چهارمحال و بختیاری، استانی با آب و هوا مناسب و دلنشین برای تمام طول سال می باشد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شهرکرد؛ استان چهارمحال و بختیاری، استانی چهار فصل با آب و هوا و اقلیم بسیار مناسب، دلنشین و متنوع برای تمام طول سال می باشد.

آب و هوای استان چهارمحال و بختیاری تقریباً همسان و حتی در برخی موارد گرمتر از برخی مناطق و استانهای غرب، شمال غربی، شمال و شمال شرقی کشور می باشد زیرا در بسیاری از موارد در استان های یاد شده بارش برف و یخبندان های زودهنگام و دیرهنگام اتفاق می افتد و بعضاً در فصل زمستان هم که بارش در این استانها به صوت برف است، اما در چهارمحال و بختیاری این اتفاق رخ نمی دهد.

ضمن اینکه در اوج سرمای زمستان حتی برودت هوای این استان، بسیار بهتر از هوای استانها و مناطق کویری و مرکزی کشور می باشد.

این استان به عنوان سرزمین شاهکارهای خلقت و زیبایی های طبیعی و منشاء آبهای گوارا (با 10 درصد منابع آب کشور )، و به دلیل ویژگی های خاص جغرافیایی و توپوگرافی، در فصل زمستان دارای مناطق گرمسیری و در فصل تابستان، دارای مناطق سردسیری می باشد.

آب و هوای مناسب، متنوع و مطبوع و به اصطلاح « چهارفصل » چهارمحال و بختیاری، از جهات گوناگون این استان را متمایز و مستعد سرمایه گذاری و در بخش های مختلف صنعتی، گردشگری و توریست، کشاورزی و باغبانی، دامپروری، شیلات و آبزیان و ... نموده است.

به عنوان مثال، در بخش گردشگری این استان، علاوه بر وجود دهها جاذبه بکر طبیعی و اماکن تاریخی و زیارتی مهم، متنوع ترین فضاهای گردشگری از لحاظ شرایط آب و هوایی در هر فصل از سال را در این استان شاهد هستیم، به طوری که در کمترین فاصله مکانی در این استان، با بیشترین تنوع و اختلاف آب و هوایی و دمایی مواجه می شویم.

البته در فصل بهار که همه جای طبیعت چشم نواز استان را گل های رنگارنگ و بسیار زیبا بویژه لاله های واژگون یا اشک مریم فرا گرفته است، دیواره های برف و یخ در دهستان موگویی یا گردنه های چری و شاه منصوری شهرستان کوهرنگ هنوز استوارند و راه ارتباطی این مناطق را مسدود کرده است.

در بخش کشاورزی و باغبانی، انواع محصولات باغی و زراعی از پسته ( مخصوص نقاط گرمسیری )، زعفران، انار، انجیر و قارچ، تا هلو و زردآلو و سیب و گیلاس و آلبالو و انواع گیاهان دارویی، با کیفیت بسیار ممتاز و منحصر به فرد در این استان برداشت می شود.

بخش دامپروری و شیلات و آبزیان این استان هم شامل پرورش انواع ماهیان سردابی و زینتی، گاو، گوسفند، مرغ، بوقلمون، کبک، انواع ماکیان، و حتی شتر و شترمرغ می شود که در بسیاری از این موارد، رتبه های برتر کشوری را به خود اختصاص داده است.

استان چهارمحال و بختیاری با مساحت حدود 16533 کیلومتر مربع که تقریباً یک درصد از مساحت کل کشور را شامل می شود، در جنوب غربی کشور در محدوده رشته کوه های زاگرس قرار گرفته است.

این استان از سمت شمال و شرق به استان اصفهان، از جنوب به استان کهکیلویه و بویراحمد و از غرب به استان خوزستان و از سمت شمال غربی به استان لرستان محدود می شود.

شهرکرد؛ مرکز استان چهارمحال و بختیاری، بیش از  1991 متر از سطح دریا ارتفاع دارد و به عنوان مرتفع ترین مرکز استان کشور ایران، به « بام ایران » معروف است.

زردکوه با 5484 متر ارتفاع، از بلند ترین نقاط استان چهارمحال و بختیاری است و دو رودخانه بزرگ زاینده رود و کارون از یخچال های دائمی آن سرچشمه می گیرند.

این استان محل اصلی ییلاق عشایر بختیاری است و مردم آن به زبان های فارسی، ترکی قشقائی و گویش بختیاری تکلم می کنند.

نام « چهارمحال و بختیاری » اشاره به دو بخش چهارمحال و منطقه بختیاری دارد.

« چهارمحال » بخشی روستانشین میان اصفهان و منطقه بختیاری بود که از چهار ناحیه لار، کیار، میزدج و گندمان تشکیل می شد (در تقسیمات کنونی استان؛ لار در شهرستان شهرکرد، کیار در شهرستان کیار، میزدج در شهرستان فارسان و گندمان در شهرستان بروجن قرار می‌گیرد. ) و « بختیاری » هم شامل شهرستان های کوهرنگ، فارسان، اردل و لردگان می‌باشد.

بر اساس آخرین نتایج سرشماری سال 1385، استان چهارمحال و بختیاری با متوسط رشد سالیانه 2/1 درصد 857910 نفر بوده که از این تعداد 431646 نفر مرد و 426264 نفر زن می باشد.

منطقه جلگه ای آن را مزارع سبز و خرم و باغ های وسیع و منطقه کوهستانی آن را بخشی از رشته کوههای زاگرس تشکیل می دهد.
استان چهارمحال و بختياري تاريخي كهن دارد، پژوهش هاي علمي و باستان شناسي، آثار و نشانه هاي متنوع از سير تكويني فرهنگ و تمدن ساكنين قديمي اين منطقه و وجود ابنیه و آثار تاریخی به جا مانده و پیدایش مسکوکات و اشیاء فلزی از ادوار مختلف ایلامی، هخامنشی، سلوکی، اشکانی و ساسانی، گواه قدمت تاريخ اين سرزمين باستاني بوده و برگ هایي از تاريخ 9 هزار ساله اين منطقه را ورق مي زند و مؤید این مدعاست که این منطقه در دوران قبل از اسلام تا تسلط اعراب، منطقه دارای فرهنگ و سوابق درخشان تاریخی است.


انتهای پيام/ش

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.