بر اساس هماهنگی‌های صورت گرفته و به واسطه حضور «پیتر هبلر» این کوه‌نورد نامدار جهان در «ایران»، وی روز شنبه ١٧ آبان در تهران اقدام به سخنرانی و نمایش تصاویری از سال‌ها کوه‌نوردی خود خواهد نمود.

 به گزارش گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران ،  این برنامه ساعت ۱۶ الی ۱۸ در فرهنگسرای «اندیشه»، واقع در پارک اندیشه قبل از پل سیدخندان برگزار خواهد شد. شرکت برای عموم علاقه‌مندان میسر است.
شایان ذکر است، فدراسیون کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی را در برگزاری این برنامه؛ شهرداری منطقه هفت تهران و مدیریت ورزش و سلامت این منطقه مساعدت نموده تا مراسم در «فرهنگسرای اندیشه» برگزار شود. به همین بهانه، ضمن بیان سوابق کوتاهی از این کوه‌نورد ارزشمند، مختصری از فعالیت‌های وی را جهت اطلاع ارایه می کنیم:
 «پیتر هبلر» کوه‌نورد مشهور اطریشی به واقع نخستین انسانی بود که بدون بهره گیری از کپسول اکسیژن و البته به پیشنهاد و در پی «راینولد مسنر» بر فراز بام دنیا «اورست» ایستاد (زمانیکه «هبلر» بر فراز قله ایستاد، کمی پائین‌تر مسنر مشغول تصویربرداری از او بود).
وی متولد ۲۲ جولای ۱۹۴۲ در شهر مایروفن می باشد.  نخستین تلاش‌های ثبت شده از «هبلر» در کوه‌های «راکی» و «نشنال پارک» یوسی میتی می‌باشد و البته از او به عنوان نخستین اروپایی که موفق به صعود دیواره های این منطقه گردید یاد می‌کنند. آغاز کوه‌نوردی جدی «هبلر» به همراه «راینولد مسنر» در سال ۱۹۶۹ می باشد که موفقیت‌های زیادی را نیز به همراه داشت.
 اما جدیترین و مهمترین فعالیت این دو به همان صعود بدون کپسول اکسیژن اورست در سال ۱۹۷۸ و در معیت یک تیم اطریشی باز می‌گردد. کاری که پیش از آن از سوی دانشمندان امری محال فرض می شد. در آن صعود و در بازگشت از قله نیز «هبلر» با ثبت رکورد فرود تا گردنه جنوبی و تنها در مدت یک ساعت رکوردی باور نکردنی ثبت نمود که سال‌ها پا برجا ماند. علاوه بر این موفقیت هبلر توانست صعودهای شاخص دیگری را نیز بر روی قلل ۸۰۰۰ متری به ثبت رساند که مهمترین آنها چوآیو، نانگاپاربات، کانچن چونگا و گاشربرومI می باشد و البته صعود گاشربرومI او بازهم به همراه راینولد مسنر و البته به سبک آلپی و در مدت ۳ روز در تابستان ۱۹۷۵صورت گرفت. از این صعود به عنوان نخستین صعود کاملن آلپی بر روی یک ۸۰۰۰ متری یاد می گردد.«هبلر» بعدها اقدام به تاسیس مدرسه کوه‌نوردی و اسکی در زادگاهش نمود، که امروزه توسط پسر او اداره می‌شود و البته خود «هبلر» نیز در آن به تدریس مشغول است.
لازم به ذکر است در اواسط دهه ۷۰ میلادی «پیتر هبلر»به عنوان مربی کوه‌نوردی و اسکی دوره هایی را برای مربیان ایرانی برگزار نموده و بسیاری از فنون کوه‌نوردی توسط او به آموزش کوه‌نوردی در ایران افزوده شد و البته پیش‌کسوتان مربیگری ایران اغلب از نسل او  هستند.

انتهای پیام /
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار