رئیس گروه خزندگان و دوزیستان دفتر حیات وحش گفت: بر اساس گزارش صندوق جهانی حیات‌وحش از سال 1970 تا سال 2012 شاخص سیار زنده 50 درصد کاهش یافته است.

اصغر مبارکی رئیس گروه خزندگان و دوزیستان دفتر حیات وحش در گفتگو با  خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، گفت: طی گزارشی که هفته گذشته از سوی صندوق جهانی حیات وحش اعلام شده است عوامل تهدیدکننده گونه‌های جانوری به هفت طبقه تقسیم‌بندی می‌شود.

وی با اشاره به کاهش 50 درصدی شاخص حیات وحش در جهان اظهار داشت: بر اساس گزارش صندوق جهانی حیات وحش از سال 1970 تا سال 2010 شاخص سیار زنده 50 درصد کاهش یافته است.

رئیس کارگروه خزندگان و دوزیستان با اشاره به میزان کاهش در گونه‌های مختلف افزود: گونه‌های آب شیرین 76 درصد، گونه‌های دریایی 39 درصد و گونه‌های خشک محیط زیست 39 درصد کاهش داشته است.

مبارکی در ادامه درباره عوامل تهدیدکننده گونه‌ها بیان داشت: برداشت و بهره‌برداری، تغییر یا تخریب زیستگاه، از بین رفتن زیستگاه‌ها، تغییرات اقلیم، گونه‌های مهاجم، آلودگی توسط آلاینده‌ها و بیماری گونه‌ها از عوامل تهدیدکننده حیات وحش است.

وی تصریح کرد: میزان تهدیدات در مبحث برداشت و بهره‌برداری 37 درصد، تخریب و تغییرات زیستگاه‌ها 31 درصد بوده است که این دو عامل به تنهایی 69 درصد تهدیدات را تشکیل می‌دهند.

مبارکی در پایان گفت: در تمامی کشورها از جمله ایران فعالیت‌های گوناگونی برای حفاظت و مدیریت حیات وحش انجام می‌شود و سازمان حفاظت محیط زیست و دفتر حیات وحش در ایران تمام تلاش خود را برای حفاظت از گونه‌های در حال تهدید در ایران انجام می‌دهد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار