در برنامه رویداد مطرح شد؛

بررسی لغو تحریم‌های شورای امنیت و کنگره آمریکا

یک کارشناس مسائل سیاسی گفت: باید قرارداد نهایی را امضا کنیم و بعد از آن بر سر نوع تحریم‌ها مذاکره کنیم زیرا اگر قرارداد را به ژانویه 2015 موکول کنیم و به دست جمهوری خواهان بیاندازیم برای ایران مشکل ایجاد خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، "علی بیگدلی" درباره اهمیت موضوعات مورد بحث در این دور از مذاکرات در برنامه رویداد، گفت: با توجه به دور هشتم مذاکرات که غربی‌ها در این دوره دو پیشنهاد را نسبت به ایرن مطرح کردند، یکی بحث تعداد سانتریفیوژها بود که پیشنهاد آمریکایی‌ها برای آن سه تا چهار هزار سانتریفیوژ بود، اما تقاضای ایران ده هزار عدد بود.

وی با بیان اینکه "علی اکبر صالحی" اعلام کرده بود نیمی از کیک زرد را به نیروی سوخت تبدیل کرده ایم و در سایت تحقیقاتی ایران و بوشهر استفاده می‌کنیم، ادامه داد: "جان کری"  پیشنهاد کرده بود اگر قرار باشد ایران ده هزار سانتریوفیوژ داشته باشد باید آن مقدار کیک زردی که در حال حاضر موجود می‌باشد و حدود دویست و چهل کیلو است با حضور بازرسان آژانس به روسیه منتقل شود و هروقت که جمهوری اسلامی ایران بخواهد از آن استفاده کند آن را رقیق کند و در مسائل پزشکی استفاده کند.

 این کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: مسئله دوم بحث برداشتن تحریم ها بود که انتظار داشتیم بعد از امضای قرارداد جامع،  تحریم‌ها کامل برداشته شود.

 بیگدلی تحریم ها را به چهار نوع تقسیم کرد و اظهار داشت: یک نوع از تحریم‌ها، تحریم شورای امنیت و برخی از آنها هم مربوط به تحریم کنگره، اتحادیه اروپا و تحریم های دو جانبه است که طی آن آمریکا از کشورها می‌خواهد که مبادله تجاری با ایران نداشته باشند.

وی افزود: امکان برداشتن تحریم‌های دو جانبه و اتحادیه اروپا وجود دارد اما در مورد شورای امنیت و کنگره آمریکا که نیاز به تشریفات خاصی دارد بعید به نظر می‌رسد.

این کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: "شرمن" تحریم‌ها را به سه بخش تقسیم کرده است؛ به گونه ای که یک سوم مربوط به همزمانی آن با امضای قرارداد نهایی با ایران، عدم رعایت حقوق بشر و  مرتبط با دخالت جمهوری اسلامی ایران در مسائل کشورهای منطقه است.

 بیگدلی در پایان با اشاره به اینکه همزمان با امضای قرارداد نهایی باید تحریم ها برداشته شود، خاطر نشان کرد: ما باید قرارداد نهایی را امضا کنیم و بعد از آن بر سر نوع تحریم‌ها مذاکره کنیم زیرا اگر قرارداد را به ژانویه 2015 موکول کنیم و به دست جمهوری خواهان بیاندازیم  برای ایران مشکل ایجاد خواهد کرد.

"سید رضا میرطاهر" کارشناس مسائل سیاسی نیز در مورد تحریم های شورای امنیت، گفت: با توجه به اینکه بعد از اشغال عراق در سال 2003 تحریم‌های شورای امنیت علیه عراق اعمال می‌شد، مسئله عراق می تواند به ما کمک کند. در این دوره توافقی صورت نخواهد گرفت و حداکثر این خواهد بود که برخی تحریم‌های یک جانبه علیه ایران حداکثر تعلیق می‌شود ولی در مورد شورای امنیت و تحریم های کنگره امریکا نظام تحریم ها پا بر جا خواهد ماند.

وی با توجه به بازه زمانی توافق نامه هسته‌ای، اظهار داشت: مدت زمان اجرایی توافق نامه مهم است ایران زمان بین پنج تا ده سال را پیشنهاد داده در حالی که آمریکایی‌ها به دنبال مدت زمان بیست ساله برای اجرای توافق نامه هسته‌ای هستند که در این مدت طولانی و تا زمانی که این قرار داد به جریان گذاشته شود و مورد اجرا قرار بگیرد دو طرف مخصوصا غربی‌ها شمشیر تهدیدشان یعنی نظام تحریم‌ها را حفظ خواهند کرد و باید گفت که منطقی و معقولانه ترین شیوه این است که ضمن لغو برخی تحریم‌ها سایر تحریم‌ها نیز به صورت تعلیق در آید. 

این کارشناس مسائل خاورمیانه در پایان خاطر نشان کرد: چند متغیر در این مورد وجود دارد،  یکی تصوراتی است که سران جمهوری اسلامی ایران درباره پیامدهای عدم توافق دارند که اگر محاسبه آنها بر اساس پیامدهای عدم توافق جامع بتواند زیان بار تر از انعقاد یک توافق غیر قابل قبول باشد در این صورت ممکن است توافقی صورت بگیرد؛ طرف مقابل هم که از ما تضمین‌هایی را می‌خواهد باید به ما تضمین بدهد که بحث برخی تحریم ها لغو شود و آنهایی هم که به حالت تعلیق هستند در صورت پایبندی ایران به تعهداتش در حالت تعلیق باقی بماند با این وضعیت شاید بتوان به یک توافق نهایی دست پیدا کرد.

انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار