یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: گستره تعرضات به مسجد الاقصی، اسباب خطرناک‌بودن اقدامات توسعه‌طلبانه رژیم صهیونیستی در بیت‌المقدس را به مراتب گسترده‌تر از میزان واکنش‌ها کرده است.

"احمد کاظم‌زاده" در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، در رابطه با سکوت کشورهای اسلامی در برابر یهودی‌سازی قدس، اظهار داشت: کشورهای اسلامی در واقعه به صورت کامل سکوت نکرده‌اند هر چند سازمان‌های کنفرانس اسلامی و یا اتحادیه عرب و یا برخی از کشورها به صورت موردی موضع گیری می‌کنند و با اقدامات رژیم صهیونیستی و تعرضات آن‌ها اعتراضاتشان را اعلام می‌کنند.  
 
وی ادامه داد: نکته قابل توجه این است که این واکنش‌ها و مخالفت‌ها، با حجم تعارضاتی که به مقدسات اسلامی در مسجدالاقصی و یا برای تغییر بافت جمعیتی و جغرافیایی قدس به صورت  شهرک‌سازی و ادامه اسکان صهیونیست‌های مهاجر و ساخت و ساز صورت می‌گیرد هیچ تناسبی ندارد.  
 
این کارشناس مسائل غرب آسیا اظهار داشت: گستره تعرضات به مسجدالاقصی در واقع اسباب خطرناک بودن اقدامات توسعه طلبانه رژیم صهیونیستی در بیت‌المقدس را به مراتب گسترده‌تر از میزان واکنش‌ها کرده است واین واکنش‌ها و مخالفت‌ها در حدی نبود که بتواند اقدامی بازدارنده در برابر این تعارضات و توسعه طلبی‌ها ایجاد کند و از این جهت رویکردهای کشورهای اسلامی به خصوص سازمان کنفرانس اسلامی و سازمان همکاری اسلامی و اتحادیه عرب کاملا در این زمینه قابل نقد است.
 
کاظم‌زاده افزود: به دلیل اینکه هر دو سازمان و اتحادیه با هدف مقابله با تعرضات و تجاوزات اسرائیل در اراضی اشغالی فلسطین تاسیس شده‌اند اما در حال حاضر چیزی جز شعار از این دو نهاد باقی نمانده و این دو سازمان در واقع مسئله فلسطین را از اولویت‌های خودشان حذف کرده‌اند.
 
وی گفت: این دو نهاد و اتحادیه به قدری عریض و طویل شده‌اند که هدف اصلی در چنین اهدافی در نهادها و سازمان‌هایی که به آن‌ها اضافه شدند سبب گم شدن هدف اصلی شد. 

این کارشناس مسائل غرب آسیا ادامه داد: از اهداف دیگر رژیم صهیونیستی از زمان تاسیس این رژیم و اشغال فلسطین این بود که  بتوانند در خاورمیانه بحران حاشیه‌ای ایجاد کنند و این بحران‌ها را به قدری ادامه دهند که کشورهای اسلامی و عربی دنیا به اختلافات داخلی خودشان مشغول شوند و از مسئله فلسطین غافل بمانند.

کاظم‌زاده تصریح کرد: متاسفانه این اتفاق بعد از آغاز آنچه که به بیداری اسلامی معروف شد به تحقق پیوست و اکنون بسیاری از کشورهای عربی اسلامی در منطقه گرفتار مسائل ناشی از مشکلات اعتراض‌ها و شورش‌های داخلی خودشان هستند و لذا چندان به مسئله فلسطین توجهی نمی‌کنند.
 
وی اظهار داشت: به میزانی که این بی‌توجهی‌ها بیشتر شود صهیونیست‌ها هم برای ادامه و افزایش تعرضاتشان به مسجد الاقصی و ادامه توسعه طلبی‌ها در قدس و کرانه باختری سریع‌تر و با انگیزه مضاعف‌تر این اقدامات را پیگیری می‌کنند.
 
 
این کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: علاوه بر این‌ها بسیاری از کشورهای اسلامی عربی به نوعی از استدلال لازم در عرصه سیاست خارجی به خصوص سیاست خاورمیانه‌شان برخوردار نیستند، پیش از این که به مسئولیت‌های خودشان توجه کنند بیشتر نگاهشان به کشورهای غربی است و به نوعی هیچ وقت سعی نکرده‌اند در مسئله فلسطین از آن‌ها جلو بزنند در حالی که سعی می‌کنند به نوعی تابع باشند.

کاظم‌زاده افزود: این کشورها در واقع تا زمانی در عرصه فلسطین پیش می‌روند که اقدامات لازم را از کشورهای غربی و آمریکا دریافت کرده باشند.
 
وی اظهار داشت: در مسائلی چون شهرک‌سازی که مورد مخالفت و واکنش کشورهای اسلامی و عربی و عموم است، از دیگر عوامل اثر گذاری منفی در انجام وظایف و مسئولیت کشورهای اسلامی در مسئله فلسطین و تعرضات اخیر قدس است.
 
کاظم‌زاده تصریح کرد: همه این نکات موجب شده که به نوعی فلسطینی‌ها خودشان دست به کار شوند و حملاتی را با به کارگیری شیوه‌های جدید و با استفاده از سلاح سرد به جنگ  با رژیم صهیونیستی بروند و به دلیل عدم دسترسی به سلاح گرم، فلسطینی‌ها خطر را بسیار جدی ارزیابی می‌کنند.
 
این کارشناس مسائل غرب آسیا در پایان خاطرنشان کرد: فلسطینیان به دلیل عدم دریافت کمک از سوی کشورهای اسلامی، عربی و جامعه جهانی، سعی می‌کنند از هر وسیله‌ای که در اختیار دارند برای مقابله در برابر تعرضات رژیم صهیونیستی استفاده کنند.


انتهای پیام/
برچسب ها: مسجدالاقصی ، قدس ، غرب ، سلاح ، سرد ، گرم ، عربی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار