سرو کهنسال 4500 ساله ابرکوه به دست متخصص دانشگاه یزد و همکاری محیط زیست جراحی و ترمیم می شود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران یزد؛ از حدود 2 سال  و نیم پیش موضوع آسیب دیدگی تنه درخت سرو کهنسال ابرکوه به دلیل آتش سوزی که در گذشته (بیش از 30 سال پیش) اتفاق اقتاده بود در جلسات کمیته ساماندهی اثر طبیعی ملی سرو ابرکوه با حضور متخصصین و کارشناسان دستگاههای ذیربط مطرح و در نهایت از آنجایی که خالی شدن تنه درخت موجب افزایش رطوبت داخل تنه و تسریع پوسیدگی بافت درون تنه در سن دیرزیستی می شود متخصصین به دنبال راهکاری برای رفع این مشکل بودند.

به گفته رئیس روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان یزد، در این خصوص جلسات متعددی با متخصصین کشور برگزار و پس از بررسی های گسترده توسط متخصصین امر به ویژه خوشنویس کارشناس موسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور و نیز متخصصانی از دانشگاه یزد و مرکز تحقیقات منابع طبیعی و جهادکشاورزی استان و نیز بازدید های مکرر از درخت، نهایتا" نسخه نهایی ارائه و مقرر شد پس از گذشت فصل بهار و اتمام وزش بادهای فصلی - موسمی و نیز به منظور انجام مقدمات کار و تهیه لوازم مورد نیاز، ترمیم تنه به مهرماه موکول شود.

از اینرو ترمیم تنه سرو ابرکوه با توجه به حساسیت ویژه ای که این درخت دارد در واقع جراحی با حجم بسیار گسترده ای بود که در هفته دوم مهرماه با حضور خوشنویس (کارشناس سازمان جنگلها و مراتع کشور)، متخصصین استانی از دانشگاه یزد،مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان، استانداری یزد، شهرداری و فرمانداری ابرکوه و ... اجرایی شد.

بدین منظور داخل تنه درخت که از خاک، سنگ، شیشه و ... پر شده بود تخلیه، بخشهای پوسیده تنه تراشیده و کل فضای داخلی آن با چسب پیوند اندود شد. سپس کیسه دو لایه ضد آب در حفره درخت استفاده و لایه داخلی این کیسه از ماسه های بادامی درشت پر شد.

در نهایت به منظور جلوگیری از نفوذ آب به داخل تنه با استفاده از پارافین روی کیسه و نیز شکاف های موجود بین کیسه و تنه درخت کاملا" پوشانده شد.

استفاده از این روش، ضمن پایداری و استحکام تنه، موجب انعطاف پذیری درخت در برابر فشارهای ناشی از وزش بادهای شدید شده و از پوسیدگی بافت درونی تنه درخت نیز جلوگیری می کند.


انتهاي پيام/ا


برچسب ها: سرو ، ابرکوه ، کهنترین ، 4500 ، یزد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.