رئیس مرکز تحقیقات ترومای جاده‌ای گیلان گفت: نبود اورژانس هوایی بزرگ‌ترین ضعف گیلان بوده و برخورداری از آن حق مردم این استان است.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران، شاهرخ یوسف‌زاده چابک پیش از ظهر امروز در جمع خبرنگاران درباره برگزاری همایش یادبود قربانیان حوادث ترافیکی گیلان اظهار کرد: این همایش فردا در رشت برگزار می‌شود.

وی افزود: سومین یکشنبه نوامبر هر سال طبق تصمیم نمایندگان ملل متحد برابر با روز جهانی یادبود قربانیان حوادث جاده‌ای است که این مناسبت در اثر نقش‌های مستمر سه سازمان غیردولتی و هماهنگی سازمان بهداشت جهانی در قطعنامه مجتمع عمومی گنجانده شد.

رئیس بیمارستان پورسینای رشت با بیان اینکه اکنون کاهش تلفات جاده‌ای به یک هدف راهبردی در برنامه‌های بسیاری از کشورها تبدیل شده است، تصریح کرد: سازمان بهداشت جهانی  بر این نکته تاکید دارد که برخوردهای ترافیکی قابل پیشگیری هستند و کشورها باید به اعمال پیشگیری‌ها در برنامه‌ریزی‌های کلان خود اقدام کنند.

وی با بیان اینکه سال‌های گذشته رقم قربانیان بر اثر حوادث ترافیکی در کشور از مرز 30 هزار نفر گذشته بود، خاطرنشان کرد: با توجه به افزایش سفرها و خودروها این رقم به 18 هزار و 560 نفر کاهش یافته است.

یوسف‌زاده ‌چابک، آسیب‌های پس از حوادث جاده‌ای را شامل سه مرحله پیش‌بیمارستانی، بیمارستانی و پس از آن دانست و گفت: مرحله نخست پیش‌بیمارستانی است و از زمان بروز آسیب تا انتقال بیمار به بیمارستان را شامل می‌شود و این روند روبه بهبود است.

به گفته وی، در مدت پنج سال گذشته تعداد مراجعه‌کنندگان به بیمارستان پورسینای رشت از 120 هزار به 240 هزار نفر افزایش پیدا کرده اما آمار مرگ و میر از 40 در یک‌هزار به 30 در یک‌هزار نفر کاهش پیدا کرده است.

رئیس مرکز تحقیقات ترومای جاده‌ای گیلان نبود اورژانس هوایی را بزرگ‌ترین ضعف این استان عنوان کرد و یادآور شد: برخورداری از اورژانس هوایی حق مردم گیلان است و در همایش مذکور این مسئله درخواست می‌شود.

وی با اشاره به توانمندی مرکز تروما در گیلان خاطرنشان کرد: 25 آبان ماه جاری نخستین سیستم ترومای جاده‌ای برای نخستین بار به صورت پایلوت کشوری در گیلان راه‌اندازی می‌شود.

یوسف‌زاده‌چابک درباره نامگذاری روز جهانی «یادبود قربانیان حوادث جاده‌ای» توسط سازمان ملل متذکر شد: 25 آبان ماه آخرین روز دهه ایمنی راه‌ها در کشور است.

انتهای پیام/م
برچسب ها: رشت ، اورژانس ، هوایی ، همایش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.