مشاور وزير نيرو در امور آب تأکيد کرد : با توجه به اينکه منابع آب تجديد شونده کشور ثابت و همزمان تقاضاي آب و سرانه مصرف رو به افزايش است ، بايد به سمت مديريت طرف هاي تقاضا با توسعه منابع آب هاي مجازي حرکت کنيم.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛غلامرضا منوچهري گفت : آب هاي مجازي شامل منابعي است که با بهينه سازي مصرف آب ، تغيير الگوي کشت و توليد محصولات کشاورزي و صنعتي و همچنين بهينه کردن ساختار تجارت خارجي با رويکرد کاهش مصرف آب بدست مي آيد.

وي افزود : زماني که محصولاتي را با مصرف آب کمتري توليد و صادر مي کنيم و در مقابل محصولات کشاورزي با مصرف آب بيشتري وارد مي شود ، بخشي از منابع آب داخلي صرفه جويي مي شود که به آن آب مجازي مي گويند.

منوچهري گفت : منابع آب تجديد شونده معمولاً ثابت است و البته در چند دهه اخير به دليل تغيير شرايط آب و هوايي کيفيت دسترسي به اين آب هم سخت تر شده است و ديگر منابعي براي افزايش تأمين آب نداريم و بايد به سمت مديريت طرف هاي تقاضا حرکت کنيم که يکي از موارد آن تغيير الگوي کشت و همچنين تغيير الگوي فعاليت هاي اقتصادي و صنعتي و همچنين طرح هاي توسعه اي به سمت استفاده از منابع کمتر و مصرف بهينه است که کارهايي در اين زمينه آغاز شده است.

وي افزود : خودکفايي در توليد محصولات کشاورزي به شدت به کيفيت و کميت دسترسي به منابع آب وابسته است و شايد نتوانيم در توليدات کشاورزي خودکفا شويم اما در اقتصاد کشاورزي مي توانيم به سطح خودکفايي برسيم که به معني ايجاد تراز در واردات و صادرات اين حوزه است.

مشاور وزير نيرو گفت: با تغيير کشت برنج در بالادست حوضه آبريز زاينده رود مي توانيم منابع آب پايين دست آن را افزايش دهيم که به آن آب مجازي مي گويند يعني منابع آب جديدي ايجاد نشده است اما به دليل تغيير الگوي استفاده از منابع آب بخش هاي ديگري توانسته اند به اين منبع حيات بخش دسترسي پيدا کنند.

انتهای ‍پیام/
برچسب ها: آب ، منابع ، نیرو ، کمبود ، کشاورزی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار