نشريه هيل: اعضای کنگره هيچ خوش ندارند کاخ سفيد آنان را بر سر توافق هسته‌ای با ايران دوربزند/اوباما به دنبال توافق با ایران بدون مجوز کنگره است

پايگاه اينترنتی نشريه هيل روز دوشنبه در مقاله‌ای به قلم پيتر ساليوان نوشت: دولت اوباما تلاش دارد از رأی گيری در کنگره آمريکا در رابطه با هرگونه توافق هسته‌ای با ايران پرهيز کند.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران ؛ در این گزارش آمده است ،يکی از مقامات ارشد دولت آمريکا که خواست نامش فاش نشود اخيراً به مجله نيويورک تايمز گفته است: ما طی چندين سال آينده، به دنبال تصويب لايحه در کنگره در خصوص توافق جامع هسته‌ای (با ايران) نخواهيم بود.

به گفته پيتر ساليوان، آمريکا و پنج قدرت جهانی در حال مذاکره با ايران در رابطه با برنامه هسته‌ای اين کشور هستند تا مگر بتوانند تا سررسيد 24 نوامبر به نتيجه‌ی مطلوب برسند. هرنوع معامله‌ای که طرفين برسر آن به توافق برسند، احتمالاً شامل کاهش فعاليت‌های هسته‌ای ايران در ازی کاهش تحريم‌های آمريکا عليه اين کشور خواهد بود.

وزارت خزانه‌داری آمريکا پژوهشی انجام داده و به اين نتيجه رسيده است که باراک اوباما، رييس جمهور آمريکا، قادر است اکثريت قريب به اتفاق تحريم‌های ايران را بدون تأييد کنگره به حالت تعليق درآورد. البته پايان دادنِ دائمی به اين تحريم‌ها که به معنای لغو کامل آن‌ها است، کماکان مستلزم رأي‌گيری در کنگره خواهد بود.

قبلاً نيز اوباما خشم اعضای کنگره، به خصوص جمهوريخواهان، را به علت دور زدن کنگره در موارد خاصی، برانگيخته است. در بعضی از موارد، هر دو گروه دمکرات و جمهوريخواه در کنگره از اين نوع کارهای اوباما ناراضی بوده‌اند. مثلاً اخيراً اعضای هر دو حزب ياد شده در کنگره، خواهان رأی گيری برای صدور فرمان حمله‌ی نيروی هوايی آمريکا به مواضع گروه داعش در عراق و سوريه شده‌اند.

اين منبع افزود: دور زدن کنگره توسط اوباما برای تعليق تحريم‌های آمريکا عليه ايران نيز ممکن است باعث خشم نه تنها جمهوريخواهان، بلکه دمکرات‌ها در کنگره آمريکا بشود. علت اين امر اين است که نگراني عميقي در ميان اکثر اعضاي کنگره آمريکا از هر دو حزب اصلي و بزرگ اين کشور، در رابطه با توافق هسته‌اي با ايران وجود دارد، زيرا بيم آن دارند که چنين توافقي (که همراه با تعليق تحريم‌ها خواهد بود) اين مجال را به ايران بدهد که به توانايی ساخت سلاح هسته‌ای کماکان بسيار نزديک بماند.

رابرت منندز، سناتور دمکرات از ايالت نيوجرسی و رييس کميته روابط خارجی سنای آمريکا، گفت: توافق (جامع) با ايران نبايد به نحوی باشد که به ايران اجازه دهد همچنان کشوری در آستانه هسته‌ای شدن باقی بماند. در غير اين صورت، کنگره واکنش نشان خواهد داد.

مارک کِرک، سناتور جمهوريخواه از ايالت ايلينويز، نيز گفت: کنگره به رييس جمهور (اوباما) اجازه نخواهد داد به صورت يکجانبه تحريم‌های ايران را که با رأی قاطعِ 99 به صفر در سنای آمريکا به تصويب رسيده است، از هم بپاشد.

از سوی ديگر، دولت اوباما اعلام داشته است، ما ابتدا تحريم‌ها را به حالت تعليق درخواهيم آورد، ولي اگر ايران به وظايف خود بر اساس توافق (جامع) عمل نکند، آنگاه ما بار ديگر همان تحريم‌ها را بر ايران تحميل خواهيم کرد.

اين منبع در خاتمه افزود: برنادت ميهان، سخنگوی شورای امنيت ملی آمريکا، به نقش کنگره در سياستگذاری دولت اين کشور در رابطه با ايران اذعان کرده، اما اين مسئله را نيز انکار نکرده است که دولت اوباما ممکن است در مراحل ابتدايی (دستيابی به توافق هسته‌ای جامع با ايران) خواستار رأی کنگره (در خصوص تعليق تحريم‌های ايران) نباشد .

انتهای پیام/
برچسب ها: هیل ، نشریه ، بین الملل ، تحریم ، داعش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار