رییس اتاق بازرگانی قم گفت: تنوع هدف های صادراتی این استان باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قم؛ ابوالفضل خاکی رییس اتاق بازرگانی قم گفت: تنوع هدف های صادراتی این استان باید مورد توجه جدی قرار گیرد.این مساله در بحث اقتصاد مقاومتی مطرح شده از سوی رهبر معظم انقلاب نیز بسیار مورد تاکید قرار گرفته است.

خاکی افزود:با توجه به اینکه مهمترین هدف صادراتی استان قم بیشتر کشور عراق می باشددر چند ماههگذشته به خاطر بحران هایی که در کشور عراق به وجود آمد، میزان صادرات از قم به این کشور 20 درصد کاهش یافت.


این مسوول با بیان اینکه این کاهش صادرات به کشور عراق به دلایل مختلف همچنان ادامه پیدا خواهد کرد، افزود: برخی از صادرکنندگان و تولید کنندگان عراقی در جلسات خود با اتاق بازرگانی قم می گویند، در صورت حل مشکل برق در عراق توانایی تولید خیلی از کالاهای وارداتی از قم را دارند.


خاکی با تاکید بر اینکه با توجه به چنین شرایطی استان قم باید به دنبال بازارهای بزرگتری باشد،افزود: هم اکنون روسیه بهترین و بزرگترین بازار برای محصولات تولیدی استان قم است.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه بازار چین به عنوان دیگر بازار مناسب برای محصولات تولیدی قم می باشددر حال حاضر اقبال چینی ها از وارد کردن محصول از ایران بیشتر از صادرکردن محصولات خود به ایران است.اخیرا در سفری که مسوولان اقتصادی استان به همراه استاندار به چین داشتند، این مساله از سوی چینی ها مورد تاکید قرار گرفت.

رئیس اتاق بازرگانی استان قم افزود: در این سفر سفارشات فراوانی در خصوص محصول زعفران از سوی این کشور گرفته شد.


خاکیبا بیان اینکه چین با وجودی که یکی از بزرگترین تولید کنندگان و صادر کنندگان فرش ماشینی جهان محسوب می شود، تمایل زیادی به وارد کردن فرش از استان قم دارد، افزود: فرش های گرانقیمت دست بافت، و بعضا فرش های ماشینی قم از ظرفیت های خوب صادراتی استان به چین محسوب می شوند.


وی زیر ساخت های صادرات از استان قم به سایر کشورها را ضعیف توصیف کرد، و افزود: به عنوان نمونه برای صادر کردن میوه و سبزیجات از قم به کشور روسیه نیاز به تجهیزاتی مانند کانتینرهای سرخانه دار است، که به مقدار کافی موجود نیست.


خاکی در پایانخاطر نشان کرد: شرایط صادرات لوازم خانگی تولید شده در قم شامل ظروف استیل و تفلون به کشورهای آفریقایی، آمریکای جنوبی، آمریکا و کانادابویژه کانادا فراهم است.

انتهای پیام/ش/ن
برچسب ها: قم ، صادرات ، تنوع
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.