البرز؛

‌شناسایی 3000 هنرمند صنایع دستی در البرز

معاون صنایع دستی میراث فرهنگی البرز از فعالیت 600 کارگاه صنایع دستی در استان البرز خبر داد.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران، ‌سعید امینی، گفت: در حال حاضر بیش از سه هزار هنرمند فعال در رشته‌های مختلف صنایع دستی شناسایی شده‌اند که به صورت انفرادی و دریکی از کد رشته‌های به ثبت رسیده در این حوزه فعالیت دارند‌.

‌وی خاطر‌نشان کرد: علاوه بر هنرمندان بخش انفرادی‌، 600 کارگاه صنایع دستی نیز در استان فعال است که با اشتغال‌زایی برای افراد اقدام به تولید صنایع دستی می‌کنند.

امینی افزود: بدون شک تعداد هنرمندان شناسایی شده حتی به یک دهم از آمار واقعی کسانی که در رشته‌های مختلف صنایع دستی فعالیت می‌کنند نیز نمی‌رسد، ولی باید پذیرفت که امکانات اداره کل میراث فرهنگی برای شناسایی همه این هنرمندان پاسخگو نیست‌.

‌این مسئول تصریح کرد: علاوه بر این خود هنرمندان نیز آگاهی کافی از این که اداره کل میراث فرهنگی البرز اقدام به تشکیل بانک اطلاعاتی از اسامی و رشته هنری آنها کرده است، ندارند‌.

وی ادامه داد: برخی تصور می‌کنند هر اثری که با دست ساخته شود، جزء تولیدات صنایع دستی قرار می‌گیرد، اما این تصور اشتباه است .

‌امینی اضافه کرد: صنایع دستی ویژگی‌های زیادی دارد که از میان آنها باید به داشتن پیشینه تاریخی و اصالت در فرهنگ ایرانی – اسلامی اشاره کرد.

‌معاون میراث فرهنگی استان البرز تصریح کرد: یک اثر که نام صنایع دستی بر آن گذاشته شده، باید حتماً از مواد اولیه طبیعی در ساخت آن استفاده شده باشد، انسان در فرایند تولید آن نقش بسزایی داشته باشد و در خلق آن طرح و اسلوب‌های ایرانی – اسلامی رعایت شده باشد، در غیر این صورت عنوان کاردستی به آن اطلاق می‌شود‌.

‌وی تاکید کرد: بعد از این که هنرمند مبدع همه شرایط مذکور را در تولید اثر رعایت کرد، کارشناسان اداره کل میراث فرهنگی‌، اثر تولیدی وی را در یکی از کد رشته‌های صنایع دستی جای می‌دهند.

‌امینی در پایان گفت: در حال حاضر هنرمندان البرزی در حال حاضر هنرمندان البرزی در تولید اثر در بیش از 20 کد رشته از رشته‌های صنایع دستی فعالیت مستمر دارند‌.

‌انتهای پیام/م

منبع: ایسنا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.