هانی‌زاده در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

آمریکا برای عدم لغو تحریم‌ها به دنبال طولانی‌کردن مذاکرات است/ جان کری به دنبال جلب رضایت کنگره

یک کارشناس سیاست خارجی با بیان اینکه سخان تازه جان کری در آستانه مذاکرات برای فشار ایجاد فشار بر روی جمهوری اسلامی است، گفت: اگر فشارها افزایش پیدا کند و کری بخواهد اظهاراتی خارج از عرف دیپلماتیک مطرح کند، قطعاً این مذاکرات در آینده نتیجه‌ای نخواهد داشت و هدف آمریکا نیز این است که مذاکرات را طولانی کند تا تحریم‌ها را لغو نکند.

"حسن هانی‌زاده" در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران در پی اظهارات جدید وزیر امور خارجه آمریکا اظهار داشت: اعضای کنگره آمریکا از مدت‌ها پیش و طی سال‌های گذشته سعی می‌کردند کاخ سفید و وزارت خارجه آمریکا را تحت فشار قرار دهند که به ایران هیچ امتیازی ندهد.
 
این کارشناس سیاست خارجی تصریح کرد: جان‌کری این سخنان را صرفاً برای راضی‌ کردن لابی صهیونیستی زده است، زیرا نمایندگان کنگره آمریکا وابستگی مستقیمی به اسرائیل و لابی صهیونیستی دارند و نقش تأثیرگذار آن‌ها در سیاست‌های آمریکا قابل چشم‌پوشی نیست و به همین دلیل جان‌کری سعی می‌کند تا رضایت اعضای کنگره را جلب کند تا لابی صهیونیستی آرام بگیرد.
 
وی در توضیح تأثیرگذاری لابی صهیونیستی در کنگره آمریکا گفت: بیش از 60 درصد از نمایندگان کنگره آمریکا وابسته به لابی صهیونیستی هستند و درصد بالایی از اعضای کنگره از جمله سناتورها وابستگی شدیدی به صهیونیست‌ها دارند و پشتوانه محکمی برای رژیم صهیونیستی محسوب می‌شوند.
 
هانی‌زاده تأکید کرد: به همین خاطر هر تصمیمی که کنگره اتخاذ می‌کند، مسئله امنیت رژیم صهیونیستی در اولویت اول آن‌هاست.
 
این کارشناس سیاست خارجی دلیل دیگر اظهارات جان‌‌کری را نزدیک شدن به زمان مذاکرات عنوان و تصریح کرد:  این کار در آستانه دور جدید مذاکرات، نوعی فشار به جمهوری اسلامی است تا سبب شود ایران امتیازات بیشتری را به 1+5 بدهد.
 
وی افزود: اگر فشارها افزایش پیدا کند و کری بخواهد اظهاراتی خارج از عرف دیپلماتیک مطرح کند قطعاً این مذاکرات در آینده نتیجه‌ای نخواهد داشت و هدف آمریکا هم این است که مذاکرات را طولانی کند تا تحریم‌ها را لغو نکند.
 
هانی‌زاده درباره اظهارات جان‌کری در مورد تأسیسات هسته‌ای اظهار داشت: وی در مورد فردو، آب‌سنگین اراک و نطنز اظهارنظرهایی کرده و منظورش این است که ایران سطح سانتریفیوژهای خود را به پایین‌ترین سطح ممکن یعنی 500 هزار سانتریفیوژ برساند و این برای جمهوری اسلای قابل قبول نیست و تحت هیچ شرایطی از سقف تعیین‌شده پایین‌تر نخواهد رفت.
 
این کارشناس سیاست خارجی یادآور شد: در طی یک سال گذشته جمهوری اسلامی ایران همه مسیرهای شفاف‌سازی را طی کرده و در مذاکراتی که در طول این مدت و مخصوصاً بعد از توافق‌نامه ژنو طی کرده همگی مورد تأیید آژانس هسته‌ای بوده و ایران به طور کامل شفاف‌سازی کرده و الان توپ در زمین کشورهای 1+5 است و زمان آن رسیده که کشورهای 1+5 گام جدیدی را برای رفع تحریم‌ها بردارند.
 
هانی‌زاده افزود: اظهارات جان‌کری با واقعیت‌های موجود همخوانی ندارد و سیاست‌های لابی صهیونیستی و کنگره آمریکا در مذاکره با ایران را دنبال می‌کند.
 
وی در پایان خاطر نشان کرد: هدف اصلی برخی اعضای کنگره آمریکا که به اسرائیل وابسته‌اند این است که برنامه هسته‌ای ایران به طور کلی تعطیل شود زیرا دلیل اصلی نگرانی‌ آن‌ها امنیت رژیم صهیونیستی است.  

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار