فرهاد نظری مدیر کل دفتر ثبت آثار ملی سازمان میراث فرهنگی از ثبت 3 اثر تاریخی تپه کبود وال در استان گلستان، محوطه دره دیمه در لرستان و قنات شش مقسم گوهر ریز در کرمان در فهرست آثار ملی خبر داد.

فرهاد نظری مدیر کل دفتر ثبت آثار تاریخی سازمان میراث فرهنگی کشور در خصوص ثبت 3 اثر تاریخی در فهرست آثار ملی در گفتگو با خبرنگار  میراث فرهنگی باشگاه خبرنگاران گفت: آثار ثبت شده از ارزش تاریخی و ملی برخوردار هستند و هر کدام ویژگی‌های خاص خود را دارد.

نظری ادامه داد: آثار به ثبت رسیده  تپه کبود وال در استان گلستان، محوطه دره دیمه در لرستان و قنات شش مقسم گوهر ریز جوپار در کرمان است.

وی اظهار داشت: تپه کبود وال مربوط به عصر آهن، دوره اشکانی، ساسانی و اسلامی است که در محدوده دامنه جنوبی ارتفاعات البرز و در حد فاصل رودخانه زرین گل و کبود وال واقع شده است.

نظری افزود: محوطه دره دیمه با قدمتی از دوره پلیونس پلیستونس و دوره پارنیه سنگی است که علاوه بر ارزش تاریخی که دارد بدست آمدن فسیل‌های مربوط به دوره پلیونس پلیستونس در آن به شناخت زیست بوم و پوشش حیوانی منطقه کمک شایانی می‌کند.

مدیر کل دفتر ثبت آثار ملی تصریح کرد: سومین اثر به ثبت رسیده قنات شش مقسم گوهر ریز با قدمت دست کم صفوی از معدود قنات‌های بادی بالا در استان کرمان است.

نظری خاطر نشان کرد: قنات شش مقسم (شش قسمت) با توجه به ویژگی‌های منحصر بفردی که دارد مامزد ثبت جهانی در پرونده  زنجیره‌ای قنات است.


انتهای پیام/ اس
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار