میرشفیع گفت: در حال حاضر روستاهای کشور نیازمند 173 هزار راه هستند و تاکنون 103 هزار راه روستایی آسفالت شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ میرشفیع معاون راه روستایی وزارت راه ‌و شهرسازی با بیان اینکه یک برنامه مطالعاتی گسترده طی یک سال گذشته انجام شده است گفت: جلسات متعددی در حوزه راه‌های روستایی در استانداری‌های مختلف برگزار شد تا نیاز کشور به راه‌های روستایی تا افق 1404 مشخص شود.

وی در ادامه افزود: مطالعات متمرکزی را در شبکه راه‌های روستایی استان‌ها داشتیم و به یک جمع‌بندی کامل رسید‌ه‌ایم و نتیجه نهایی را به معاونت توسعه روستایی ریاست جمهوری ارسال کردیم.

میرشفیع در ادامه تصریح کرد: بر اساس مطالعات انجام شده تا کنون 205 هزار کیلومتر راه روستایی در کشور ساخته شده که از این تعداد 103 هزار کیلومتر راه آسفالت و 127 هزار کیلومتر راه شوسه صورت گرفته است.

معاون امور راه‌های روستایی در ادامه اظهار داشت: در حال حاضر به 173 هزار کیلومتر راه روستایی در کشور نیازمند هستیم.

وی در ادامه توضیح داد: 400 میلیارد تومان برای توسعه راه‌های روستایی در کشور نیازمند هستیم که تا کنون 200 میلیارد تومان هزینه شده است.

وی با اشاره به اینکه میزان سوانح راه‌های روستایی طی 5 ماه اخیر کاهش 5 درصدی داشته است گفت: نحوه رانندگی درست مسافران از جمله دلایل اصلی کاهش سوانح رانندگی به شمار می‌رود.

میر شفیع در ادامه افزود: میزان سوانح رانندگی در مسیرهایی روستایی 60.30 در هر هزار کیلومتر است که در حال حاضر این میزان به 7.12 رسیده است.

معاون امور راه‌های روستایی وزارت راه و شهرسازی در ادامه اظهار کرد: در سال 88 میزان سوانح رانندگی در راه‌های روستایی 13.8 درصد بود که در حال حاضر 10.1 رسیده است که این آمار علی‌رغم منابع مالی محدود سیر نزولی داشته است.

میرشفیع در ادامه افزود: سال گذشته 658 مورد تلفات رانندگی در مسیرهای راه‌های روستایی داشتیم که امسال این مورد به کمتر از 600 نفر رسیده است که از این مورد 45 درصد از این مسیرهای هر روز به عابران پیاده بوده است.

وی در ادامه به اعتبارات این بخش اشاره کرد و گفت: امسال ردیف فعلی برای راه‌های روستایی اختصاص نیافته است و اعتبارات راه‌های روستایی به صورت استانی توزیع شده است.

وی در ادامه افزود: 150 تا 200 میلیارد تومان از اعتبارات پروژه‌ها اختصاص یافته و در قانون بودجه نیز 2 درصد از منابع بودجه برای اتمام پروژه‌های نیمه تمام اختصاص یافته است.

وی با بیان اینکه 67 هزار آبادی و 37 هزار استان در کشور وجود دارد گفت: تمامی این 37 هزار روستا دارای مسیرهای دسترسی هستند اما تنها بخشی از این راه‌ها استاندارد هستند.

وی در ادامه افزود: 1200 میلیارد تومان برای نگهداری از راه‌های روستایی کشور نیازمند هستیم و در حال حاضر 130 هزار راه‌های روستایی در کشور وجود دارد.

میرشفیع در ادامه افزود: با مشارکت مردمی و توافقی با سپاه صورت گرفته سعی خواهیم کرد امسال پروژه‌های نیمه تمام خود را به اتمام برسانیم.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران در خصوص کیفیت راه‌های روستایی کشور گفت: در حال حاضر این مسیرها روند رو رشد داشته‌اند و به ارتقا کیفیت آسفالت‌های این مسیر را مدیون تلاش پیمانکاران هستیم.

میرشفیع در ادامه تصریح کرد: مسیر راه‌های روستایی به هیچ وجه متناسب توان فنی کشور در سطح مهندسی نیست و این مسیرها نمره خوبی از لحاظ نظام فنی و اجرایی دریافت نمی‌کنند.

وی در ادامه یادآور شد: سعی خواهیم کرد روز به روز کارها را بهتر انجام دهیم و طبق توافقی که انجام شده استاندارد ناهمواری‌های راه‌ها اجباری شده است.  

معاون امور راه‌های روستایی وزارت راه و شهرسازی در ادامه گفت: در حال حاضر در هیچ کدام از مسیرها از بتن آماده استفاده نمی‌شود.

میرشفیع در ادامه توضیح داد: طی دو سال گذشته با تعاملی که با شرکت‌های معتبر داشته‌ایم برخی از شرکت‌های ناشناس را از برنامه خرید خود خارج کردیم و در حال حاضر 8 تا 10 شرکت معتبر دیرساز وجود دارد.

میرشفیع در ادامه تصریح کرد: در حال حاضر 17 هزار کیلومتر برنامه برای آسفالت راه‌های روستایی در دست اجرا داریم که از این تعداد 12 هزار کیلومتر مسیر را قرارداد بسته‌ایم.  

وی در ادامه خاطر نشان کرد: برخی از راه‌های روستایی کشور غیراستاندارد است و سعی خواهیم کرد کیفیت آنها را افزایش دهیم.

میرشفیع در پایان گفت: 90 درصد از جمعیت روستایی کشور ما برخوردار از راه‌های روستایی هستند.

انتهای پیام/
برچسب ها: روستا ، کشور ، راههای
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار