این مرجع تقلید با بیان این‌که برخی به گونه‌ای برای دنیا تقلّا می‌کنند که گویی تا ابد در دنیا هستند، گفت: برخی تقلّا می‌کنند سه هزار میلیارد به دست بیاورند، این را می‌خواهند چکار کنند؟ این‌ها همه نتیجه غفلت از مرگ است و نتیجه حرص و طمع کردن به شمار می‌آید.

به گزارش حوزه احزاب باشگاه خبرنگاران،‌ حضرت آیت‌الله‌ "ناصر مکارم شیرازی" از مراجع تقلید، امروز در آغاز درس خارج فقه خود در مسجد اعظم قم، با استناد به روایتی از حضرت امام حسن عسکری(ع) در تحف‌العقول، به بیان نکات اخلاقی برای حاضران پرداخت.
 
وی زیاد به یاد خداوند بودن، به یاد مرگ بودن، تلاوت قران کریم و فرستادن صلوات بر پیامبر(ص) و اهل‌بیت طاهرین ایشان را از جمله تأکیدات و توصیه‌های امام حسن عسکری(ع) در این روایت دانست.
 

آرامش قلبی مهم‌ترین ثمره به یاد خدا بودن است
 

حضرت آیت‌الله‌ مکارم شیرازی با تأکید بر این که ذکر خدا به صورت مداوم فواید فراوانی دارد که مهم‌ترین آن آرامش قلبی است، تصریح کرد: فردی که به یاد خدا باشد در هنگام مشکلات بیقراری نمی‌کند و یاد خدا به او آرامش می‌دهد.
 
وی ترک گناهان را فایده دیگر مترتب بر ذکر خدا دانست و گفت: یکی دیگر از فواید ذکرالله، دعوت انسان به کارهای خوب و نیک است؛ به یاد خدا بودن انسان را تربیت می‌کند؛ ‌فایده دیگر ذکرالله این است که انسان را از شیاطین و سخنان ناروا دور می‌کند.
 
حضرت آیت‌الله‌ مکارم شیرازی با بیان این‌که برخی از ذکر موت بدشان می‌آید و از آن غافل می‌شوند، گفت: پایان عمر یک واقعیت انکارناپذیر است و روزی انسان باید چشم از این دنیا فرو ببندد و اگر به این مسأله توجه شود انسان کمتر به دنیا و ذخارف آن روی می‌آورد.
 
 
اختلاس سه هزار میلیاردی نتیجه دنیاطلبی و غفلت از مرگ است

 
این مرجع تقلید با بیان این‌که برخی به گونه‌ای برای دنیا تقلّا می‌کنند که گویی تا ابد در دنیا هستند، یادآورشد: برخی تقلّا می‌کنند سه هزار میلیارد به دست بیاورند، این را می‌خواهند چکار کنند؟ این‌ها همه نتیجه غفلت از مرگ است و نتیجه حرص و طمع کردن به شمار می‌آید.
 
وی تلاوت قرآن را از دیگر عوامل تربیت انسان دانست و گفت: انسان افزون بر تلاوت قرآن باید در مضامین آن نیز تفکر و تدبر کند؛ چرا که این مسأله مسیر زندگی ما را تغییر می‌دهد و در تاریخ اسلام نیز نمونه‌هایی از این دست ذکر شده است که یک آیه قرآن مسیر زندگی‌شان را به کلی دگرگون کرد.
 
 
تبیین علل حرمت استعمال دخانیات طبق فتوای آیت‌الله مکارم شیرازی
 
این مرجع تقلید در ادامه با اشاره به فتوای حرمت استعمال دخانیات گفت: ما فتوایی درباره سیگار دادیم و گفتیم کشیدن سیگار حرام است و دلیل ما نیز بسیار روشن است.
 
حضرت آیت‌الله‌ مکارم شیرازی افزود: اطبایی که در این راه فعالیت می کنند پیش ما آمده و گفته‌اند 120 بیماری است که بر اثر کشیدن سیگار و دخانیات به سراغ انسان می‌آید؛ برخی از این بیماری‌ها سرطان، گرفتگی عروق و سکته مغزی و سکته قلبی است.
 
وی خاطرنشان کرد: ما سؤال می‌کنیم آیا قول اهل خبره بی‌غرض و مرض و شهادت آن را باید بپذیریم یا نه؟ آیا استعمال چیزی که این همه ضرر دارد باید حکم به حرمت آن داد یا خیر؟
 
این مرجع تقلید افزود: اخیراً شنیده‌ایم تعداد افرادی که بر اثر استعمال دخانیات و قلیان در سال از دنیا می‌روند بیش از افرادی است که در اثر سوانح رانندگی جان خود را از دست می‌دهند.
 
حضرت آیت‌الله‌ مکارم شیرازی با تأکید بر این که ما طبق موازین فقهی عمل می‌کنیم، گفت: در فقه اگر مسأله‌ای خوف ضرر داشته باشد گفته می‌شود که انجام ندهید، چطور مسأله‌ای با این میزان از ضرر که اهل خبره به آن شهادت می‌دهند، نباید حکم به حرمت آن داد؟
 
وی افزود: برخی سؤال می‌کنند فتوای شما چه آثار و فوایدی داشته و آیا منجر به ترک سیگار شده است؟ آثار این فتوا این است که الان در مجامع عمومی، قطار، اتوبوس‌ها و مجالس عمومی به وضعیت سابق سیگار کشیده نمی‌شود، مگر این که افراد متخلفی باشند و خوشبختانه بر اثر فرهنگ‌سازی انجام شده، این مسأله به ضد ارزش تبدیل شده است.
 
این مرجع تقلید گفت:‌ اخیراً برخی در رسانه‌ها شیطنت کرده بودند که این فتوا چه اثری داشت و چرا سیگار در جامعه ترک نشد؟ من سؤال می‌کنم مواد مخدر و شراب را همه حرام می‌دانند اما در سال میلیون‌ها لیتر شراب و مقادیر بسیار زیادی مواد مخدر کشف می‌شود؛ با یک فتوا همه‌چیز ریشه‌کن نمی‌شود، مگر وقتی همه فتوا به حرمت مواد مخدر و شراب داده‌اند به کلی ترک شد؟
 
حضرت آیت‌الله‌ مکارم شیرازی تأکید کرد: باید دولت، مردم و رسانه‌ها دست به دست هم دهند تا شرایط ما در این زمینه تغییر کند. متأسفانه میلیاردها تومان پول هدر می‌رود که افزون بر بیماری‌های زیاد، محیط زیست و هوا را آلوده می‌کند.
 
وی خاطرنشان کرد: عده‌ای سؤال می‌کنند برخی از امامان جماعت سیگار می‌کشند آیا می‌شود پشت سرشان نماز خواند؟ ما در جواب می‌گوییم اگر مقلد ما باشند نه؛ مگر این که عذری داشته باشد و البته این کار زیبنده نیست، البته شاید برخی نسبت به مضرات آن مطلع نیستند و باید آگاه‌شان کرد.
 
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار