مروری بر حوادث استان‌ها در ساعات گذشته؛

جولان قاتل خاموش در فصل سرما/ خيانت زن به شوهر/ بلعيده شدن معلم و دانش‌آموزان در سيلاب

در ساعات گذشته اتفاقات متفاوتی در سطح کشور رخ داده که برخی از مهمترين حوادث را در ذيل می‌خوانيد.

به گزارش گروه استان‌هاي باشگاه خبرنگاران؛ در ساعات گذشته اتفاقات متفاوتی در سطح کشور رخ داده که برخی از مهمترين حوادث را در ذيل می‌خوانيد.

اقدام شنیع شوهر عمه با دختر4 ساله/ انتقاد وکیل‌ خانواده از اجرا نشدن حکم

دوسال از قطعی‌شدن حکم قصاص متهم می‌گذرد، اما اقدامی برای اجرای این حکم صورت نمی‌گیرد و همین امر باعث آسودگی‌خاطر مجرم این پرونده شده است.

خانواده فاطمه کلوندی - کودکی که شوهرعمه‌اش در تیر سال 88 با ریختن آهک در چشمانش او را نابینا کرد- می‌گوید دوسال از قطعی‌شدن حکم قصاص متهم می‌گذرد، اما اقدامی برای اجرای این حکم صورت نمی‌گیرد و همین امر باعث آسودگی‌خاطر مجرم این پرونده شده است. کمال قبادی در این‌باره اظهار کرد: با توجه به اینکه قصاص چشم، مجازاتی خاص است، آن را اجرا نمی‌کنند که البته خود این موضوع جای بررسی دارد که آیا اصلا چنین مجازات‌هایی امکان اجرا دارد یا خیر.

وی ادامه داد: واحد اجرای احکام دادسرای سنندج نامه‌ای به پزشکی قانونی ارسال کرده بود که این مرجع اینطور اظهارنظر کرده است: «به‌علت عدم همکاری پزشکان متخصص این حوزه، امکان اجرای چنین مجازاتی وجود ندارد.» وی افزود: این موضوع را از تهران پیگیری کردیم، ولی گفتند موضوع در صلاحیت دادسرای سنندج است. در سنندج پدر فاطمه به دادستان، رییس حوزه قضایی و رییس اجرای احکام دادگستری مراجعه کرد و در آنجا به او گفتند شما اگر پزشکی را انتخاب و با او برای اجرای حکم توافق کردید ما مشکلی نداریم. قبادی گفت: این امر غیرمعقول و غیرمتعارف است.

کدام پزشک حاضر است با خانواده قربانی چنین توافقی داشته باشد؟ وی با تاکید بر اینکه فراهم‌کردن وسایل اجرای حکم برعهده سیستم قضایی است، افزود: کاری نداریم مجازات اجرا می‌شود یا خیر، ولی حداقل باید در این زمینه تلاش شود، به عبارتی شاید اولیای فاطمه در هنگام اجرای حکم رضایت بدهند ولی صحبت این است که اصلا کار به این مرحله نرسیده و ضروری است حداقل تلاشی در این زمینه صورت گیرد. وکیل‌مدافع خانواده فاطمه کلوندی گفت: پدر فاطمه روز شنبه در تماسی به من اعلام کرد «محمدرضا» که این جنایت را انجام داده سال‌های دوم و سوم بعد از ارتکاب جرم می‌گفت، وکیل می‌گیریم و کار را به نتیجه می‌رسانیم و تاکنون هم حتی کسی را نفرستاده که پادرمیانی کند تا قضیه حل‌وفصل شود.

او می‌گفت محمدرضا متوجه شده حکم اجرا نمی‌شود و به همین دلیل، حتی تلاشی برای اخذ رضایت نمی‌کند. این وکیل دادگستری اظهار کرد: حکم صادرشده مبنی بر قصاص «محمدرضا» مجازات قانونی است که یا باید اجرا شود یا باید قانون عوض شود. وی تصریح کرد: من به شخصه شاید مخالف اجرای مجازات باشم ولی وقتی حکم قانونی صادر شده باید اقدامات لازم در جهت اجرای آن و عدالت در جامعه انجام شود. قبادی گفت: چندروز پیش برای پیگیری این موضوع به دادستانی کل کشور مراجعه کردم که گفتند حجت‌الاسلام رییسی حضور ندارد.

نزد معاون هماهنگ‌کننده نظارت بر اجرای احکام دادسراهای کل کشور رفتم و او گفت این قضیه ربطی به ما ندارد بلکه در صلاحیت دادسرای مرکز استان است، حال آنکه این امر با پارادوکس همراه است چون دقیقا جلوی دفتر او نوشته شده بود: «معاون دادستانی هماهنگ‌کننده اجرای احکام دادسراهای کل کشور» و دقیقا مسوولیت این کار برعهده اوست. وی افزود: ما در حال تلاش هستیم تا اقدامات لازم در این زمینه انجام شود. هرچند دورنمای خوبی برای آن نمی‌بینم و بعید می‌دانم این کار انجام شود، ولی اگر دادگستری هماهنگی و مساعدت می‌کرد حتما شخص جانی حداقل تلاش‌هایی درجهت کسب رضایت خانواده فاطمه انجام می‌داد.

وکیل‌مدافع خانواده فاطمه با بیان اینکه مرتکب جنایت این پرونده کماکان در زندان به‌سر می‌برد، گفت: خانواده‌ کلوندی زمان حادثه به منزل «محمدرضا» رفته بودند که محمدرضا در نیمه‌های شب با ریختن آهک در چشمان فرزند این خانواده، فاطمه را که در آن زمان چهارسال داشت، نابینا کرد. با توجه به اینکه این حادثه در یکی از روستاهای قروه از توابع استان کردستان اتفاق افتاده بود، پرونده در دادگاه کیفری استان کردستان رسیدگی شد و این مرجع اواخر اسفند90 محمدرضا را به قصاص عضو محکوم کرد. این پرونده با اعتراض وکیل متهم، به شعبه‌ 15 دیوانعالی کشور ارسال شد که این شعبه نیز رای دادگاه کیفری استان کردستان مبنی بر قصاص چشم «محمدرضا» را تایید کرد.

سوء استفاده دانشجوی 20 ساله از مردان هوسران

دانشجوی 20 ساله‌ای که با تقلید صدا و معرفی خود به عنوان یک زن در شبکه‌های اجتماعی تلفن همراه از مردان جوان کلاهبرداری می‌کرد، دستگیر شد.

«سعید» دانشجوی رشته آی.تی بود و از کودکی تقلید صدای او مورد توجه اطرافیانش قرار داشت.  او چندی قبل با برداشتن سیم‌کارت تلفن همراه مادرش نقشه‌ای کشید و از طریق شبکه‌های اجتماعی تلفن همراه به مردی جوان پیشنهاد دوستی داد و از این طریق مبلغ 4 میلیون ریال از او کلاهبرداری کرد.

رئیس پلیس فتای خراسان رضوی گفت: درپی شکایت مرد جوان، تحقیقات کارشناسان پلیس فتا آغاز شد و سیم‌کارت که متعلق به یک خانم بود مورد شناسایی و تحقیق قرار گرفت.  سرهنگ « سید محسن عرفانی» افزود: این زن در بازجویی‌های پلیسی گفت سیم‌کارت در اختیار پسرش بوده است لذا در ادامه تحقیقات پرونده، جوان 20 ساله تحت بازجویی قرار گرفت.

وی خاطرنشان کرد: متهم پرونده که در برابر شواهد و ادله موجود راهی جز بیان حقیقت پیش رو نمی‌دید، اعتراف کرد: اصلاً فکر نمی‌کردم دستگیر شوم. من با طرح این نقشه و تقلید صدا خودم را به نام‌های مختلف زنانه معرفی و از سادگی مردان جوان سوء‌استفاده می‌کردم سپس طعمه‌های خود را با ترفند ایجاد رابطه فریب داده و از آنان به بهانه‌های مختلف اخاذی می‌کردم.

من این کار را در کافی‌نت دانشگاه انجام می‌دادم و سعی می‌کردم هیچ ردپایی از خود برجای نگذارم. متهم پرونده در ادامه افزود: همواره در خیالات واهی و کسب پول هنگفت بودم و همیشه برنامه‌های مختلفی برای استقلال خود می‌کشیدم تا اینکه با نرم افزارهای گوشی‌های هوشمند آشنا شدم.

حدود چهار ماه پیش در یکی از همین نرم افزارهای شبکه اجتماعی با نام کاربری زنانه وارد شدم و با مردانی که متقاضی دوستی بودند ارتباط برقرار کردم و در تماس‌های تلفنی بعدی با هنر تقلید صدایی که داشتم صدای خود را تغییرداده و با صدای خانم حرف می‌زدم و آنها نیز باور می‌کردند.  رئیس پلیس فتای خراسان رضوی با بیان اینکه تحقیقات پلیس در خصوص میزان دقیق کلاهبرداری ادامه دارد، افزود: متهم با تشکیل پرونده برای تعیین تکلیف نهایی به مراجع قضایی معرفی شد.

وقوع سیلاب در 80 شهر و روستا/ امدادرسانی هلال احمر به سیل زدگان

معاون عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر، در تشریح وضعیت ۸۰ شهر و روستای سیل زده کشور از امدادرسانی به هزار نفر در این مناطق خبر داد.

ناصر چرخ‌ساز با اشاره به سیل و آبگرفتگی طی دو روز گذشته بیان داشت: از روز یکشنبه تا صبح امروز بارش باران منجر به جاری شدن سیل و سیلاب در هفت استان کشور شد.‌ آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، لرستان، مازنداران، گیلان، همدان وکرمانشاه جزء استانهایی بودند که متاثر از سیلاب شدند.

وی در ادامه با بیان اینکه ۲۲ شهرستان این استانها دچار آسیب شدند افزود: رامسر، ساری، چالوس، بابل، نور، نوشهر، تنکابن، ارومیه، سلماس، اشنویه، نقده، پیرانشهر،‌بوکان، لنگرود، کبودرآهنگ، درود، نورآباد و کوهدشت و الشتر، آذر شهر و شبستر و همچنین شهرستان ثلاث باباجانی استان کرمانشاه دچار آبگرفتگی و سیلاب شدند.

به گفته چرخ‌ساز ۵۸ روستای این مناطق دچار خسارت شد که بیشترین آن مربوط به استانهای مازندران و آذربایجان غربی است.

اسکان اضطراری ۸۰ نفر

معاون عملیات سازمان امداد و نجات در ادامه با اشاره به امداد رسانی به سیل زدگان گفت: تا کنون ۳۲۰ امدادگر به هزار نفر سیل زده امداد رسانی کردندو ۸۰ نفر را اسکان اضطراری دادند.

وی با اشاره به اینکه بارش سیلاب منجر به آبگرفتگی برخی منازل مسکونی نیز شد افزود: سیلاب به ۲۳۰ منزل مسکونی راه پیدا کرد و امدادگران با استفاده از ۸۰ موتور پمپ لجن کش آب این منازل مسکونی را تخلیه کردند.

چرخ ساز در ادامه با اشاره به گرفتاری ۲۰۰ خودرو در سیلاب ارومیه تصریح کرد: شدت بارش باران در برخی از استانها به حدی بود که منجر به گرفتاری آنها در سیلاب شد و امدادگران خودروهای گرفتار شده را از میان گل و لای رها سازی کردند.

وی در ادامه افزود: همچنین میان سیل زدگان اقلام امدادی چون پتو و کنسرو جات توزیع شد.

معاون عملیات سازمان امداد و نجات در پایان تاکید کرد: با توجه به هشدارهای سازمان هواشناسی مبنی بر بارندگی شدید دربرخی استانها ساکنان و مسافران به نکات امدادی و ایمنی توجه لازم را داشته باشند.

دو خودرو با سرنشین در رودخانه شوراب غرق شد

دو خودرو به همراه سرنشینان در اثر شدت بارندگی و سیلابی شدن رودخانه شوراب در اطراف خرم آباد غرق و ناپدید شد.

فرماندار شهرستان خرم آباد روز سه شنبه با تایید این خبر گفت: این حادثه ساعت 21 دیشب رخ داده و تلاش برای یافتن سرنشینان خودروها ادامه دارد.

حبیب الله خجسته پور افزود: این خودروها در حال عبور از پل موقت روی رودخانه بودند که به دلیل شدت بازندگی و قدرت سیلاب رودخانه غرق شده اند.

وی ادامه داد: تاکنون تنها دو پلاک خودرو پیدا شده که با استعلامات مشخص شده که این خودروها پراید و پژو 405 هستند.

فرماندار خرم آباد با بیان اینکه تعداد سرنشینان این خودروهای سواری مشخص نیست و به احتمال زیاد خودرو پراید مسافرکش بوده بیان کرد: در زمان حاضر نیروهای امدادی در حال تلاش برای یافتن خودروها و سرنشینان آنها هستند.

بارندگی 24 ساعت گذشته در خرم آباد موجب سیلابی شدن رودخانه ها و خیابان های شهر شده است.

هفت شکارچی پرندگان در قزوین دستگیر شدند

هفت شکارچی متخلف پرندگان در استان قزوین شناسایی و دستگیر شدند و از آنان چهار قطعه لاشه کبک و هشت قطعه لاشه کبوتر چاهی کشف شد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان قزوین گفت: از این افراد هفت قبضه سلاح شکاری به همراه 206 فشنگ توسط ماموران یگان حفاظت این استان از شکارچیان در الموت غربی، آبیک و منطقه شنگل رود کشف و ضبط شد.

بنا بر اعلام محیط زیست قزوین، صدرالدین علیپور افزود: این کشفیات در چهار اقدام جداگانه انجام و در این ارتباط هفت شکارچی دستگیر و پرونده متخلفان برای رسیدگی به مراجع قضایی ارسال شد.

وی با هشدار به کسانی که بدون اخذ مجوز به حوزه های استحفاظی محیط زیست استان وارد می شوند، افزود: ماموران یگان حفاظت محیط زیست استان به طور شبانه روزی در حال گشت زنی و کنترل مناطق تحت مدیریت هستند و با متخلفان در حوزه شکار و صید با شدت و قاطعیت برخورد خواهند کرد.

علیپور اظهارکرد: به منظور آشنایی نونهالان و نوجوانان با مفاهیم محیط زیست، یک دوره آموزشی برای اعضای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بویین زهرا برگزار شد و برگزیدگان در مسابقه نقاشی با موضوع محیط زیست جوایزی دریافت کردند.

وی همچنین در ادامه از برگزاری دوره آموزشی تئوری و عملی تیراندازی برای کارکنان یگان حفاظت محیط زیست استان قزوین با همکاری سپاه ناحیه قزوین در میدان تیر پادگان قدس خبر داد.

وی اظهار کرد: در این دوره 45 نفر از فرماندهان و محیط بانان یگان حفاظت محیط زیست استان قزوین، پس از پشت سر گذاشتن کلاس های تئوری، آموخته های خود را با سلاح کلاشینکف به صورت عملی در میدان تیر به نمایش گذاشتند.

به گفته مدیر کل حفاظت محیط زیست استان قزوین، در این مسابقه «محمد ایران نژاد» با کسب 89 امتیاز مقام نخست را کسب کرد و محسن خسروآبادی با کسب 79 امتیاز و سیاوش غیاثوند با 78 امتیاز به ترتیب دوم و سوم شدند.

سیلاب، معلم و دانش‌آموزانش را بلعید

مدیرکل جمعیت هلال‎احمر لرستان درباره غرق‌شدن معلم و چند دانش‎آموز لرستانی گفت: جست‎وجو برای یافتن مفقودان در سیلاب همچنان ادامه دارد.

حسین‎رضا مرادی بیان کرد: دیشب یک خودروی پژو با سه سرنشین در بخش ویسیان از توابع شهرستان خرم‎آباد در سیلاب غرق شد.

وی اضافه کرد: بر اساس اعلام مدیرکل آموزش و پرورش عشایری این افراد یک معلم به همراه دو دانش‎آموز بوده‎اند.

مرادی ادامه داد: تا به حال تنها سپر این خودرو کشف شده و جست‎وجوهای بیشتر برای یافتن مفقودان در سیلاب ادامه دارد.

مرگ مشکوک مردی با ضربات متعدد چاقوی همسرش

ماموران پلیس آگاهی شهرستان عباس‌آباد زنی که به علت نامعلوم شوهرش را با ضربات متعدد چاقو از پا درآورد، شناسایی و دستگیر کردند.

در پی تماس‌های مردمی با مرکز فوریت‌های پلیسی 110 شهرستان عباس‌آباد مبنی بر مرگ مشکوک مردی در منزلش واقع در یکی از روستاهای حومه سلمان‌شهر ماموران پلیس آگاهی و کلانتری منطقه به سرعت به محل حادثه عزیمت کردند.

ماموران با حضور در محل حادثه و ورود به منزل مورد نظر با جنازه غرق در خون مردی به نام «نادر ـ ی» 42 ساله که در اتاق پذیرایی منزل افتاده بود، مواجه شدند.

کارآگاهان پلیس آگاهی به همراه کارشناسان پزشکی قانونی در ادامه بررسی صحنه، آثار ضربات شی نوک تیز بر روی قفسه سینه با بیش از 12 ضربه را مشاهده کردند که با آثار پاشیدگی خون بر روی در و دیوار و فرش همراه بوده است.

 فرمانده انتظامی شهرستان عباس‌آباد در تشریح جزئیات این خبر گفت: با توجه به فرضیه پلیس درباره وقوع قتل، بررسی صحنه جرم برای شناسایی و دستگیری قاتل یا قاتلان در دستور کار ماموران پلیس آگاهی این فرماندهی قرار گرفت.

کشاورزی افزود: کارآگاهان پلیس در ادامه تحقیقات با توجه به شواهد و قرائن همسر مقتول به نام «سمیه ـ ت» 30 ساله را به اتهام قتل دستگیر کردند.

وی افزود: متهم در تحقیقات اولیه منکر هرگونه ارتکاب جنایتی شد اما با وجود شواهد و قرائن لب به اعتراف گشود و به قتل شوهرش اقرار کرد.

فرمانده انتظامی شهرستان عباس‌آباد خاطرنشان کرد: با هماهنگی قضایی متهم پس از تشریح صحنه قتل و کشف ابزار قتاله برای سیر مراحل قانونی تحویل مرجع قضایی شد.

دلهره آورترین لحظات زندگی یک دختر بر روی پل آهنچی

دختری که قصد داشت خودش را از روی پلی در قم به رودخانه پرت کند با تلاش ماموران انتظامی از خودکشی منصرف شد.

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان قم در این رابطه گفت: در پی تماس شهروندان با مرکز فوریت‌های پلیسی 110 و اعلام اینکه دختری روی پل آهنچی قم قصد دارد خود را به داخل رودخانه بیندازد، بلافاصله ماموران به محل مورد نظر اعزام شدند.

وی تصریح کرد: پس از دقایقی صحبت‌کردن با این دختر، او از خودکشی منصرف و تحویل اورژانس اجتماعی شد. معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان قم گفت: این دختر 22ساله، مورد ضرب‌ وشتم قرارگرفتن توسط نامزد و برادرش را علت اصلی این اقدام خود عنوان کرد و پس از اخذ دستور از مقام قضایی با دریافت ضمانت، تحویل خانواده‌اش شد.

سارق ۷۰۰میلیونی منزل، خانم خانه بود

رییس پلیس آگاهی انتظامی استان کرمانشاه از دستگیری سارق منزل که‌‌ همان خانم خانه بود خبر داد.

سرهنگ علیرضا مرزبانی رییس پلیس آگاهی انتظامی استان کرمانشاه در گفتگو با باشگاه خبرنگاران در تشریح جزئیات این خبر گفت: شخصی با هویت معلوم به یکی از کلانتری‌های شهر کرمانشاه مراجعه و عنوان می‌کند صبح از منزل خارج شده و در ساعت 12 و 30 دقیقه همسرم با او تماس گرفته و بیان داشته که منزل مورد سرقت واقع شده و مبلغ ۷۲۰ میلیون ریال وجه نقدی که در منزل بود به سرقت رفته است.

رییس پلیس آگاهی انتظامی استان کرمانشاه ادامه داد: اظهارات وی اخذ گردید که نکته حائز اهمیت در تحقیقات به عمل آمده این بود که غیر از شاکی و همسرش کسی از محل پول‌ها اطلاعی نداشته است.

سرهنگ مرزبانی افزود: بلافاصله مأموران جهت بررسی به محل اعزام شده لذا در صحنه سرقت هیچگونه آثار و علائم شکستگی درب و قفل مشاهده نگردید.

وی افزود: وضع موجود دلالت بر وقوع سرقت داخلی داشت، لذا شاکی نسبت به همسرش اعلام جرم نمود.

این مقام انتظامی پلیس افزود: همسر مرد احضار  شد و در تحقیقات به عمل آمده و با ارائه مدارک و مستندات به دست آمده به سرقت با همدستی شخصی با هویت معلوم اعتراف نمود.

سرهنگ مرزبانی تصریح کرد: با اعترافات متهمه همدست وی شناسایی و در یک عملیات در یکی از محلات شهر دستگیر شد و با مواجهه متهمان با یکدیگر به جرم سرقت اعتراف و با قرار لازم روانه زندان شدند.

جریمه کردن یک پدر به خاطر رساندن فرزندانش به مدرسه

یک مرد بیرجندی که ۳ فرزند خود را با خودروی شخصی به مدرسه می‌رساند، از سوی پلیس راهور جریمه شد.

این فرد در تشریح این ماجرا و دلیل جریمه‌شدن خود گفت: صبح چهارشنبه هفته گذشته قصد داشتم بچه‌های خود را به مدارس‌شان که فاصله زیادی با خانه دارند برسانم، در میانه راه و پشت یکی از تقاطع‌های شهر، مأمور پلیس جلوی ماشین مرا گرفت و  از من درخواست مجوز سرویس مدارس کرد و گفتم اینها فرزندان خودم هستند اما گفت مجوز سوار کردن دانش‌آموز را نداری و باید جریمه شوی.

وی ادامه داد: هرچه به این مأمور گفتم اینها فرزندان خودم هستند و هر روز باید آنها را به مدرسه و دانشگاه برسانم، قبول نکرد و مبلغ 20 هزار تومان جریمه شدم.این شهروند که با برنامه پیک بامدادی گفت‌وگو می‌کرد، در پاسخ به این سؤال که آیا مطمئن هستید به این دلیل جریمه شدید و دلیل دیگری مثل کمربند ایمنی نبوده است، گفت: خیر، مطمئن هستم چون کمربند هم داشتم و در برگ جریمه، دلیل جریمه را نداشتن تجهیزات و علائم مصوب برای خودروهای تاکسی، آژانس و سرویس مدارس نوشته است.

وی گفت: این مأمور حتی از من نخواست مدارک هویتی را نشان دهم تا ثابت شود این دانش‌آموزان فرزندان من هستند. هرچه تلاش کردم،‌ این مأمور قبول نکرد و فقط می‌گفت طبق قانون شما تخلف کرده‌اید. من یک بازنشسته هستم و اگر بخواهم برای هرکدام از آنها یک سرویس جداگانه بگیرم ماهانه باید هزینه سنگینی را فقط برای سرویس مدارس آنها پرداخت کنم.

انهدام 2 باند بزرگ قاچاق در نهاوند

فرمانده انتظامی شهرستان نهاوند از انهدام دو باند بزرگ قاچاق آثار تاریخی و فرهنگی نهاوند و کشف 257 قلم انواع عتیقه‌جات خبر داد.

محسن اقبالیان از انهدام دو باند بزرگ قاچاق آثار تاریخی و فرهنگی نهاوند و کشف 257 قلم انواع عتیقه‌جات طی امروز خبر داد و افزود: این اشیا مربوط به دوره اسلامی، هخامنشی و معاصر است که شامل گردنبند، مجسمه حیوانات، بازوبند، سکه‌های نقره و مفرغ و اشیایی از قبیل شمشیر، سندان، مغار، مهره و پلاک است که در دشت نهاوند کشف شد.

وی ارزش ریالی این اشیا را بسیار بالا خواند و گفت: با توجه به نظر کارشناسان میراث فرهنگی، قرار است به زودی قیمت ریالی این اشیا اعلام شود.

فرمانده انتظامی شهرستان نهاوند همچنین از انهدام پنج باند فروش مواد مخدر در نهاوند خبر داد و گفت: از این پنج باند بزرگ بیش از 240 کیلوگرم انواع مواد مخدر کشف شد.

وی ابراز کرد: در این رابطه 360 نفر از خرده‌فروشان دستگیر و تحویل مقامات قضایی شدند.

اقبالیان از تشدید مبارزه با قاچاقچیان مواد مخدر در این شهرستان خبر داد و افزود: با هدف افزایش هزینه برای سوداگران مرگ، طرح مبارزه با مواد مخدر به صورت مداوم در حوزه استحفاظی شهرستان نهاوند انجام می‌شود.

شبکه ترویج مسائل غیر اخلاقی فضای مجازی در اصفهان شناسایی شد

یک شبکه انتشار و ترویج مسائل غیر اخلاقی از سوی بخش سایبری اطلاعات سپاه صاحب الزمان استان اصفهان شناسایی شد.

به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سپاه صاحب الزمان (عج)، با شناسایی شبکه سازمان یافته ترویج فساد در شبکه های مجازی شش تن از عاملان راه اندازی این شبکه شناسایی و دستگیر شدند.

در این گزارش افزوده شده است: در نتیجه ی مانیتورینگ شبکه های اجتماعی در فضای مجازی که وظیفه ذاتی عناصر اطلاعاتی است، کارشناسان سایبری اطلاعات سپاه صاحب الزمان اصفهان با اقدامات فنی پیچیده شبکه ایی را منهدم کردند که علاوه بر نشر اکاذیب و شایعات در گروه های تلفن همراه، با ایجاد محیط های ضداخلاقی، دختران و پسران جوان را اغفال می کردند.

پایگاه اطلاع رسانی سپاه صاحب الزمان افزود: عاملان راه اندازی این شبکه که با هماهنگی گروه های وابسته به سرویس های جاسوسی کشورهای بیگانه در حال عضو گیری در سطح کشور بودند ، پس از دستگیری به اعمال مجرمانه خود اعتراف کرده و تحویل مراجع قضایی شدند.

هشدار پزشکی قانونی در مورد افزایش گازگرفتگی/ مرگ 148 نفر در 5 ماه

سازمان پزشکی قانونی کشور به استناد آمارهای موجود با هشدار نسبت به افزایش تلفات مسمومیت با گاز منوکسیدکربن در نیمه دوم سال بر رعایت نکات ایمنی در نصب و بکارگیری وسایل گرمایشی در فصل پاییز و زمستان تأکید کرد.

به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پزشکی قانونی کشور، با توجه به استفاده از وسایل گرمایشی در نیمه دوم هر سال آمار تلفات مسمومیت با گاز منوکسید کربن در این مدت با رشد قابل توجهی همراه است به نحوی که در سال گذشته از کل تلفات مسمومیت با گاز که 828 نفر بوده 645 نفر در نیمه دوم سال ثبت شده و تنها 183 نفر مربوط به نیمه اول سال است.

بر اساس این گزارش در سال گذشته از کل تلفات مسمومیت با گاز 588 نفر مرد و 240 نفر زن بودند که در مقایسه با سال قبل از آن رشد 18.8 درصدی داشته است.

در نیمه دوم سال گذشته هر ماه در مقایسه با مدت مشابه آن در سال 1391 با رشد آمار گازگرفتگی مواجه بودیم در این مدت بیشترین متوفیات مسمومیت با گاز به ترتیب با 154 و 153 فوتی در ماه های دی و بهمن گزارش شده است.

مرگ 148 نفر در پنج ماهه امسال

اما در سال جاری در پنج ماهه نخست سال آمار تلفات مسمومیت با گاز منوکسیدکربن در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 14.5 درصد کاهش یافت. در این مدت 148 نفر بر اثر گازگرفتگی فوت کرده‌اند که از این تعداد 112 نفر مرد و 36 نفر زن بودند.

در این مدت استان های تهران با 36،‌ اصفهان با 15 و البرز با 12 فوتی بیشترین آمار تلفات گازگرفتگی را داشتند در حالی که این آمار در سایر استان‌ها کمتر از ۸ نفر در برخی استان‌ها صفر بود.

یادآور می شود در ۱۰ سال گذشته (1383-1392) هشت هزار و 447  نفر از هموطنان به علت مرگ های ناشی از مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن جان خود را از دست داده‌اند. در همین بازه زمانی (10 سال گذشته) سال 1386 با هزار و 24 نفر، بیشترین تعداد وقوع مرگ های ناشی از گازگرفتگی را داشته است.

بر اساس آمارهای موجود تعداد تلفات ناشی از مسمومیت با گاز منوکسیدکربن عمدتاً در فصل زمستان به دلیل استفاده از وسایل گرمایشی بیشتر از دیگر ایام سال است.

سازمان پزشکی قانونی با تأکید بر رعایت اصول ایمنی در نصب وسایل گازسوز به هم میهنان توصیه می کند: در فصل پاییز و زمستان  و با سرد شدن هوا، شهروندان اقدام به نصب وسایل گرم کننده می کنند که بیشتر مصرف آنها گاز شهری است.

عدم رعایت اصول ایمنی باعث مسمومیت با گاز منوکسیدکربن می شود، لذا هم میهنان در استفاده از این وسایل نهایت دقت را داشته باشند. به هم‌میهنان توصیه می شود ضمن استفاده بهینه از وسایل گرمازا،‌ به توصیه های ایمنی در خصوص سالم بودن و استفاده صحیح از وسایل گرمایشی و مسیر خروجی گاز مونوکسید کربن از دودکش این وسایل توجه کنند.

چند توصیه پیشگیرانه:

گاز مونوکسید کربن گازی بدون رنگ و بو است. عمده ترین منبع تولید این گاز سوختن ناقص نفت و گاز است ولی اصولاً بر اثر احتراق هر نوع ماده سوختنی خصوصاً در محیط های در بسته و فاقد اکسیژن ممکن است تولید شود. استفاده از آبگرمکن یا بخاری های مستعمل یا دارای نقص فنی و فاقد دودکش یا دارای دودکش بدون عملکرد مناسب در منزل بیشترین موارد ابتلا به مسمومیت را تشکیل می دهند.

از آن جا که تمایل این گاز برای ترکیب با هموگلوبین خون ما 250 برابر بیش از اکسیژن است لذا با بالا رفتن درصد آن در هوای اتاق، به سرعت باعث ایجاد مسمومیت خواهد شد و اکسیژن رسانی به بافت های مختلف بدن از جمله مغز و قلب را دچار اختلال می کند که به علت بی رنگ و بی بو بودن این گاز، ممکن است وجود آن در محیط تا زمان ایجاد علایم مسمومیت شدید مورد توجه واقع نشود.

علایم مسمومیت حاد با این گاز شامل سردرد، سرگیجه، تهوع و استفراغ و احتمالاً درد شکمی و سپس حالت بیهوشی، تشنج و اغما می باشد. در بیماران مبتلا به ناراحتی های قلبی ممکن است تشدید بیماری یک علامت هشدار دهنده باشد.

از سایر علایم مسمومیت می توان به سفتی عضلات، افزایش تعداد تنفس، کاهش فشار خون و گاه تنگی مردمک ها اشاره کرد. باید توجه داشت که اگر فردی بر اثر ابتلا به مسمومیت با گاز مونوکسید کربن جان خود را از دست ندهد ممکن است دچار نواقص عصبی و روانی پیشرفته نظیر فلج عضوی یا اختلال قوای مغز ی‌شود. مسمومیت شدید با این گاز می تواند کشنده باشد.

چگونه از مسمومیت با این گاز پیشگیری کنیم؟

1. آگاه باشید که هر وسیله گرمازای سوختنی که به نحوی با سوخت های فسیلی (نفت، گاز، ذغال سنگ) کار کند به صورت بالقوه می تواند سبب تولید گاز مونوکسید کربن شود.

2. از بخاری های مستعمل و فرسوده بدون دودکش یا دارای دودکش نامناسب و غیر استاندارد استفاده نکنید.

3. توجه داشته باشید،‌ استفاده از بخاری های بدون دودکش به هیچ وجه از تولید گاز مونوکسید کربن جلوگیری نمی کند.

4. هرگز در فضای بسته و محدود که تهویه کافی و مناسب ندارد (نظیر اتاق، گاراژ و ...) آتش روشن نکنید.

5. هرگز در فضای بسته گاراژ موتور اتومبیل را روشن نگذارید.

6. قبل از راه‌اندازی وسایل گرمایشی، از سلامت مسیر دودکش ساختمان و بدون ترَک و نشتی بودن آن اطمینان حاصل کرده و از اتصال مناسب و صحیح لوله بخاری و آبگرمکن به دودکش دیواری اطمینان حاصل کنند.

7. تمام دودکش ها باید وسیله انتهایی ضد باد (کلاهک) مناسب داشته باشد.

8. در محیط های شغلی و منازل که در آنها از کوره و مشعل استفاده می شود از سلامت دستگاه و سیستم تخلیه دود اطمینان حاصل کنند.

9. هر وسیله گازسوز باید دارای یک دودکش مستقل و منتهی به فضای بیرون باشد و لذا به کارگیری آب گرمکن های دیواری در فضاهای بسته یا مکان های فاقد جریان هوا مجاز نیست.

10. شیب لوله های افقی در داخل واحدها باید مثبت و روبه بالا و ارتفاع عمودی لوله در بیرون حداقل سه برابر طول افقی آن باشد.

11. توجه به داغ بودن دودکش پس از روشن کردن وسیله گرمایشی به اطمینان شما از تخلیه گاز کمک خواهد کرد. اگر لوله دودکش بخاری شما سرد است دلیل آن خارج نشدن محصولات احتراق و گازهای سمی از دودکش است در این صورت باید ضمن رفع نقص، به طور موقت با بازکردن قسمتی از در یا پنجره تهویه در محیط ایجاد کنند.

12. ضمن ایجاد تهویه مناسب جهت آشپزخانه و حمام منزل، از نصب آبگرمکن در حمام و نیز روشن کردن شعله‌های اجاق گاز در آشپزخانه جهت گرم نگه داشتن محیط داخل خانه جداً خودداری کنند.

13. اگر فضای منزل خود را با شوفاژ و سیستم حرارت مرکزی گرم می کنید درز بندی و بستن منافذ درها و پنجره ها به منظور جلوگیری از اتلاف حرارتی بلاملانع است اما درصورتی که از بخاری های گازسوز به منظور گرمایش محیط استفاده می کنید حتماً مختصری تهویه از طریق در یا پنجره در فضا ایجاد کنند و از درز بندی و بستن کامل منافذ خودداری کنید.

14. در صورت احساس علایم سردرد و سرگیجه و تهوع در مکانی که احتمال وقوع مسمومیت وجود دارد فوراً آن مکان را ترک کرده و به فضای آزاد پناه ببرید و در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید.

15- در صورت تداوم علایم فوق برای چند روز متوالی احتمال مسمومیت خفیف با این گاز وجود دارد که بهتر است در این مورد با پزشک خود مشورت کنید.

16- رانندگان وسایل نقلیه سنگین، از روشن کردن گاز پیک نیک در اتاق وسیله نقلیه خود جهت استراحت و خواب جدا خودداری کنند.

در برخورد با موارد مسمومیت با گاز مونوکسید کربن چه باید کرد؟

1. در صورت مواجهه با مصدومان، سریعاً آن ها را از محیط خارج کنید.

2. پس از خارج ساختن مصدوم از محیط آلوده فوراً با اورژانس تماس بگیرید.

علائم حیاتی مصدومان را کنترل کنید و از باز بودن راه های هوایی مصدوم اطمینان حاصل کنید.

انتهای پیام/ا


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.