تقویم تاریخ در آینه ورزش؛

تولد یئویاشین دروزاه بان اسطوره ای فوتبال جهان در مسکو

امروز چهارشنبه30 مهر 1393 هجرسی شمسی برابر با 27 ذی الحجه 1435 هجری قمری و22 اکتبر 2014میلادی است.

به گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران، امروز چهارشنبه30 مهر 1393 هجرسی شمسی  برابر با 27 ذی الحجه 1435 هجری قمری و22 اکتبر 2014میلادی است.

 89 سال پیش در چنین روزی نخستین باشگاه ورزشی ایران به نام کلوپ اجتماعیون به مدیریت شمس الدین شایسته در تهران تاسیس شد در این باشگاه علاقمندان در رشته‌هایی مثل بوکس،ْ تنیس، فوتبال، والیبال و شمشیر بازی به فعالیت می‌پردازند.

80 سال پیش در چنین روزی ادیب السلطنه سمیعی به ریاست انجمن تربیت بدنی ایران انتخاب شد اوگسبون را که از کارشناسان ورزش آمریکا بود را به ایران آورد و حقوق او و مترجمش را ماهی 50 هزار تومان تعیین کرد.

63 سال پیش در چنین روزی به موجب قانونی که در مجلس تصویب رسید درآمد تربیت بدنی از بودجه دولت و شهرداری‌ها و وزارت فرهنگ در سراسر کشور به میزان سه درصد در سال تعیین گردید تا پاسخگوی هزینه های این نهاد باشد .

58 سال پیش در چنین روزی مسابقات کشتی انتخابی تیم ملی ایران برای انتخاب قهرمانان برتر ایران در هر وزن به منظور شرکت در مسابقات بین‌المللی و المپیک 1956 ملبورن برگزار شد.

در وزن اول  محمد علی خجسته پور
در وزن دوم  مهدی یعقوبی
در وزن سوم ناصر گیوه چی
در وزن چهارم امام  علی حبیبی
در وزن پنجم نبی سروری
در وزن ششم عباس زندی
در وزن هفتم غلامرضا تختی
در وزن هشتم حسین نوری به عنوان اعضای تیم ملی کشتی آزاد انتخاب شدند.

 همچنین 58 سال پیش در چنین روزی مسابقات والیبال و بسکتبال قهرمانی ایران در تهران و در زمین‌های شماره 1 و شماره 2 شیرودی (امجدیه سابق) به پایان رسید در هر دو رشته تیم تهران موفق به کسب عنوان قهرمانی شد پس از تیم تهران در هر دو رشته،‌ تیم مشهد عنوان دومی را بدست آورد.

 44 سال پیش در چنین روزی مرحله ششم مسابقات بین‌الملی دوچرخه سواری دور شمال بین شهرهای بابلسر و آبعلی به پایان رسید در این مرحله به ترتیب دوم و سوم شدند. این مسابقات هر ساله از تهران آغاز و پس از طی ناحیه شمال کشور به تهران ختم می شد.

28 سال پیش در چنین روزی رقابت‌های کشتی آزاد قهرمانی جهان در بوداپست مجارستان به پایان رسید. در این رقابت ها تیم ملی کشتی آزاد شوروی با کسب 6 مدال طلا و 2 مدال نقره و 1 مدال برنز و 91 امتیاز به مقام قهرمانی دست یافت.

آمریکا و بلغارستان به ترتیب دوم و سوم شدند. تیم ملی کشتی آزاد ایران پس از 38 سال حضور در مسابقات قهرمانی جهان در رقابت‌های سال 1986 بوداپست شرکت نکرد .

27سال پیش در چنین روزی تیم ملی والیبال ایران در چهارمین دوره رقابت‌های والیبال قهرمنی مردان آسیا اقیانوسیه در کویت مقابل تیم ملی والیبال نیوزیلند قرار گرفت و در یک مسابقه سخت و سنگین 3 بر 2 پیروز شد تا بتواند بدین ترتیب برای کسب عنوان‌های نهم تا دوازدهم با تیمهای دیگر به رقابت بپردازد.

شایان ذکر است، تیم ملی والیبال ایران در سالهای اخیر عناوین چشمگیری در مسابقات بین المللی کسب کرده است.

در سال 1929 در چنین روزی لئو یاشین دروازه بان اسطوره‌ای فوتبال جهان در مسکو متولد شد. وی که به لقب عنکبوت سیاه معروف بود بهترین دروازه بان تاریخ جهان به شمار می‌آید.
لئو یاشین که به سبب حرکت‌های خارق العاده‌اش در مهار توپ مثال زندنی بود از سوی فدارسیون جهانی آمار و تاریخ فوتبال به عنوان بهترین دروازه بان قرن بیستم معرفی شد.
لئو یاشین در رده باشگاهی طی سالهای 1950 تا 1970 در تیم دینامومسکو بازی کرد. وی در این تیم طی 326 بازی 1گل زد.
لئو یاشین طی سالهای 1954 تا 1967 در 78 بازی برای تیم ملی شوروی بازی کرد.
وی در سال 2000 به عنوان بازیکن قرن فیفا معرفی شد و در سال 2003 به عنوان بازیکن طلایی تاریخ روسیه انتخاب شد. وی در روز 20 مارس 1990 در سن 60 سالگی درگذشت.

در سال 1372 در چنین روزی تیم ملی فوتبال ایران در سومین دیدارش درمرحله دوم رقابتهای انتخابی جام جهانی فوتبال 1994 آمریکا مقابل عراق 2 بر 1 مغلوب شد. در این بازی که با حضور 30 هزار تماشاگر در ورزشگاه خلیفه شهر دوحه قطر انجام شد علی دایی گلزن تیم ملی کشورمان بود.

انتهای پیام/

برچسب ها: تاریخ ، مسکو ، هزینه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار