قائم مقام وزیر صنعت عنوان کرد

بررسی ارائه یارانه به کشتیرانی / استفاده از پتانسیل اصناف در جهت توسعه صادرات غیرنفتی

خسروتاج گفت: در بخش حمل و نقل دریایی دولت تلاش می‌کند تا یارانه به کشتیرانی اختصاص دهد تا در دریای خزر فعال‌تر شود و در نهایت صادرات میوه افزایش یابد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ مجتبی خسروتاج قائم مقام وزیر صنعت و معدن و تجارت در حاشیه انتخابات ششمین هیات رییسه اتاق اصناف ایران در جمع خبرنگاران با اشاره به نقش اصناف در نظام تولید و توزیع کشور گفت: با توجه به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی باید با کمک اصناف ایستگاه‌های سیار واحدهای توزیع کالا کم شود تا هزینه مبادله کالا کاهش یابد.

وی افزود: کسبه به سود عادلانه قانع هستند و اگر بتوانند اجناس را از واحدهای تولید با قیمت مناسب تحویل بگیرند، همچنین نظام توزیع شفاف شود و واسطه ها کم شوند هزینه عرضه کالا نیز کاهش می‌یابد.

خسروتاج با اشاره به اهمیت افزایش صادرات غیرنفتی گفت: در شش ماهه نخست سال 23 میلیارد دلار صادرات و 26 میلیارد واردات بوده که می‌توان با استفاده از پتانسیل اصناف میزان صادرات را افزایش داد.

وی تاکید کرد: نظام بازرگانی در بخش اصناف رقابتی است و خودشان با توجه به تقاضاها کمبود در بازار را بررسی می‌کنند.

قائم مقام وزیر صنعت گفت: تا امروز 20 پروژه در رابطه با شفاف‌سازی و روزآمد کردن واحدهای صنفی طراحی شده و یکی از پروژه‌های ما پروژه اخلاق در واحدهای صنفی می‌باشد.

خسروتاج افزود: به موجب سیاست اصل 44 و در راستای سیاست‌های دولت به دنبال واگذاری کارهای تصدی ‌گری به بخش خصوصی هستیم و اصناف لازمه انجام این کار هستند.

وی در ادامه با اشاره به صادرات کالا به روسیه گفت: امروز تمام واحدهای صادراتی ایران از شرایط روسیه و بازار آن آگاهی دارند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه روسیه کشورهای دیگر را تحریم کرده اما آنها مسیر دور زدن تحریم‌ها را می‌دانند و به دنبال این هستند تا میوه خود را به روسیه صادر کنند و در حال حاضر در بازار روسیه میوه و مواد غذایی اروپا وجود دارد.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: برای جهش صادرات به روسیه باید پیش‌نیازها و زیرساختهایی مانند کانتینرهای یخچالدار که در حال حاضر دولت مصوب کرده به ازای هر کانتینر واردکننده بتواند یک کانتینر دیگر نیز وارد کند.

وی ادامه داد: برای اینکه بتوانیم صادرات میوه از طریق دریای خزر را داشته باشیم نیازمند اسکله‌هایی هستیم که می‌تواند کانتینرهای یخچال دار را تخلیه کند و در حالیکه آستاراخان 18 ترمینال دارد که همه آنها عمدتا برای تخلیه بار فله طراحی شده‌اند.

خسروتاج ادامه داد: در حال حاضر دولت در تلاش است تا در بخش حمل ونقل دریایی به کشتیرانی یارانه بدهد تا در دریای خزر فعال شود و در نهایت بتوانیم صادرات میوه را افزایش دهیم.

وی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر افزایش قیمت شکر که این روزها بحث برانگیز شده و اختلاف میان تولیدکنندگان و مسئولان دولتی صورت گرفته گفت: شکر جزو اقلامی است که در ستاد تدابیر ویژه تنظیم بازار برای آن تصمیم گیری می‌شود.

به گفته این مقام مسئول، برای تصریح روند صادرات میوه و سبزیجات از ایران به روسیه باید مشکلات حمل و نقل برطرف شده و همچنین بین این دو کشور موافقت‌نامه‌های استاندارد و دامپزشکی منعقد شود و همچنین زیرساخت‌های بانکی برای تسهیل مبادلات تجاری بین دو کشور برطرف شود.

انتهای پیام/
برچسب ها: اصناف ، توسعه ، صادرات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار