در روز عاشورا به غیر از خانواده امام حسین (ع)، 72 تن از یاران باوفای آن حضرت نیز حضور داشتند. در این میان با برخی از همراهان آن حضرت آشنا هستید اما تعدادی از یاران ایشان کمتر در فضای مجازی شناخته شده اند و قصد داریم در ایام سوگواری محرم با یاران امام حسین بیشتر آشنا شویم.

مجله شبانه باشگاه خبرنگاران،

عباد بن مهاجر بن ابو مهاجر جُهنی

تبار و نژاد :

وی از قبیله جهینه است و جهینه آبگاهی است نزدیک مدینه . نام پدرش را ابی  مهاجر نوشته اند . برخی نیز نام جد او را ابی مهاجر دانسته اند جهینه قیبله ای از قضاعه بودند .

زمان پیوستن به اباعبدالله :

وی درراه مدینه به مکه درآبگاه جهینه همراه با تعدادی از مردم این سرزمین به اما پیوست . او دو تن دیگر ،‌ عقبه بن صلت و مجمع بن زیاد تا آخر را با امام ماندند اما گروه پیوسته در این آبگاه بعد ها در منزل زباله با شنیدن خبر شهادت مسلم پراکنده شدند .

نحوه شهادت:

وی در نبرد نخست ، تیرباران صبح عاشورا به شهادت رسید.

سن : حدود 55 سال

ویژگی ها و فضایل :

از شجاعان عرب ،‌مشهور و زبانزد به شیفتگی به اهل بیت عصمت و طهارت ، وفادار پاکباز ، رزم دیده ، اهل قرآن بصیر به دین و حق ائمه دشمن بنی امیّه

نام در زیارتنامه ها و منابع :

در زیارت نامه ها از وی ذکری به میان نیامده است . در منابع و مقاتل مانند : حدائق الوردیه : ص 122. فرسان الهیجاء : ج1 ص 186 ، ابصار العین ص 201 اعیان الشیعه ج1 ص186 تنقیح المقال ج2 ص 122 ذخیره الدارین ص 258 الامام الحسین و اصحابه ج1 ص 159 به وی اشاره شده است.

رجز :

رجزی را به وی نسبت نداده اند .

اطلاعات دیگر :

فضل بن زبیر کوفی از راویان قرن دوم هجری درباره او گزارش می دهد : عبّاد پسر ابی مهاجرجهنمی از قبیله جهینه و از شهیدان کربلاست .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار