نخستین بار در کشور چاپگر خط بریل که مهندسان شرکتی دانش بنیان در اصفهان آن را طراحی و اجرا کرده بودند با حضور رئیس کمسیون فرهنگی مجلس در اصفهان رونمایی شد.

به گزارش گروه استان ها باشگاه خبرنگاران؛  یکی از مزیت‌های این چاپگر بومی خط بریل کاهش 30 درصدی هزینه‌های چاپ خط بریل، قطعات و نیز ارزان‌تر بودن خود دستگاه است و همچنین از نظر کیفیت چاپ این چاپگر نسبت به نمونه‌های مشابه خارجی برتری دارد

مدیر اجرایی این طرح گفت : سرعت چاپ 300برگ خط بریل در ساعت، قابلیت چاپ هم‌زمان پشت و روی کاغذ و دارا بودن نرم‌افزار زبان‌های بریل فارسی و لاتین و عربی از جمله قابلیت‌های این دستگاه ابداعی است.

نیک زاد با اشاره به اینکه این چاپگر نسبت به مدل خارجی تفاوت ها ی زیادی دارد افزود: قبل از ساخت این دستگاه کلیه قرآن‌ها و سایر کتب لازم برای نابینایان از جمله کتب درسی ایشان با دستگاه‌های چاپگر خارجی که عمدتاً ساخت کشورهای سوئد و آلمان و یا انگلیس و آمریکا بود، چاپ می‌شدو از نظر کیفیت چاپ این چاپگر نسبت به نمونه های مشابه خارجی برتری دارد

مدیر اجرایی این طرح در این دستگاه سیستم کاهش صدا و ارتعاش در آن فعال شده و قابلیت استفاده از پورت داردوبومی سازی این دستگاه موجب قطع وابستگی جامعه نابینایان کشور به سازندگان اروپایی شد.

وی با بیان اینکه این دستگاه در مدت یکسال و باهزینه 300میلیون ریال ساخته شده افزود: قیمت خارجی این دستگاه بیش از 600میلیون ریال است .

حجت الاسلام سالک رئیس کمسیون فرهنگی مجلس نیز در این آیین با اشاره به شناسایی یک میلیون نابینا و کم بینا در کشور گفت: طراحی و ساخت این چاپگر می تواند نیاز ناینایان کشور را بر طرف کند و پاسخی به تحریم ها باشد.



انتهای پیام/ش

منبع :واحدمركزی خبر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.