مهدی شرافت مدیر کل میراث یزد دلایل ترک ساکنان بافت تاریخی یزد را نبود امکانات ورزشی، رفاهی، فرهنگی و خدمات شهری توصیف کرد.

مهدی شرافت مدیر کل میراث فرهنگی استان یزد در خصوص رفع مشکلات و معضلات در بافت تاریخی یزد در گفتگو با خبرنگار میراث فرهنگی باشگاه خبرنگاران گفت:  برنامه و راهکاری‌های مناسبی با حضور مسئولان استان، نماینده استاندار، شهرداران و ... طی دو هفته اخیر داشته‌ایم و در پایان جلسه موضوعاتی در خصوص رفع معضلات موجود در بافت مطرح شد که با تهیه و تنظیم یک طرح  که علاوه بر رفع مشکلات برای ساکنان بافت، به حفظ بافت 1700 هکتاری کمک خواهد کرد.

وی اظهار داشت: مشکلات عمده در بافت تاریخی نظیر خالی ماندن بناها و ترک بناها توسط مالکان، سوء استفاده از بناهای متروکه توسط افراد معتاد، کمبود خدمات شهری، نداشتن سیستم مناسب جمع‌آوری زباله، کمبود پارکینگ و عدم وجود وسایل نقلیه عمومی و مناسب جهت استفاده در بافت، کمبود امکانات رفاهی، ورزشی، فرهنگی، سیمای آشفته تاسیسات شهری را می‌توان برشمرد.

مدیر کل میراث استان یزد افزود: خروج ساکنان بومی و ورود غیر بومیان به داخل بافت و کوتاه ماندن دست مردم محلی از منافع گردشگری در بافت از دیگر معضلات رو به افزایش در بافت تاریخی یزد است.

وی تصریح کرد:‌ به منظور حفظ بافت تاریخی که گویای ارزش، فرهنگ و هویت مردم این دیار است از یک سو و از سوی دیگر توجه به خواسته‌‌های مردم در دنیای امروز که تکنولوژی و استفاده از آن یک امر ضروری است ما را بر آن داشته تا نگذاریم  پیوند دوستی مردمان این دیار با آثار تاریخی به عنوان شناسنامه فرهنگی و تاریخی از بین رود.

شرافت عنوان کرد: با بررسی‌های انجام شده قرار بر این شد که در یکی از محله‌های بافت تاریخی طرحی اجرا شود که با تدوین آن مشکلات و معضلات ذکر شده رفع شود و برای رفع مشکلات بافت تاریخی در استان الگو شود.

وی بیان کرد: سیستم فعلی جمع آوری زباله در درون بافت با گاری صورت می‌گیرد که علاوه بر کندی سرعت جمع‌آوری زباله‌ها، کار دشوار نیست و در این خصوص با همکاری‌های صورت گرفته در آ‌ینده با خرید ماشین‌های کوچک، جمع آوری زباله انجام خواهد شد.

وی تأکید کرد: سیمای شهری بحث مهمی است که به آن کم توجهی می شود و در صدد هستیم تا با جمع آوری تیر چراغ برق های درون بافت انجام شود و برق رسانی به درون بافت به صورت زیر زمینی انجام شود.

شرافت خاطر نشان کرد: افراد و ساکنان بافت تاریخی که آنجا را ترک کرده‌اند از بافت تاریخی " بیزار" نیستند بلکه عاشقان و دوستداران آثار تاریخی هستند اما نیاز بشر امروزی با بشر گذشته تفاوت بسیار دارد؛ زیرا بشر امروزی به امکانات بیشتر فرهنگی، ورزشی، بهداشتی و درمانی، رفاهی و ... نیاز دارد که بافت تاریخی همۀ امکانات فوق را ندارد.

 این مقام مسئول افزود: تلاش خواهیم کرد تا با حفظ و شأن آثار تاریخی، خدمات رسانی به شهروندان با در نظر گرفتن نهایت احترام به بافت تاریخی صورت گیرد.

وی اظهار داشت: ساکنان و افرادی که بافت را ترک کرده‌‌اند در ایام محرم به محلات خود بازگشته‌اند که نشان از اهمیت داشتن این ایام نزد آنها و توجه به بافت تاریخی است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار