معاون فنی سازمان انتقال خون اعلام کرد: با توجه به احتمال انتقال ویروس ابولا از طریق خون، افرادی که در تماس نزدیک با مسافران مناطق آلوده به ویروس ابولا بوده‌اند تا یک ماه از اهدای خون معاف می‌شوند.

به گزارش گروه علمي،‌ پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی سازمان انتقال خون، سیما ذوالفقاری گفت: انجام مصاحبه دقیق پزشکی به منظور اعمال معافیت برای داوطلبان اهدای خون که به مناطق آلوده سفر کرده‌اند یا با مسافران این مناطق برخورد داشته‌اند، ضروری است.

وی با اشاره به مناطق اصلی و اولیه آلودگی ابولا شامل گینه، سیرالئون، لیبی و نیجریه، افزود: با توجه به واقع شدن این کشورها در آفریقا که جزو مناطق اندمیک مالاریا نیز هستند، طبق دستورالعمل های قبلی مسافران این مناطق یک سال از اهدای خون معاف می شوند.

دوره کمون تب خونریزی دهنده ابولا حداکثر 21 روز طول می کشد و علائم آن شامل آغاز ناگهانی تب، سردرد ، درد عضلانی و در ادامه اسهال، استفراغ، درد شکمی و ضعف و بیحالی و در ادامه سرفه، گلودرد،‌ تنگی نفس و خونریزی شدید داخلی و خونریزی در سطح خارجی بدن است، که بروز علائم فوق در افراد تا یک ماه پس از تاریخ مراجعت از مناطق آلوده باید جدی تلقی شود.

وی گفت: در صورت ارائه سابقه تماس با فرد مبتلا، فرد مشکوک تا سپری شدن دوره نهفتگی باید تحت نظر بهداشتی با رعایت بالاترین سطح اصول ایمنی قرارگیرد.

ذوالفقاری افزود: مبتلایان درمان شده، پس از بهبود کامل علائم تا یکسال نباید خون اهدا کنند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار