گروه دین و اندیشه شبکه جهانی صدای آشنا، چهار ویژه برنامۀ "سقای مهربانی"، "اشک و آه"، "غریبستان"، و "سفر عشق" را به مناسبت تاسوعا و عاشورای حسینی، تهیه و تولید کرده است.

به گزارش حوزه رادیو تلویزیون باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی و امورمخاطبان شبکه جهانی صدای آشنا، "سقای مهربانی" در قالب یک نمایش رادیویی، به این مباحث می پردازد:

آشنایی ایرانیان با اماکن متبرکه در کربلا؛

نمایش حال و هوای عاشقان امام حسین (ع)؛

دلایل ماندگاری عاشورا؛

رمز بقای نام امام حسین (ع) در تاریخ؛ و به تصویر کشیدن عشق مسلمانان و غیرمسلمانان به امام حسین (ع) و حضرت ابوالفضل (ع).حجت الاسلام و المسلمین محمد سعیدی کارشناس این ویژه برنامه است.

سید محمدجواد هاشمی نیا تهیه کننده، زهرا تقی ملا گوینده و نویسنده و محمد قریب پناه راوی، در این ویژه برنامه همراه مخاطبان هستند.

"سقای مهربانی" را روز دوشنبه دوازدهم آبان ساعت 20:30 به وقت تهران برابر با ساعت 17:00 به وقت گرینویچ از کانال اروپای شبکه جهانی صدای آشنا بشنوید.


"اشک و آه" با هدف آگاه سازی مخاطبان از رخداد تاریخی تاسوعا و نیز اطلاع رسانی درباره ابعاد مختلف حادثه کربلا در سال 61 هجری قمری، به این مباحث می پردازد:

پرداختن به مقام حضرت عباس (ع)؛

جستاری در زندگی حاضران در این واقعه؛

پرداخت به موضوع فرهنگ عاشورایی؛ و به تصویر کشیدن چهره امام حسین (ع) به عنوان منادی حق. حجت الاسلام و المسلمین ایزدی کارشناس این ویژه برنامه است.

بهرام مددی تهیه کننده، فاطمه بی تقصیر نویسنده، در این ویژه برنامه همراه مخاطبان هستند. "اشک و آه" را روز دوشنبه دوازدهم آبان ساعت 22:00 به وقت تهران برابر با ساعت 18:30 به وقت گرینویچ از کانال آمریکای شبکه جهانی صدای آشنا بشنوید.


در ویژه برنامه عاشورایی "غریبستان" پروفسور عبدالعزیز ساشادینا، اسلام شناس و استاد مطالعات مذهبی دانشگاه جرج میسون واشنگتن آمریکا، درباره تاریخ و فلسفه عاشورا صحبت کرده است.

پروفسور عبدالعزیز ساشادینا، که زمینه‌های تحقیق و تدریس وی اسلام شناسی به خصوص شیعه، اخلاق زیستی، اسلام در دوران معاصر، دموکراسی، و حقوق بشر در اسلام است، در این ویژه برنامه در رابطه با منابع معتبر و موجود مربوط به تاریخ عاشورا گفت: منابع دست اولی داریم که مربوط به 70 سال نخست تاریخ صدر اسلام است و با توجه به آنکه تاریخ کربلا مربوط به سال 61 هجری است، بنابراین، این منابع تاریخ کربلا را حفظ کرده است.

وی افزود: قطعا اطلاعات کافی تاریخی داریم که بتوانیم تاریخ کربلا را بطور حتمی ذکر کنیم. بطور مثال "ابومخنف" مورخ در کوفه، و "المدائنین" مورخ در بصره، از راویان مهم 70 سال اول صدر اسلام هستند که تفصیلات کربلا را دقیقا ذکر کرده اند؛ البته هر راوی دیگاه و مکتبی دارد، پس نمی توانین بگوئیم آنها صد در صد چه نگرشی داشته اند، به هر حال آنها مورخ بودند و گاهی عینی و گاهی موضوعی، تاریخ را می نگاشتند، بنابراین نمی توان گفت مطالب شان کاملا بی طرفانه بوده است. اما اجماع بر این است که کربلا حقیقت است و ظلمی که در آنجا نیز صورت گرفته، حقیقت است. 

ساشادینا در ادامه گفت: با این حال، این منابع اعتبار دارند، چرا که مورخینی که حتی طرفدار امام حسین (ع) نبودند، باز این وقایع را ذکر کرده اند. بنابراین تاریخ عاشورا، با آنچه که در دست داریم، اعتبار کامل دارد. همچنین منابع معتبری وجود داشته که در توصیف واقعه عاشورا مشترکاتی داشته اند. وی گفت: اکثر منابعی که زیر نظر دولت بنی عباس نگاشته شده، توسط مورخان اهل سنت نوشته شده است.
 
پروفسور عبدالعزیز ساشادینا در رابطه با تحریفات صورت گرفته در منابع مربوط به وقایع عاشورا گفت: به دلیل این که مورخان زیر نظر دولت کار می کردند، قطعا تحریفاتی در این منابع صورت گرفته، و مورخان نظرشان را صد در صد وارد تاریخ کرده اند.

این اسلام شناس معاصر در خصوص تفاوت اهل سنت و اهل شیعه در مورد کربلا گفت: از نظر اهل سنت، واقعه کربلا مصیبت بوده اما نه آنچنان بزرگ که اسلام و شریعت را در خطر ببینند و به آن اهمیت دهند؛ در واقع آنها با فلسفه شهادت امام حسین (ع)، سروکار ندارند؛ اما اهل شیعه، به دلیل آنکه شخصیت امام حسین (ع) برایشان مذهبی و بسیار مورد احترام است، درباره فلسفه اتفاق بزرگ و تاریخی کربلا و عاشورا،جست و جو و بررسی کردند؛ حتی در تحلیل وقایع کربلا، شیخ مفید در تحقیقاتش درباره به خطر افتادن شریعت حرف زده است.

بنابراین صریحا می گویم که اگر اهل سنت تاریخ کربلا را جدی بگیرند، مجبور هستند به صدر اسلام برگردند و ریشه های موجود در آن زمان را مورد بررسی قرار دهند، ریشه هایی که خیلی تلخ است؛ بنابراین اگر کربلا را انکشاف کنند، باید شخصیت های صدراسلام را نقد کنند که این وضع به ضررشان خواهد بود.

عبدالعزیز ساشادینا در بخشی از ویژه برنماه "غریبستان" به معرفی منابع موجود در رابطه با کربلا و عاشورا پرداخت و گفت: اکثر کتاب ها و منابع کلاسیک در این زمینه، به زبان عربی و توسط مورخان اهل سنت نوشته شده است؛ مثل تاریخ طبری، تاریخ ابوالفداء، تاریخ ابن اثیر. مورخان شیعه نیز منابعی همچون تاریخ یعقوبی و تاریخ مسعودی  را نگاشته اند. اما آنچه که مهم است، این است که امروز، هیچ محققی نمی تواند درباره تاریخ کربلا بنویسد، مگر آنکه به این منابع مراجعه کند؛ در واقع آثاری که امروز منتشر می شوند، همگی تحت تاثیر آثار کلاسیک هستند.

وی افزود: در کل، دو گونه منبع در زمینه کربلا وجود دارد: "تاریخی" و "مقتل"؛ که "مقتل" دارای تفاسیر بیشتری است، اما باید در نظر داشته باشیم که برای نوشتن مقتل، باید منابع تاریخی را مطالعه کرد.
ساشادینا در ادامه گفت: امروز، زمانی است که ما باید تحقیق بیشتری درباره واقعه کربلا انجام دهیم تا به جوانان طالب را درست منتقل کنیم. وی گفت: من امروز خلایی می بینم که آن ناشی از عدم توجه ما به تاریخ و توجه بیشتر به کتاب های مقتل برای بیان مصیبت است؛ البته بیان مصیبت هم خوب است، ولی ما ابتدا باید فلسفه و اخلاقیات کربلا را بدانیم و بعد مصیبت را بیان کنیم.

پروفسور عبدالعزیز ساشادینا در پایان با اشاره به این که تاریخ کربلا، بیان اخلاقیات بشر، و آزاد کردن انسان از پیچیدگی های زندگی مدرن امروز و سوق پیدا کردن به سوی معنویات است، اظهار کرد: حقوق بشری که امام حسین (ع) در کربلا رعایت کرد، مثال زدنی است؛ ایشان تفاوتی میان فرزندشان علی اکبر (ع) و غلام سیاه پوست، قائل نشد، و این باید درس و افتخار بزرگی برای جوانان باشد، که حقیقتا، جست و جوی کربلا، جوانان را به آرمان های حقوق بشر خواهد رساند.

مریم یوسفی پور، سردبیر، نویسنده و تهیه کننده، نرگس اصفهانی گوینده، در این ویژه برنامه همراه مخاطبان هستند.

"غریبستان" را روز سه شنبه سیزدهم آبان ساعت 20:30 به وقت تهران برابر با ساعت 17:00 به وقت گرینویچ از کانال اروپای شبکه جهانی صدای آشنا بشنوید.


"سفر عشق" قصد دارد در روز عاشورا، شهادت امام حسین (ع)، و شب عاشورا از نگاه حضرت سکینه (س) را روایت کند.

حجت الاسلام و المسلمین عبدالمهدی هاشمی و زهرا غریبیان کارشناسان این ویژه برنامه اند.

فاطمه لواسانی سردبیر و تهیه کننده، رحیم لهراسبی و مهدیه جعفریان نویسندگان، حمیدرضا رضایی و الهام زرتاحتی راویان، در این ویژه برنامه با مخاطبان همراه خواهند بود.

"سفر عشق" را روز سه شنبه سیزدهم آبان ساعت 22:00 به وقت تهران برابر با ساعت 18:30 به وقت گرینویچ از کانال آمریکای شبکه جهانی صدای آشنا بشنوید.


انتهای پیام/
برچسب ها: رادیو ، صدای ، آشنا ، عاشورا ، تاسوعا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.