تبریز؛

گامی در راستای نجات دریاچه ارومیه

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی از تغییر الگوی کشت در اراضی حاشیه‌ی دریاچه‌ی ارومیه از سوی این سازمان و کاشت گیاهان کم مصرف مانند زعفران به جای محصولات نیازمند به آب زیاد خبر داد.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران ،«کریم مهری» در سومین جشنوار‌ه‌ی زعفران با اشاره به برخی روش‌های خروج از بحران کمبود آب و مسائل مربوط به خشک شدن دریاچه ارومیه، گفت: توسعه‌ عملیات آبخوانداری و آبخیزداری، توسعه‌ روش‌های مدرن آبیاری، تعیین الگوی کشت مناسب، افزایش راندمان آبیاری، توسعه‌ی ارقام متحمل به خشکی، استفاده‌ تلفیقی از آب‌های غیرمتعارف و بهره‌گیری از دانش روز و بومی می‌توانند در خروج از بحران کم آبی حوزه‌ی دریاچه‌ ارومیه نقش‌آفرینی کنند.

وی توسعه‌ی کشت متناسب با منابع آب، اصلاح روش‌های آبیاری و آبرسانی، انتخاب گونه‌های مناسب و مدیریت مناسب تولید محصولات کشاورزی را از راه‌های مقابله با خشکی و عوارض خشکسالی برشمرد و افزود: ارائه‌ الگوی کشت و جایگزینی محصولاتی با مصرف آبی زیاد با کشت محصولاتی هم‌چون زعفران، کلزا و گیاهان دارویی می‌تواند ضمن مقابله با کم‌آبی موجود، کشاورزی منطقه را نیز نجات دهد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه زعفران از محصولات کشاورزی جهت معرفی به‌عنوان الگوی کشت در آذربایجان‌شرقی است، اظهار کرد: نیاز آبی کم، کشت موفقیت‌آمیز این محصول به‌ویژه در شهرستان‌های حاشیه‌ی دریاچه‌ی ارومیه و استقبال کشاورزان از کشت آن از مولفه‌های برجسته برای توسعه کشت این محصول است.

مهری گفت: حرکت در راستای انسجام و متشکل کردن تشکل‌ها، تکمیل کردن زنجیره تولید برای اقتصادی کردن فعالیت‌های بخش و برنامه‌پذیر کردن شبکه‌ها، توجه جدی به بازار محصولات و نهاده‌ها از برنامه‌ها و سیاست‌های این سازمان هستند.

وی با بیان اینکه تشکل‌های کشاورزی باید در این راستا انسجام و پویایی خود را حفظ کنند، ادامه داد: تشکل‌ها باید منشأ اجرای طرح زنجیره‌ی تولید باشند تا اینکه در شرایط بحرانی آسیب‌های اقتصادی مجموعه را به حداقل برسانند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بر شکل‌گیری زنجیره تولید توسط اتحادیه مرغداران تأکید و خاطرنشان کرد: اگر این زنجیره شکل می‌گرفت می‌توانستند از طریق آن جلوی بروز هرگونه خسارت‌های بزرگی را در حوزه پرورش طیور گرفت.

انتهای پیام/م

منبع: ایسنا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.