كاهش 9 درصدي حجم روان‌آب‌هاي كشور/ کاهش 6 درصدی ورودی سدهای تامین‌کننده آب تهران

حجم روان‌آب‌هاي كشور در پایان نخستین ماه سال آبی جاری (30 مهرماه 93) درمقایسه با زمان مشابه سال گذشته 9 درصد کاهش یافته است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، حجم روان‌آب‌های سطحی کشور در پایان مهرماه امسال با حدود 9 درصد كاهش درمقایسه با زمان مشابه سال گذشته، به یک میلیارد و 218 ميليون مترمکعب رسیده است.

همچنین حجم كل روان‌آب‌های سطحي در متوسط درازمدت، دو ميليارد و 351 ميليون مترمكعب بوده که با احتساب این رقم، حجم روان‌آب‌هاي كشور درمقایسه با متوسط درازمدت 48 درصد کاهش یافته است.

بر اين اساس، حجم جریان‌های سطحی در پایان مهرماه سال‌جاري رتبه 46 را در 47 سال گذشته به‌خود اختصاص داده است.

حجم جريان‌هاي سطحي در مهرماه امسال در حوضه‌هاي درياي خزر، خليج فارس، درياچه اروميه، مركزي، هامون و سرخس به ترتيب 224 ميليون مترمكعب، 62 ميليون مترمكعب، 111 ميليون مترمكعب، 224 ميليون مترمكعب، 12 ميليون مترمكعب و 45 ميليون مترمكعب ثبت شده است.

بر این اساس، حجم روان‌آب‌هاي كشور در مهرماه سال‌جاري در مقايسه با همین زمان در سال گذشته در تمامی حوضه‌هاي اصلی کشور کاهشی بوده که در حوضه‌های درياي خزر، خليج فارس، درياچه اروميه، مركزي و هامون به ترتيب 16، یک، 18، سه و 21 درصد كاهش يافته است.

اما بیشترین حجم کاهش جريان‌هاي سطحي كشور درمقايسه با متوسط سال گذشته مربوط مربوط به حوضه سرخس است که 48 درصدكاهش داشته است.

براساس اين گزارش، حجم روان‌آب‌هاي كشور در مهرماه سال‌جاري درمقايسه با مدت مشابه درازمدت در حوضه‌هاي درياي خزر، خليج فارس، مركزي، هامون و سرخس به‌ترتيب 60، 50، 32، 64، 65 درصد كاهش نشان مي‌دهد و فقط حوضه درياچه اروميه درمقایسه با درازمدت سه درصد افزایش حجم روان‌آب داشته است.

*کاهش 6 درصدی ورودی سدهای تامین‌کننده آب تهران

حجم آب ورودی به سدهای تامین‌کننده آب استان تهران شش درصد درمقایسه با زمان مشابه سال گذشته کاهش یافته است.

از ابتدای سال آبی جاری (مهرماه 93) تاکنون، حجم آب ورودی به این سدها 43 میلیون مترمکعب بوده است که این رقم درمقایسه با 45 میلیون مترمکعب ورودی آب در زمان مشابه سال آبی گذشته، شش درصد کاهش نشان می‌دهد.

از ابتدای مهرماه امسال تاکنون میزان آب ورودی به سد لار 18 میلیون مترمکعب، طالقان هشت میلیون مترمکعب، امیرکبیر 12 میلیون مترمکعب، ماملو و لتیان 5 میلیون مترمکعب بوده که این میزان در مدت مشابه سال گذشته به ترتیب 16، 7، 12 و 5 میلیون مترمکعب ثبت شده بود.

بر این اساس، حجم آب موجود در مخازن سدهای تامین‌کننده آب استان تهران هم‌اکنون 401 میلیون مترمکعب است که درمقایسه با رقم 464 میلیون مترمکعب آب موجود سدها در زمان مشابه سال گذشته 10 درصد کاهش یافته است.

از پنج سد تامین‌کننده آب تهران حجم آب موجود در مخزن سه سد روند کاهشی داشته است؛ به‌طوری‌که هم‌اکنون حجم آب موجود در مخزن سد لار 20 میلیون مترمکعب، سد امیرکبیر (کرج) 94 و ماملو 97 میلیون مترمکعب ثبت شده است.

طبق این گزارش، حجم کنونی آب موجود در سدهای لار، امیرکبیر و ماملو به‌ترتيب 51، 15 و 13 درصد درمقايسه با زمان مشابه سال گذشته کاهش یافته است.

این درحالی است که در سال گذشته ذخیره آب این سدها به‌ترتیب 51، 119 و 112 میلیون مترمکعب بوده است.

حجم آب موجود در سد طالقان نیز در زمان حاضر 154 میلیون مترمکعب و سد لتیان 35 میلیون مترمکعب ثبت شده است که این سدها نیز در زمان مشابه سال گذشته به‌ترتیب 153 و 28 میلیون مترمکعب آب داشته‌اند.
انتهای پیام/

برچسب ها: بارش ، سد ، تهران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار