اقدام گردان‌های قسام در تشکیل ارتش مردمی، می‌تواند الگویی از نهاد بسیج در جمهوری اسلامی ایران باشد.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، "محمد زارعی" طی یادداشتی به بررسی تشکیل بسیج در فلسطین پرداخت.

متن یادداشت به شرح زیر است:

گردان‌های قسام شاخه نظامی جنبش حماس، در اوایل مهر ماه ۱۳۹۳، اعلامیه‌ای را به نام "فرماندهی گردان‌های قسام" در مسجد عبدالله عزام در محله الصبره شهر غزه منتشر کرد که طی آن از جوانان ساکن این محله دعوت شده بود تا نزد نماینده گردانهای قسام در این مسجد برای پیوستن به "ارتش مردمی" (جیش الشعبی) ثبت نام نمایند.

 در این اعلامیه، هدف از تشکیل این ارتش، مقابله با تجاوزات و حملات احتمالی رژیم صهیونیستی به نوار غزه مطرح شده بود.  
 
پس از اعلام این خبر، سامی ابوزهری سخنگوی جنبش حماس، در تاریخ ۹ مهر ۱۳۹۳، تشکیل ارتش مردمی در حماس که جایگزینی برای گردان‌های قسام باشد را نفی کرد. در همین تاریخ، جنبش حماس نیز طی بیانیه‌ای اعلام کرد: «ارتش مردمی به هیچ وجه جایگزین گردانهای قسام نیست. این اقدام فقط آموزش گروه سنّی خاصی از نوجوانان و جوانان در راستای ادامه آموزش این افراد و پرورش فرهنگ مقاومت است که سال‌هاست جنبش حماس آن را به کار گرفته است.» از سوی دیگر موسی ابومرزوق عضو دفتر سیاسی حماس نیز در ۶ مهر ۱۳۹۳ تشکیل ارتش مردمی از سوی حماس به عنوان یک شاخه نظامی مجزا را تکذیب کرد.  
 
تمامی تکذیبیه‌های مزبور، نشان می‌دهند که جذب نیرو از سوی گردانهای قسام پس از جنگ ۵۱ روزه وجود داشته و دارد و فقط جایگزینی ارتش مردمی با تنها شاخه نظامی جنبش حماس یعنی گردانهای قسام نفی شده است.

 در همین راستا، طبق آخرین اخبار، گردانهای قسام پس از جنگ اخیر غزه، ۱۸۰۰ نفر را در نوار غزه جذب کرده است.

بیشترین تعداد این نیرو‌ها از شمال نوار غزه بالأخص اردوگاه جبالیا می‌باشند. منطقه الشجاعیه نیز از مهم‌ترین مناطقی است که به جذب نیرو پرداخته است. اولین دوره آموزشی این نیرو‌ها نیز، ۵ مهر ۱۳۹۳ و به مدت یک هفته برگزار و کار با سلاح‌های سبک و سنگین آموزش داده شد.

ابوجعفر از مسئولان آموزشی گردانهای قسام در این باره اعلام کرده است: تعداد افراد جذب شده بسیار زیاد است و همگی بالای ۱۶ سال سن دارند.
 
در اواسط مهر ماه ۱۳۹۳، همزمان با سفر رامی حمدالله نخست وزیر دولت وفاق ملی به نوار غزه در راستای مذاکرات و اقدامات آشتی ملی، یکی از فرماندهان گردان‌های قسام در مراسمی در محله الشجاعیه در شرق شهر غزه اعلام کرد که جوانان نوار غزه می‌توانند به ما بپیوندند.

همزمان شدن این اظهارات با سفر حمدالله به غزه، جنبش فتح را خشمگین کرد و تمامی سایت‌ها و مطبوعات وابسته به این جنبش اعلام کردند که حماس با جذب نیرو در نوار غزه و تشکیل ارتش مردمی، به دنبال بر هم زدن توافقات آشتی ملی است. اما کاملاً واضح و مبرهن است که این موضع گیری، تبلیغات منفی جنبش فتح و تشکیلات خودگردان علیه مقاومت است، زیرا؛  
 
۱- تفکر تشکیل ارتش مردمی از سوی حماس چیز جدیدی نیست. حماس از انتفاضه دوم (انتفاضه الأقصی) در سال ۲۰۰۰ چنین تفکری را دنبال کرده است.  
 
۲- جنبش حماس تابستان هر سال، با برپایی اردوگاههای تابستانی برای جوانان و نوجوانان نوار غزه، ضمن ارائه آموزش‌های دینی، فرهنگی و...، آموزش‌های نظامی لازم را برگزار می‌کند.  
 
۳- در ساختار تشکیلاتی جنبش حماس، نهادی با عنوان «جهاز الدعوة» وجود دارد که مسئولیت جذب و معرفی افراد واجد شرایط را بر عهده دارد. این نهاد برای تکمیل نیروهای خود پس از جنگ ۵۱ روزه، دست به چنین اقدامی زده است که امری کاملاً طبیعی است. حال اینکه جذب نیرو با توافقات آشتی ملی مصادف شده است، دلیلی بر اختلال وارد کردن به آشتی ملی از سوی حماس نمی‌تواند تلقی گردد.  
 
اقدام گردانهای قسام در تشکیل ارتش مردمی، می‌تواند الگویی از نهاد بسیج در جمهوری اسلامی ایران باشد. این اقدام را می‌توان ناشی از چندین هدف دانست:  
 
- پیشی گرفتن از دیگر گروههای مقاومت به ویژه جنبش جهاد اسلامی برای جذب نیرو در برهه پس از جنگ ۵۰ روزه. این اقدام این بار از طریق «ارتش مردمی» یا «بسیج» انجام می‌شود.  
 
- اگر توافقنامه الشاطیء به سرانجام برسد و نیروهای امنیتی کرانه باختری و نوار غزه ادغام شوند، بسیاری از نیروهای گردان‌های قسام از زیر سلطه این شاخه نظامی خارج می‌شوند، زیرا نیروهای امنیتی نوار غزه موسوم به «قوة التنفیذیة» که دارای حدود ۱۰ هزار نیرو می‌باشد، تحت سیطره تشکیلات خودگردان قرار خواهند گرفت و گردانهای قسام باید درصدد جایگزینی این نیرو‌ها باشد.  
 
- نیروی زمینی اسراییل در جنگ اخیر، تا عمق ۳-۲ کیلومتری مرزهای نوار غزه پیشروی کرد. بسیاری از این مناطق، مناطق مسکونی می‌باشند مانند الشجاعیة. گردان‌های قسام با تشکیل ارتش مردمی، درصدد است که نیروهای مردمی این مناطق نیز آموزش‌های لازم را ببینند تا در نبرد بعدی با اسراییل، جلوی آن‌ها ایستاده و خسارت کمتری به آن‌ها وارد شود.  
 
- جلوگیری از مهاجرت جوانان نوار غزه و پیوستن دوباره آن‌ها به مقاومت
 
- رفع بیکاری نوار غزه: طبق آخرین آمار، نرخ بیکاری در نوار غزه، بیش از ۶۵% است. گردان‌های قسام با جذب نیرو و پرداخت حقوق به آن‌ها، تا اندازه‌ای – و لو بسیار کم – مشکل بیکاری را حل می‌کند.

انتهای پیام/
برچسب ها: بسیج ، فلسطین ، حماس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار