دانشمندان سازمان فضایی ناسا با استفاده از تلسکوپ فضایی هابل، جزئیات دقیقی را از یک سیاره فراخورشیدی ارائه کردند.

به گزارش خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران، دانشمندان سازمان فضایی ناسا با استفاده از داده های تلسکوپ فضایی هابل، جزئیات دقیقی را از تحولات یک سیاره فراخورشیدی پیرامون دما و بخار آب در آن تهیه و ارائه کردند که طبق آن، سیاره ی مورد نظر نمیتواند بستر مناسبی برای حیات فراهم کند.

ستاره شناسان می گویند دما در سطح سیاره ی WASP-43b به 3000 درجه فارنهایت می رسد و باد های پرسرعتی در آن جریان دارد.


این سیاره در سال 2011 و در فاصله ی 260 سال نوری از زمین کشف شد و با توجه به فاصله بسیار زیاد آن، مشاهدات بر اساس منحنی های نوری شب و روز آن دریافت و تحلیل شده است.

مرز های بیکران در این باره نوشته است: سیاره WASP-43b  هم اندازه سیاره مشتری است و به ستاره میزبان خود بسیار نزدیک است. تنها ۱۹ ساعت طول می کشد تا مدار خود را یک دور کامل طی کند. این سیاره از نظر گرانشی به ستاره میزبان خود قفل شده و همواره یک نیم کره آن رو به ستاره میزبانش می باشد. درست مثل ماه که از نظر گرانشی به زمین قفل شده و ما تنها قادر به رصد یک نیم کره آن از زمین هستیم.

این نخستین باری است که ستاره شناسان توانستند سه گردش کامل از یک سیاره را مشاهده کنند. دانشمندان برای مطالعه اتمسفر WASP-43b در تکنیکی بی سابقه، از ترکیب دو روش مختلف آنالیز سیارات فراخورشیدی بهره گرفتند. آنها با استفاده از طیف سنجی، دما و مقدار آب موجود در اتمسفر این سیاره را محاسبه کرده و با تکیه بر مشاهدات خود توانستند نحوه توزیع آب در طول های جغرافیایی مختلف سیاره را تعیین کنند.

به گفته اعضای این تیم پژوهشی، به دلیل نزدیکی این سیاره به ستاره میزبان و دمای بالایش، تمام آب در اتمسفر این سیاره به صورت بخار است. چنین تصور می شود که آب نقش مهمی در شکل گیری سیارات غول پیکر داشته باشد. به نظر می رسد بخش اعظمی از آب و سایر مولکول هایی که در سیارات جوان مشاهده می شود از طریق بمباران این سیارات توسط ستاره های دنباله دار به آنها منتقل شده باشند.

برای درک فرم سیارات عظیم، دانشمندان نیاز دارند که فراوانی عناصر مختلف این سیارات را بدانند. دانشمندان متوجه شده اند که این سیاره دارای همان مقدار  آب که ما از جسمی با ترکیبات شیمیایی مشابه خورشید انتظار داریم، است. این یافته ها راهنمایی در مورد اصول تشکیل این سیاره هستند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار