یزد؛

نخستین سوگواره عکس عاشورایی در "حسینیه ایران"

اولین سوگواره عکس عاشورایی آذرماه در یزد؛ حسینیه ایران برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکزیزد سرپرست حوزه هنری یزد گفت: همزمان با اربعین حسینی نخستین سوگواره عکس عاشورایی با عنوان "حسینیه ایران" با هدف ثبت آیین ها و لحظه های ناب عزاداری ارادتمندان امام حسین(ع) و تعمیق باورهای دینی در جامعه با بهره گیری از ابزار هنر، آذرماه در استان یزد برگزار می شود.

محمد صادق کوچک زاده با اشاره به اینکه این سوگواره در سه بخش حرفه ای، آماتور و بخش گردشگران خارجی برگزار می گردد افزود: عموم مردم و هنرمندان عکاس کشور که از مراسم محرم استان یزد اثری دارند می توانند در این سوگواره شرکت کنند.

وی، عزاداری محرم و صفر، خرده فرهنگ های عاشورایی، نماز ظهر عاشورا، نوحه خوان ها و پیرغلامان حسینی، شیرخوارگان حسینی، کاروان های عزاداری، کودکان و محرم، زن و عزاداری، نذورات، سفره های حسینی، سینه زنی، زنجیر زنی، نخل برداری، پوش کشی، خیمه زنی، روضه ها، تعزیه خوانی، هنرهای عاشورایی، عزاداری و معماری سنتی، اقلیت های مذهبی و عاشورا و آداب پذیرایی در مجالس اباعبدا... الحسین(ع) را از جمله موضوعات این سوگواره برشمرد.

سرپرست حوزه هنری یزد اظهار داشت: هر شرکت کننده حرفه ای یا آماتور می تواند حداکثر با 10 اثر به صورت سیاه سفید، رنگی و دیجیتال یا نگاتیو در این سوگواره شرکت کند.

کوچک زاده ادامه داد: علاقمندان تا پایان محرم (دوم آذرماه) امسال فرصت دارند آثار خود را در قالب لوح فشرده از طریق پست یا حضوری به دبیرخانه سوگواره به نشانی: یزد ـ خیابان آیت ا... کاشانی ـ ابتدای خیابان شهید چمران ـ دبیرخانه بین المللی یزد، حسینیه ایران ارسال کنند.

وی با بیان این که عکس‌های تاریخی مرتبط با موضوع سوگواره دارای امتیاز ویژه است گفت: آثار ارسالی باید به فرهنگ عاشورایی بپردازد و فاقد هرگونه خرافه گرایی باشد.

به گفته وی عکس هایی که با موبایل، تبلت یا دوربین های معمولی گرفته شده اند در بخش آماتوری پذیرفته می شوند.

وی اظهار داشت: محسن راستانی، رومین محتشم و سید ناصر مهین طاهری داوری آثار را بر عهده خواهند داشت.

سرپرست حوزه هنری یزد با اشاره به اعطای گواهی حضور به شرکت کنندگان در سوگواره افزود: علاقمندان می توانند برای کسب اطلاعات بیشترو دریافت فرم شرکت در سوگواره به نشانی اینترنتی www.yhi.ir مراجعه کنند.

کوچک زاده با بیان این که به برگزیدگان سوگواره جوایزی اهدا خواهد شد ادامه داد: اختتامیه این سوگواره دهه دوم ماه صفر، همزمان با اربعین حسینی با معرفی برگزیدگان بخش های مختلف در یزد برگزار خواهد شد. گفتنی است: همزمان با اربعین حسینی نمایشگاه آثار منتخب نیز در یزد برپا خواهد شد.

نخستین سوگواره عکس عاشورایی "حسینیه ایران" با همکاری دبیرخانه بین المللی یزد حسینیه ایران، حوزه هنری استان یزد، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، شهرداری یزد و حسینیه سفید اشکذر برگزار می شود.

انتهاي پيام/ز
برچسب ها: سوگواره ، عاشورا ، یزد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.