نشست «540 سال روابط دیپلماتیک بین ایران و لهستان» صبح روز یکشنبه (18 آبان ماه) با حضور خانم دکتر مونیکا اسمولن معاون وزیر فرهنگ و میراث ملی لهستان، سید عباس صالحی معاون امور فرهنگی، مدیران و معاونان وزارت امور خارجه و پژو هشگران و محققان تاریخی دو کشور در سازمان ایرانی مجامع بین المللی وزارت امور خارجه برگزار شد.

به گزارش گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید عباس صالحی معاون امور فرهنگی در این نشست ضمن خوش آمد گویی به معاون وزیر فرهنگ لهستان و همراهان وی، گفت: دو کشور ایران و لهستان شباهت های گوناگونی با یکدیگر دارند و در تاریخ کهن هر دو کشور مدارای دینی رایج بوده است و ادیان و مذاهب همزیستی مسالمت آمیزی با یکدیگر داشته اند. هر چند گاه و بی گاه بیگانگان خواسته اند تضادهای دینی و مذهبی به وجود آورند اما وجدان هر دو ملت آن را بر نتافته است.
 
معاون امور فرهنگی با اشاره به خاطرات و تجربیات تلخ دو کشور در طول تاریخ گفت: دو کشور خاطرات تلخ و زخم های سختی از تجاوزات خارجی داشته و دارند هر چند پس از هر اتفاق دشوار، دو ملت به بازسازی خویش پرداخته اند. همچنین گذشته پر افتخار دو ملت و پل ارتباطی فرهنگ شرق و غرب نیز شباهت مهمی است که این دو کشور را به یکدیگر نزدیک می کند.
 
صالحی با ارج نهادن به روابط 540 ساله دو کشور ایران و لهستان گفت: این روابط در سطوح دولت های دو کشور و در چارچوب روابط تجاری، اقتصادی و فرهنگی بوده است و مبادلات فرهنگی گسترده ای میان دو کشور انجام شده است. در این پنج سده بخش مهمی از فرهنگ و هنر ایران به لهستان راه پیدا کرد و از آن طریق در دسترس کشورهای اروپایی قرار گرفته است.
 
وی افزود: این انتقال فرهنگی حوزه های گسترده ای را در بر می گیرد و شامل ترجمه متون ادبی و کلاسیک، صنایع دستی، معماری، نقاشی و... می شود.
 
معاون امور فرهنگی با اشاره به روابط دو کشور در حوزه آموزش عنوان کرد: رشته های ایران شناسی و زبان شناسی در دانشگاه های لهستان سابقه دیرینه ای دارند و یکی از قدیمی ترین حوزه ها در میان جوامع غربی است.
 
صالحی با اشاره به مهاجرت بیش از 100 هزار لهستانی به ایران در دوران جنگ جهانی اول و دوم گفت: در این برهه تاریخی خاطرات دلنشینی در اذهان دو ملت به یاد مانده است و نسل ها در طول زمان به روایت آن پرداخته اند. آنچه که به آن اشاره شد خلاصه ای از روابط پر از مهر و محب در میان دو کشور است.
 
وی تاکید کرد: این گذشته تاریخی می تواند سر فصل مهمی برای تحکیم و گسترش روابط میان دو کشور در حوزه های فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و.. باشد. دو کشور گرچه فرسنگ ها از یکدیگر دورند اما در چنین افق تاریخی همسایه ملی و فرهنگی یکدیگر بوده و هستند.
 
بر اساس این گزارش، سمینار یک روزه «540 سال روابط دیپلماتیک بین ایران و لهستان» صبح روز یکشنبه (18 آبان ماه) در سازمان ایرانی مجامع بین المللی وزارت امور خارجه برگزار شد. این نشست در سه بخش «تاریخ روابط ایران و لهستان»، « حال و آینده روابط ایران و لهستان» و « همکاری های فرهنگی ایران و لهستان» برگزار می شود و تا ساعت 16 ادامه دارد.
 

انتهای پیام/ اس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار