همزمان با هفتمين روز از ماه محرم به ياد سيد و سالار شهيدان حضرت ابا عبد الله الحسين مراسم سنتي پاي علم و علم برداري در روستاي سر يزد مهريز برگزار گرديد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران یزد؛ در اين مراسم سنتي،مذهبي كه به پاي علم معروف است و سابقه طولاني در برگزاري آن وجود دارد، مردان وزنان سريزدي با رفتن به خانه صاحبان علم جهت گرفتن حاجت خود پنج گره را به نيت پنج تن آل عباء بر پارچه هاي علم گره زده و پنج گره ديگر را باز ميكنند صاحب خانه نيز با پذيرايي از عزاداران حسيني با شيريني و شربت  مقدم آنان را گرامي مي‌دارد.

و رسم بر اين است كه ابتداء به پاي علم مقدم كه از همه بزرگتر است بروند. در ادامه مراسم جوانان با به حركت در آوردن علمها به سمت حسينيه پاي برج سريزد حركت كرده به دور حسينيه گشته سپس مراسم جوش دوره كه نوعي عزاداري است را با دم حسن ،حسين و ديگر اشعار مذهبي به ياد امامين حسنين اجرا مي‌كنند.

و در آخر مراسم با به حركت در آوردن علم مقدم در جلوي علمها بسوي حسينيه پاي نخل رفته و با گذاشتن علمها در حسينيه مراسم به پايان ميرسد.هر ساله اين مراسم با شور و حرارت خاصي با حضور سريزدي هاي مقيم تهران و كرج كه در ايام عاشورا به موطن خود باز ميگردند برگزار مي‌شود.

انتهاي پيام/ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.