روز نامه واشنگتن‌پست در گزارشی نوشت : پیروزی جمهوری‌خواهان در سنا ، سیاست آمریکا در مذاکرات هسته‌ای را تغییر می‌دهد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران؛ روزنامه واشنگتن‌پست درگزارشی  به قلم "جنیفر رابین" نوشت: پیروزی جمهوری‌خواهان در سنا، سیاست آمریکا در مذاکرات هسته‌ای با جمهوری اسلامی ایران را تغییر می‌دهد. در حالی که دموکرات ها همچنان معتقدند که انتخابات میان دوره ای کنگره و سنا اهمیت چندانی ندارد اما پیروزی حزب جمهوری خواه می تواند سیاست کلی آمریکا در مذاکرات هسته ای با ایران را دچار تحول کند . 

کارشناسان امور سیاست خارجی در تحلیل های خود معتقدند : تلاش دولت برای اجرای رویکرد آشتی جویانه با ایران و رد نظرات کنگره بعنوان بخشی تاثیرگذار در معامله هسته ای این احتمال را افزایش داده است که تنش هایی را در 24 نوامبر ( موعد مقرر برای دست یابی به توافق جامع هسته ای ) ایجاد نماید . کنگره چه کاری می تواند انجام دهد ؟ 

نمایندگان آمریکایی می توانند مانع انجام یک معامله غیرقابل قبول در حداقل زمان ممکن شوند تا مجبور شوند که در اثر این معامله تحریم های ضدایرانی را رفع کنند . به ادعای این نمایندگان مسیر انتقال اورانیوم و پلوتونیوم به نیروگاه های ایران باید قطع شود تا مسیر دستیابی به سلاح هسته ای متوقف شود . 

در نامه ای که در ژوئیه 2014 اکثریت اعضای کنگره به کاخ سفید نوشتند حمایت گسترده ای از این طرح شده است . همچنین تهدید کنگره برای تحریم باراک اوباما شامل این مسئله بود که چنانچه رییس جمهوری نسبت به هشدار های نمایندگان بی توجه باشد آنها اقدامی مستقل بر علیه برنامه هسته ای ایران مطرح و اجرا می کنند . سناتور مارک کرک و رابرت منندز در راس این منتقدان دولت آمریکا قرار دارند . 

این در حالی است که هم دولت آمریکا و هم نمایندگان معتقدند تحریم های ضدایرانی نتوانسته اهداف موردنظر غرب را در ممانعت ایران برای دست یابی به فناوری های هسته ای محقق سازد . 

در ادامه این مقاله آمده است : در بخش دیگری از تنش ها میان کاخ سفید و کنگره ، نمایندگان آمریکایی خواستار عدم امضای توافق نامه ای نهایی و جامع با ایران در مدت زمانی کوتاه هستند . چرا که به ادعای این نمایندگان در صورت توافق نهایی تحریم های ضدتهران رفع خواهد شد اما باید تحریم ها به دلیل مسائلی از جمله برنامه موشکی ایران ، نقض حقوق بشر و حمایت از تروریسم توسط تهران می باشد . 

در نهایت اینکه نتیجه انتخابات جدید در آمریکا می تواند کسری های داخلی را از طریق کاهش بودجه نظامی ایالات متحده در بخش جنگی و نظامی کاهش دهد . بودجه دفاعی و نظامی آمریکا تحت کنترل جمهوری خواهان در کنگره می تواند به حداقل میزان ممکن نسبت به رقم پیشنهادی وزیر دفاع این کشور برسد . 




انتهای پیام /
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار