تغییرزندگی بشر روند فعالیت محیط زیست رابه سمت نابودی کشانده است به طوری که امروزه شاهد از بین رفتن گونه های زیاد گیاهی و جانوری هستیم که فقط نامی از آنها باقی مانده و برخی گونه ها مانند درخت استبرق نیز در لیست گونه های در خطر انقراض قرار دارند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران،به نقل از ایرنا، استبرق با نام علمی Calotropis و نام محلی خرگ درختی کائوچویی است که درسواحل دریای عمان ( باهو کلات) رشد می کند و امروزه به دلیل استفاده بیش از حد از آن، نسل این گونه در خطر انقراض قرار گرفته است.

 

استبرق گیاه دائمی است و تا 75 سانتی متر رشد می کند ، گلدهی آن از تیر تا شهریور ماه است و گرده افشانی این گیاه به وسیله زنبور، حشرات و پروانه ها صورت می گیرد و در خاک های شنی و لومی با زه کشی خوب رشد می کند.

 

خاک لوم نوعی بافت خاک است که حد واسط بین شن و رس است. لوم همان خاک خاصلخیز و یا خاک گلدانی است و به خاک رس و شن که با گیاه پوسیده آمیخته باشد گفته می شود.

 

این گیاه دمای 20درجه زیر صفر را تحمل می کند، گل های آن حشرات را به تله می اندازند، از گیاه استبرق می توان چیزی لطیف تراز ابریشم به دست آورد و می توان به جای کرم از مواد به دست از گیاه استبرق که بسیار لطیف سفید و با کیفیت است استفاده کرد.

 

ازاستبرق می توان داروهای ضد اسهال تولید کرد، ریشه تلخ استبرق خلط آور، ضدنفخ، معرق مقوی است ودارای اثر قی آور شدید است. از ریشه های پودر شده استبرق ضمادی تهیه می کنند که دردرمان ورم سوختگی،زخم ها، سستی اندام بدن و غیره به کارمی رود.

 

ازپوست استبرق فیبری می سازند که می توان از آن ریسمان و لباس تهیه کرد، بذر آن 21 درصد روغن نیمه خشک دارد.

 

دربرخی از نواحی هند ومالزی از شیرابه ریشه این گیاه در مداوای جذام، برخی بیماری های جلدی مانند سودا و رفع سیفلیس استفاده می شود، شیرابه شیری رنگ آن در بعضی نواحی هند جهت درمان بر روی تومور و التهاب ها اثر داده می شود.

برچسب ها: درخت ، در حال ، انقراض
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.