به مناسبت روز جهانی سکته مغزی؛

سه ساعت بعد از سکته مغزی زمان طلایی تشخیص و درمان/ ژنتیک، استعمال دخانیات و دیابت مهمترین ریسک فاکتورها

3 ساعت ابتدایی پس از بروز سکته مغزی زمان طلایی نامیده می‌شود که با مراجعه سریع می‌توان عامل انسداد رگ را از بین برد.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران؛ سکته مغزی آسیب عصبی حاد ناشی از اختلال خون رسانی به قسمتی از بافت مغز است که ناشی از انسداد رگ مغزی به وسیله یک لخته خونی و یا پارگی یکی از عروق تغذیه کننده آن قسمت بافت از مغز رخ می‌دهد، به بیان دیگر اگر خون رسانی به قسمتی از مغز دچار اختلال شده و متوقف گردد، این قسمت از مغز دیگر نمی‌تواند عملکرد طبیعی خود را داشته باشد، که این وضعیت را اصطلاحا سکته مغزی می‌نامند.

دکتر محمد علی اکبریان، متخصص مغز و اعصاب دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران اذعان داشت: سکته مغزی در هر سنی از کودکی تا پیری رخ می‌دهد اما با بالا رفتن سن اختلالات خون، تصلب شرائین نیز بیشتر بروز می‌کند.

وی به علائم و نشانه‌های سکته مغزی اشاره کرد و گفت: اختلالات بینایی، بروز ناگهانی سردردهای شدید، بروز مشکلات در صحبت کردن و شناخت دیگران و فلج نیمه بدن و اندام تحتانی از شایع ترین اختلالات سکته مغزی است.

این متخصص با بیان اینکه 3 ساعت ابتدایی پس از بروز سکته مغزی زمان طلایی نامیده می‌شود و در درمان نیز ثانیه‌ها اهمیت دارد، تصریح کرد: مرگ سلول‌های مغز در چند دقیقه آغاز می‌شود و با مراجعه سریع نیز می توان عامل انسداد رگ را از بین برد.

به گفته دکتر اکبریان در این راستا عوامل خطر زای بیماری‌های مزمن که سبب افزایش احتمال بروز سکته مغزی می‌شود، عبارتند از: کلسترول بالا، چاقی، دیابت و مهم ترین عامل فشار خون بالا است،‌ که با کنترل و پیشگیری از آنها می‌توان از بروز سکته مغزی جلوگیری کرد.

وی در همین خصوص اظهار داشت: انجام برخی از رفتارهای نامناسب از جمله، استعمال دخانیات، بلند کردن ناگهانی اجسام سنگین نیز خطر بروز سکته مغزی را افزایش می‌دهد.

گفتنی است، مصرف برخی از غذاها از جمله مصرف بیش از اندازه غذاهای پر چرب، فست فودها و نمک خطر بروز سکته را افزایش می‌دهد اما در مقابل پیروی از رژیم غذایی مناسب حاوی سبزیجات و میوه تازه و کنترل بیماری‌های زمینه‌ای از جمله کنترل فشار خون نیز می تواند از بروز سکته مغزی جلوگیری کند.

شایان ذکر است، که برخی عوامل از جمله  ژنتیک، کهنسالی و افرادی که سابقه سکته مغزی در  خانواده را دارد نیز فرد را مستعد ابتلا به سکته مغزی می‌کند.

وی با بیان اینکه سکته مغزی مردان را بیشتر از زنان تهدید می کند، گفت: خوشبختانه 50 درصد بیمارانی که دچار سکته مغزی می‌شوند، شانس برگشت به زندگی عادی را دارند.


گزارش از: شادی شفیعی



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار