معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت:

1.5 درصد تولیدات علمی جهان متعلق به ایران است

دکتر رضا ملک‌زاده گفت: با وجود چالش‌های پیش رو در حوزه‌ی پژوهشی در حال حاضر 32 درصد تولیدات علمی ایران در حوزه‌ی پزشکی انجام می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران، دکتر رضا ملک زاده معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در بیست و ششمین همایش بین‌المللی بیماری‌های کودکان گفت: دو چالش برای ارتقا پژوهش کشور پیش رو است، یکی تربیت محقق برای انجام تحقیقات و پژوهش و دیگری بودجه و امکانات مالی کافی است. 
 
وی ادامه داد: در حالی که قرار بود بودجه تحقیقات امسال به 2.5 درصد بودجه تولیدات داخلی کشور افزایش یابد اما همچنان سهم پژوهش از تولیدات داخلی کشور رقم ناچیز 0.4 درصد است. این در حالی است که بیشترین سهم بودجه در کشور کره جنوبی به بخش تحقیقات تعلق دارد که میزان آن 3.5 درصد است. 
 
معاون پژوهشی وزارت بهداشت گفت: مهم‌تر از بخش بودجه، توسعه و حمایت از نیروی انسانی است و نیاز به تأمین بودجه در جهت تربیت نیروی پژوهشی داریم. 
 
وی در خصوص کارهای صورت گرفته، گفت: برنامه ثبت ملی بیماری‌ها برای حداقل 20 مورد بیماری را داریم و همچنین طی تحقیقات صورت گرفته در مورد 291 بیماری معلوم شد 165 هزار مرگ و میر به دلیل سکته‌های قلبی بوده است که 10 سال زودتر از زمان واقعی رخ داده است. 
 
همچنین با تحقیقات صورت گرفته معلوم شد در 45 سال گذشته امید به زندگی در زنان 22 سال و در مردان 21 سال افزایش یافته و به 74 تا 75 سال رسیده است. 
 
دکتر ملک‌زاده همچنین از کاهش مرگ و میر کودکان زیر 5 سال در کشور خبر داد.

بیشترین شیوع سرطان مری در دنیا، در استان گیلان است 
 
دکتر رضا ملک‌زاده، گفت: 15 سال پیش مطالعاتی بر روی 50 هزار نفر مرد و زن بالای 45 سال صورت گرفت و در مورد علل ابتلا به سرطان مری مورد سنجش قرار گرفتند و طبق آمار به دست آمده از این پژوهش، 62.2 درصد از افراد چاق بودند و همچنین طبق این مطالعات، زنان روستایی ایرانی، بیشتر از آمریکایی‌ها مبتلا به چاقی هستند. 
 
وی ادامه داد: بر اساس این مطالعات، 10 درصد این گروه دچار دیابت و 30 درصد مبتلا به کبد چرب بودند که تمام این امراض ناشی از تغذیه غلط و مصرف بالای کربوهیدرات‌ها به خصوص نان و برنج است و امروزه این مطلب ثابت شده است که مصرف زیاد کربوهیدرات از چربی مضرتر است. 
 
دکتر ملک‌زاده افزود: طی تحقیقات صورت گرفته، افرادی که در ترکمن صحرا واقع در استان گلستان، با حیوانات سروکار دارند و یا به نوعی با حیوانات زندگی می‌کنند، 4 برابر افراد عادی شانس بیشتری برای ابتلا به سرطان مری دارند و می‌توان به این نتیجه رسید که زندگی با حیوانات، به عنوان ریسک فاکتوری برای ابتلا به سرطان مری است که این آمار در کشورهای اروپایی و آمریکایی که بیشتر با حیوانات خانگی زندگی می‌کنند هم بالا گزارش شده است.





انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار