مدیرکل میراث فرهنگی،‌ صنایع دستی و گردشگری استان زنجان از پایان مرمت مسجد تاریخی گلابر که یکی از منحصر به فردترین مساجد تاریخی استان است خبر داد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران زنجان ؛ به نقل از روابط عمومی ،مدیرکل میراث فرهنگی،‌ صنایع دستی و گردشگری استان زنجان با اعلام این خبر گفت: مسجد جامع گلابر به عنوان یکی از منحصر به فردترین مساجد تاریخی از ساختاری تلفیقی در ساختار معماری برخوردار است بخش هایی از این مسجد کوچک اما زیبا و ارزشمند به صورت دستکند در دل کوه می باشد که دارای محراب سنگی، تزئینات و کتیبه های مزین به آیات قرآن کریم است.

رحمتی افزود: سقف این مسجد به صورت تیرپوش چوبی است و بخش هایی از تیرهای چوبی به دلیل نفوذ رطوبت و عوامل آسیب رسان بیولوژیک دچار پوسیدگی شده بود که منجر به فروپاشی قسمت هایی از سقف گردیده بود.

وی ادامه داد:در بخشی از حیاط مسجد نیز به دلیل نشست زمین شاهد فروپاشی دیوار بودیم که این موضوعات مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت و با یاری پیمانکاران متخصص و بومی استان زنجان در راستای مرمت و بازسازی بخش های آسیب دیده اقدام شد.

مدیرکل میراث فرهنگی،‌ صنایع دستی و گردشگری استان زنجان با بیان اینکه در این پروژه عایق های فرسوده بام و پس از بررسی وضعیت سقف تیرهای چوبی پوسیده برچیده شد و عملیات سمپاشی و دفع آفات بیولوژیک نیز صورت پذیرفت اضافه کرد :سپس با استفاده از تیرهای چوبی مناسب بازسازی بخش های آسیب دیده سقف انجام شد.

رحمتی تصریح کرد: عملیات بام سازی و ایجاد عایق رطوبتی نیز مطابق با اصول فنی صورت پذیرفت و بازسازی دیوار فرو ریخته حیاط مسجد نیز پس از مقاوم سازی بستر آن انجام پذیرفت.

وی متذکر شد: حفاظت و مرمت از بناهای تاریخی امری لازم و ضروری است و توجه به حفاظت پیشگیرانه و انجام اقدامات حفاظتی به منظور پیشگیری از بروز آسیب به بناهای تاریخی باید به صورت هوشمندانه توسط عموم مردم مورد توجه قرار گیرد.

مدیرکل میراث فرهنگی،‌ صنایع دستی و گردشگری استان زنجان گفت:هرچند سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با تمام توان خود در راستای این رسالت سنگین اقدام می نماید اما نباید توقع داشت این سازمان به تنهایی توان این امر مهم و گسترده را داشته باشد.

رحمتی خاطر نشان کرد:حمایت های مردمی و فرهنگ سازی در جامعه میتواند "موجب پایداری و بقاء بیشتر یادگاران تاریخی" گردد.




انتهای پیام/ش

برچسب ها: مرمت ، مسجد ، گلابر ، زنجان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.