مدیر جهاد کشاورزی تربت حیدریه گفت: تولید زعفران در سال جاری از کاهش 35 تا 40 درصدی نسبت به شرایط نرمال برخوردار خواهد بود.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خیرنگاران ،سعادت علی‌نیا، تاکید کرد: در شرایط عادی از هر هکتار مزارع زعفران 5.5 تا 6 کیلوگرم گل برداشت می‌شود که امسال به سبب خشکسالی و کمبود منابع آبی، این میزان به 3 کیلوگرم در هر هکتار کاهش یافته است.

وی افزود: به دلیل کمبود منابع آبی شهرستان و خشکسالی در سال جاری حدود 250 هکتار مزارع زعفران شهرستان به موقع آبیاری نشده و امکان برداشت محصول برای کشاورزان فراهم نشد.

علی‌نیا، خشکسالی‌ها و افت منابع آب را مهمترین موانع توسعه مزارع زعفران و اشتغالزایی شهروندان دانست و توضیح داد: با افت شدید منابع آبی و به خصوص قنوات و چشمه‌ها در سال زراعی جاری بیش از 1750 هکتار از مزارع شهرستان با تانکر آبرسانی می‌شوند که به دلیل کمبود اعتبارات و انبوه متقاضیان، آبیاری در زمان مناسب انجام نمی‌شود.

وی خاطرنشان کرد: کار برداشت زعفران از سطح 7600 هکتار از مزارع تربت حیدریه آغاز شده و پیش‌بینی می‌شود حدود 32 تن زعفران از مزارع شهرستان برداشت شود.

مدیر جهاد کشاورزی تربت حیدریه، زراعت زعفران را یکی از مهمترین منابع اشتغالزایی تربت حیدریه دانست و افزود: 16 هزار نفر به طور مستقیم در امر کاشت و برداشت زعفران اشتغال دارند و انحصار تولید محصول مرغوب زعفران دنیا را در اختیار دارند.

علی‌نیا بیان کرد: امسال طرح آرمان زعفران در سطح 50 هکتار از اراضی شهرستان با هدف افزایش تولید در قالب کشاورزی مقاومتی در هر هکتار انجام شد. طرح مزارع آرمانی در قالب طرح جامع زعفران اجرا می‌شود. در این طرح مزارع، بازسازی، پیازها غربال می‌شوند و پیازهایی با مشخصات خاص کشت می‌شود.

وی بیان کرد: با توجه به خشکسالی‌های پیاپی و مسئله کم آبی در منطقه، کشاورزان باید برای افزایش کیفیت زعفران خود و نیز کاهش هزینه‌های تولید نسبت به کاهش دوره بهره‌وری اقدام کنند.

انتهای پیام/م
منبع: ایسنا
برچسب ها: مشهد ، زعفران ، کشاورزی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.