰ هزار کیلومتر برای چکاپ اولیه باید به تعمیرگاه مراجعه کنند که آن تعمیرگاه بر همه چیز کنترل داشته باشد و اگر نروند و مشکل دیگری به وجود بیاید آن موقع خدمات پس از فروش حق دارد که بگوید این از گارانتی خارج شده است.
وی ادامه داد: در کارت خودرو نوشته شده که مثلا اگر دزدگیر یا هر وسیله الکتریکی را خارج از نمایندگی نصب کنید از گارانتی حذف میشود، باید توجه داشت که کل خودرو از گارانتی خارج نمیشود بلکه آن قسمت از ماشین از گارانتی خارج میشود.
محمد رضا نجفی منش با بیان اینکه آرزو و ایده آل ما این است که موقعی که یک ماشینی را به کسی تحویل میدهیم، اصلا نیازی به گارانتی پیدا نکند، اظهار داشت: تصور کنید که ۱۳۰۰ نوع و ۸ هزار عدد قطعه جمع میشوند و یک خودرو را تشکیل میدهند. آرزوی خوبی است و همه باید این تلاش را کنیم که عین این ۸ هزار قطعهای که روی خودرو جمع میشود، اشکالی نداشته باشد و در مونتاژ و تلورانسها هم دچار اشکال و آسیب نشود، کار راحتی نیست اما همه تلاشها به این سمت حرکت میکند.
وی افزود: مرور تاریخی، نشان میدهد که میزان مراجعات در دوران گارانتی روبه کاهش است، امیدواریم به سمتی برویم که به حداقل ممکن برسد.
نجفی منش تعمیرگاهها و خدمات پس از فروش را پیشانی و پیشخوان اول خودروساز و قطعه ساز معرفی کرد و افزود: مشتری که خودرو را میگیرد، نه قطعه ساز را میشناسد و نه بعضا به خودروساز مراجعه میکند، مثلا فرض کنید یک مشتری که در شهر پیرانشهر زاهدان در دور افتادهترین نقطه کشور، اگر ماشینش مشکلی پیدا کند نمیرود به سایپا یا ایران خودرو بلکه میرود به تعمیرگاه محلش مراجعه میکند، لذا تعمیرگاههای محلی که مراجعه میکنند اصولا خدمات پس از فروش اولین پیشخوان برای مشتری هستند، اگر با یک مشتری برخورد خوب شود، راضی بیرون میآید بالعکس اگر یک مشتری برخورد خوب نشود، ناراضی بیرون میآید.
وی با اظهار به اینکه در تامین قطعات ساخت داخل مشکلی وجود ندارد، گفت: در خودروهایی که تمام قطعاتی که ساخت داخل داشته باشند، از نظر تامین قطعات مشکلی نداریم مگر اینکه قطعه خاصی باشد. همان طوری که میدانید حدودا ۸۰ درصدش تولید داخل است که بعضا مواد اولیهاش وارداتی است و ۲۰ درصد هم وارداتی است و اگر مشکل خاصی روی بعضی از قطعات باشد، اگر به آنها پی ببرند یا مردم اطلاع دهند، خدمات پس از فروش خودروسازان دنبال میکنند.
عضو هیئت مدیره انجمن سازندگان قطعات ارائه سرویس و خدمات مناسب را راهکاری مناسب برای ترغیب مردم برای استفاده از خودروی داخلی دانست و افزود: در گذشته دوره گارانتی خودرو یک سال بوده و الان دو سال شده و حتی برای سه سال در حال برنامه ریزی است. هر چه این دوران طولانیتر باشد رضایت مردم، بیشتر جلب میشود.
نجفی منش با توصیه به استفاده از قطعات شناسنامهدار، متذکر شد: بهتر است مردم از شرکتهای اصلی قطعه ساز، قطعه مورد نیاز خود را تامین کنند، چون قطعه سازی که قطعه میدهد روی خود قطعه گارانتی میدهد و اگر یک لنتی را از یک قطعه ساز داخلی بگیرید، آنجا هم در قبال قطعهشان مسئولیت دارند. چون آنها به تولید کننده داخلی متصل هستند، لذا اگر مشکلی باشد همه در این زمینه مسئولیت دارند.
وی با اظهار به اینکه عمده قطعاتی که وارد میشود از کانالهای رسمی و به صورت رسمی و عمده وارد بازار میشوند، گفت: مگر اینکه بعضی قطعه سازان شبکه توزیع بعضی از قطعات را خودشان داشته باشند و با آرم خودشان ممکن است این توزیع را انجام دهند. اما عمدتا از طریق همان شبکههای اصلی انجام میشود.
نجفی منش در خصوص قطعات بینام و نشان و نبود ضمانت لازم برای آنها، توضیح داد: قطعات بینام و نشان و به خصوص وارداتیها هیچ ضمانتی برایشان نیست و ممکن است قطعات درستی نباشند. ممکن است قطعهای استانداردهای لازم را نداشته باشد و رعایت استانداردها در آن لحاظ نشده باشد، لذا بهتر این است که از همین کانالهای رسمی، مردم قطعاتشان را تامین کنند تا خودرویی که با قیمت گران تهیه کردند دچار آسیب نشود.
نجفی منش با بیان اینکه شرکتهای خدمات پس از فروش به دنبال صرفه اقتصادی برای خود هستند، گفت: الان شرکتهای خدمات پس از فروش شکایت دارند و میگویند که حجم مراجعه به آنها کمتر شده و این هم در نتیجه بهبودی است که در وضعیت خودروها به وجود آمده و آنها به دنبال این بودند که کار دیگری انجام دهند که برایشان جنبه اقتصادی داشته باشد.
وی در پاسخ به یکی از شنوندگان در خصوص اینکه خودروساز فقط تا دم در کارخانه ضمانت دارد، تاکید کرد: خودرو ساز حداقل تا دو سال برای خودرو گارانتی دارد. این نیست که دم در کارخانه اتومبیل را تحویل دهند و بگویند برو. ضمن اینکه نمیگویم ایراد و اشکالی نداریم بلکه در جهت بهبود هستیم و آرزو داریم همه مردم از خدمات پس از فروش لذت کامل را داشته باشند و در آن زمان علاقه و اقبالشان از کالاهای ایرانی و ساخت داخل حتما بیشتر خواهد بود.
عضو هیئت مدیره انجمن سازندگان قطعات با اشاره به خودروهای صفر کیلومتر به شرایط تعمیر در شرایط گارانتی یا تعویض قطعه پرداخت و افزود: دوره گارانتی را برای این گذاشتهاند که اگر اشکال جزیی در خودرو به وجود بیاید همانجا این را حل و فصل کنند بعد این خودرو میرود تا بعد از چند سال بعد از کارکرد به اشکالات اساسی برسد. حتی در قانون دیده شده که اگر یک خودرویی عیب مزمن داشت یعنی با تعمیر اولیه باز هم خودرو نقص داشته باشد، خودرو ساز موظف است کل خودرویش را تغییر دهد.
وی با معرفی شرکت بازرسی، کیفیت و استاندارد، به شرح وظایف این شرکت پرداخت و گفت: کار این شرکت، پایش نظرات مردم است، خدمات پس از فروش و درجه بندیشان را کنترل و ارزیابی میکند و حتی میگوید که در ارزیابیها چقدر رتبه آورده اند و این در رقابتی شدن خودروسازها خوب است، چرا که مردم نگاه میکنند، کدام شرکت خدمات پس از فروش بهتری دارد و این امر در انتخاب و خرید خودرو میتواند موثر باشد.
نجفی منش خدمات پس از فروش خودرو سازان داخلی را غیر قابل قیاس با خودروسازان خارج از برشمرد و افزود: در طول شش الی هفت سال گذشته در حدود ۵۱ هزار خودروی خارجی به کشور وارد شده اما وقتی اینها به مشکل میخورند مردم بیشتر گرفتار هستند تا خودروهای داخلی و علاوه بر اینکه این قطعات کم و به شدت گران هستند.
نجفی منش با رد اینکه نصب برخی لوازم در نمایندگیهای مجاز ذکر شده در کارت خودرو سبب بازارسازی برای خودروسازان نمیشود، افزود: معمولا همه جا این کار را انجام میدهند و دست به ترکیبی که خود ماشین دارد، خودشان انجام میدهند که در سیم کشی مشکلی پیش نمیآید و این به نفع صاحب ماشین است.
عضو هیئت مدیره انجمن سازندگان قطعات با بیان اینکه قطعاتی که روی خودروها نصب میشود همه شناسنامه دار است، تصریح کرد: ۱۳۰۰ قطعهای که برای یک خودرو نصب شده برای خود خودروساز مشخص است، یعنی اگر شماره موتور، شاسی و شماره کارت شناسایی را به خوروساز بدهید همه اینها مشخص است بنابراین امکان عوض شدن و تغییرش عملا وجود ندارد.
وی در ادامه گفت: الان سیستم ردیابی برای تمام قطعات خودروها وجود دارد و اگر یک قطعهای هم دچار مشکل باشد خودروسازمی تواند به سراغ کسی که این قطعه را تحویل داده برود و چون آنها هم چنین سیستمی دارند میتوانند به کارخانهشان مراجعه کنند و معلوم میشود این قطعه در چه روزی، چه تاریخی، توسط چه کسی وبا چه مواد اولیهای تولید شده است.
نجفی منش در خاتمه به بحث جلوگیری از سرقت قطعات خودرو خاطر نشان کرد: سیستم ردیابی در جلوگیری از سرقت قطعات کمک میکند، همچنین استفاده از سیستمهای پیشرفتهای را پیشنهاد کردهایم و آن سیستمهای آر. اف. آی.دی است که اگر این کار انجام بگیرد، در صورت سرقت یک خودرو، میتوان با سیستمهایی که در خودرو نصب میشود بفهمند که این خودرو کجا است و حتی از راه دور دستور توقف خودرو را بدهند.
انتهای پیام/