کاشت گونه های بومی درختان مثمر جنگلی با هدف ایجاد انگیزه های اقتصادی و درآمد زایی یکی از راهکارهای جلب مشارکت مردمی در توسعه و صیانت از عرصه های جنگلی می باشد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران زنجان ؛رییس جنگلکاری منابع طبیعی استان از برنامه ریزی انجام گرفته برای کاشت1000 هکتاری مراتع جنگلی استان خبر دادو گفت: کاشت گونه های بومی درختان مثمر جنگلی با هدف ایجاد انگیزه های اقتصادی و درآمد زایی یکی از راهکارهای جلب مشارکت مردمی در توسعه و صیانت از عرصه های جنگلی می باشد.

معانی؛ انار وحشی ؛بادام،گل محمدی ،بنه(پسته وحشی)،انجیرو سماق را از جمله این گونه ها عنوان کرد و افزود:از برنامه های این اداره کل کاشت این گونه ها در مناطق مستعد آن با هدف حفظ خاک و ایجاد پوشش جنگلی و ترغیب و تشویق بهره برداران در توسعه جنگلها و درآمدزایی برای آنها است.

این مقام مسئول تصریح کرد:گونه های دیمی و اقتصادی بیشتر در شهرستان های زنجان،طارم و ایجرود کاشته خواهد شد و سهم سایر شهرستان ها 200 هکتار خواهد بود.

وی از اجرای عملیات آبخیزداری،بند رسوبگیر و نیز توسعه جنگلکاری پسته در این مناطق خبر داد و افزود: مشارکت مردم و مالکیت معنوی آنها بر پروژه ها رویکرد اقتصادی جنگل ها، اجرای طرح در حوزه های شیلات،کاشت قارچ، و سایر موارد مدنظر است.

رییس جنگلکاری منابع طبیعی استان درباره توانمندسازی جوامع محلی برای بهره برداران از سایر ظرفیت های مغفول مانده مراتع افزود: مطالعات اجتماعی این طرح در9 هزار هکتار6 روستای سطح استان با همکاری دانشگاه زنجان،مرکز تحقیقات منابع طبیعی و کشاورزی و منابع طبیعی استان اجرا می شود تا فشار وارده به مراتع سطح استان کاهش یابد. برای نمونه اکنون در2 روستا20 هزار اصله نهال توسط زنان روستایی تولید شده است.

معانی درباره آفت هایی که در سال گذشته و امسال جنگل های استان را تهدید می کند،عنوان کرد: ارس واش عمدتا جزو آفت هایی است که مبارزه جدی با آن در دستور کار قرار داشت و نیز دم طلایی که سال قبل بیش از600 هکتار از مراتع جنگل های منطقه طارم را خشک کرده بود،با هرس گونه ها کنترل شد.

وی ادامه داد: صرف جویی در اعتبارات و تخصیص آن در این بخش جزو برنامه های منابع طبیعی بود که نتیجه آن سرسبز شدن درختان منطقه ولیدر طارم بود.

رییس جنگلکاری منابع طبیعی استان همچنین خاطر نشان کرد : تجهیز بهره برداران به امکانات مقابله با حریق در صورت تامین اعتبار و توافق با مدیریت بحران استان در دستور کار قرار دارد.


انتهای پیام/ش/ن


برچسب ها: مشهد ، مشارکت ، توسعه ، کاشت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.